ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 49577
  • ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۴
  • 78 بازدید
  • ارسال توسط :

عمان نگران نفوذ امارات در منطقه

در واقع، مسقط تلاش می‌کند ائتلاف جدیدی به دور از قدرت‌های مسلط بر شورای همکاری خلیج فارس تشکیل دهد، امری که سبب می‌شود موضعی علنی درباره بحران قطر اتخاذ نکند. کشتیرانی شاید انگیزه اصلی مسقط در بی‌طرفی به کشتیرانی و حمل و نقل دریایی در بندر صحار عمان نهفته باشد که همیشه در فصل تابستان […]

در واقع، مسقط تلاش می‌کند ائتلاف جدیدی به دور از قدرت‌های مسلط بر شورای همکاری خلیج فارس تشکیل دهد، امری که سبب می‌شود موضعی علنی درباره بحران قطر اتخاذ نکند.

کشتیرانی

شاید انگیزه اصلی مسقط در بی‌طرفی به کشتیرانی و حمل و نقل دریایی در بندر صحار عمان نهفته باشد که همیشه در فصل تابستان شاهد رکود بزرگی است، اما امسال این بندر شاهد رونق زیادی به دلیل محاصره اعمال شده بر بندرهای قطری است. یک مسئول عمانی که نخواست نامش فاش شود در این باره می‌گوید: حجم محموله‌ها در بندر صحار عمان به میزان 30 درصد طی ماه‌های اخیر در مقایسه با سال‌های قبل افزایش یافته است. این مسئول دلیل این امر را کشتی‌ها و محموله‌های زیادی می‌داند که برای قطر کالا حمل می‌کنند و پس از آن ‌که همه راه‌ها به قطر به دلیل محاصره دریایی این کشور قطع شد مجبور به توقف در این بندر عمانی شدند.

از سوی دیگر، مسئولان قطر نیز از ماه گذشته عمان را دروازه جدید دوحه خوانده‌اند و تأکید کرده‌اند بندر صحار جایگزین بندرجبل علی در امارات می‌شود.

بر این اساس به نظر می‌رسد پادشاهی عمان خارج از اختلاف کنونی میان عربستان، امارات و بحرین با قطر است، اما به دوحه کمک می‌کند با این محاصره مقابله کند و به نحوی بهره اقتصادی چندی از این بحران ببرد.

خطوط هوایی

منافع عمانی‌ها فقط به کشتیرانی محدود نمی‌شود، بلکه مسقط از این بحران برای رونق خطوط هوایی‌اش هم استفاده کرده است. ابتدای بحران از ورود هواپیماهای قطری به حریم هوایی عربستان جلوگیری شد، اما دوحه ناوگان هوایی عمان را اجاره کرد و موفق به انتقال همه مسافران بلاتکلیف در بندر جده به دوحه شد. این امر سبب شد عمان بهره اقتصادی زیادی ببرد. مسقط همچنین کنفرانس بزرگی با حضور 150 سرمایه‌گذار قطری برگزار و قراردادهای کلانی با آنها امضا کرد. مسئول عمانی که نمی‌خواهد نامش فاش شود، در این زمینه می‌گوید:‌ بدون شک ما از محاصره استفاده می‌بریم، اما تمایل نداریم به گونه‌ای به ما نگریسته شود که در حال بهره‌برداری از محاصره برای به دست آوردن منافع هستیم.

مخالفت با سلطه عربستان

پادشاهی عمان از سال‌ها پیش در شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس تلاش می‌کند با سلطه عربستان بر این شورا مقابله کند. سلطان قابوس، دستور تعطیلی و توقف بسیاری از طرح‌های عربستان سعودی برای سلطه بر کشورهای حاشیه خلیج فارس ازجمله تلاش برای ایجاد یک واحد پولی صادر کرده است. همچنین به نظر می‌رسد دولت عمان بیم داشت اگر در صف مخالفان قطر در بحران خلیج فارس قرار گیرد، عمان کشور بعدی خواهد بود که عربستان آن را به محاصره در می‌آورد زیرا مسقط نیز مانند دوحه روابط خوبی با تهران دارد.

نگرانی از نفوذ امارات

مسقط فقط از تلاش‌های سلطه‌گرانه عربستان در هراس نیست، بلکه نگرانی بیشترش از امارات است. در داخل دولت عمان نگرانی‌های زیادی از نفوذ روزافزون امارات در جنوب یمن و حمایتش از جنبش‌های جدایی‌طلب و جنبش جنوب وجود دارد. عمان نگرانی بزرگ‌تری دارد: تلاش‌های امارات برای ایجاد پایگاه نظامی در جزیره سقطری یمن که در مدخل خلیج عدن در نزدیکی عمان واقع شده است. مسقط بیم آن دارد امارات با تمام قدرت تلاش کند نفوذش در جنوب یمن را به منظور رقابت با سرمایه‌گذاری‌های عمان و چین در آن منطقه گسترش دهد. تلاش عمان و چین بر توسعه پروژه بندرالدقم در عمان متمرکز است. عمانی‌ها اقدامات اماراتی‌ها را تلاش برای محاصره اقتصادی خود می‌دانند. چین سرمایه‌گذاری کلانی در بندر الدقم و منطقه صنعتی آن انجام داده است؛ منطقه‌ای که برخی تحلیلگران آن را شهر اقتصادی چینی توصیف می‌کنند.

منبع: اکونومیست

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.