ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 49232
  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
  • 250 بازدید
  • ارسال توسط :
منطقه نفت‌خیز عراق در خطر از دست دادن سرمایه‌گذاران خارجی

منطقه نفت‌خیز عراق در خطر از دست دادن سرمایه‌گذاران خارجی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، عراق برای باز پس‌گیری مناطقی که به اشغال گروه تروریستی داعش درآمده است، نیروهای امنیتی خود را در شمال و غرب این کشور متمرکز کرده است. این وضعیت خلایی در جنوب عراق ایجاد کرده بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی این کشور در آن واقع شده‌اند و […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، عراق برای باز پس‌گیری مناطقی که به اشغال گروه تروریستی داعش درآمده است، نیروهای امنیتی خود را در شمال و غرب این کشور متمرکز کرده است. این وضعیت خلایی در جنوب عراق ایجاد کرده بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی این کشور در آن واقع شده‌اند و جنگ میان قبیله‌ها بر سر زمین کشاورزی، قراردادهای ساخت و ساز دولتی و مالکیت زمین در چند هفته اخیر وخامت پیدا کرده است.

افزایش خشونت ممکن است برنامه‌های دولت برای جذب سرمایه‌گذاری جدید در بخش نفت و گاز را که برای احیای اقتصاد به آن نیاز دارد، تضعیف کند. ثبات در بصره که اصلی‌ترین شهر جنوبی عراق در حاشیه خلیج فارس است، از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا این شهر قطبی برای صادرات نفتی محسوب می‌شود که بیش از ۹۵ درصد از درآمدهای دولت را تشکیل می‌دهد.

مقامات عراقی اظهار کرده‌اند درگیری‌های قبیله‌ای تاکنون بر تولید نفت تاثیر نگذاشته است، اما این امر با برخورد اخیر که در آن از خمپاره و سلاح‌های جنگی استفاده شد و در نزدیکی یک میدان نفتی روی داد، ممکن است تغییر کند.

به گفته علی شداد، مدیر کمیته نفت و گاز در شورای استانی بصره، درگیری‌های قبیله‌ای اخیرا تشدید شده و چنین اتفاق منفی ممکن است فعالیت‌های شرکت‌های انرژی خارجی را تهدید کند.

شرکت دولتی نفت جنوب اعلام کرده خشونت، کارکنان نفتی و پیمانکاران خارجی را به وحشت انداخته و در برخی موارد آنها به دلیل نگرانی‌های امنیتی حاضر نبودند دکل‌های حفاری را جابجا کنند.

دولت عراق هزاران سرباز و پلیس به بصره اعزام کرده که مانند سایر مناطق شیعه‌نشین جنوب این کشور از زمان تهاجم آمریکا در سال ۲۰۰۳ نسبتا آرام بوده است.

نیروهای امنیتی تلاش کرده‌اند مردان قبیله‌ای را خلع سلاح کنند، اما مقامات امنیتی می‌گویند نیروها کاهش یافتند، زیرا گروه‌های نظامی برای یک حمله دیگر علیه داعش برای باز پس‌گیری شهر هویجه آماده می‌شوند. هویجه که در شرق جاده بغداد به موصل و نزدیک منطقه نفتی کرکوک قرار دارد، در سال ۲۰۱۴ به تصرف داعش درآمد .

بر اساس گزارش رویترز، چالش امنیتی دیگری که اوضاع را تشدید کرده خلا سیاسی پس از کناره‌گیری مقامات بلندپایه محلی بر سر اتهامات فساد بوده است. مجید النصراوی، فرماندار بصره ماه گذشته پس از این که یک نهاد ضد فساد عراق وی را به فساد متهم کرد از سمت خود کناره‌گیری کرد. در ماه ژوییه نیز صباح البازونی مدیر شورای استانی به اتهام دریافت رشوه و سوء‌استفاده از قدرت دستگیر و اخراج شد.

فساد نگرانی بزرگی در عراق بوده است اما تحلیلگران می‌گویند هر دو مدیر درگیر جنگ سیاسی در رقابت احزاب برای انتخابات ملی در آوریل سال ۲۰۱۸ شده‌اند.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.