ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 50432
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۵:۴۴
  • 93 بازدید
  • ارسال توسط :
پیشرفت طرح بازسازی ایوان و گلدسته‌های حرم مطهر علوی

پیشرفت طرح بازسازی ایوان و گلدسته‌های حرم مطهر علوی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، علیرضا فداکار گفت: براساس توافق صورت گرفته با دیوان وقف شیعی عراق، کار مرمت و بازسازی خشت‌ها و کتیبه‌های تاریخی ایوان مصفای نجف و گلدسته‌های حرم از یکماه پیش و همزمان با روز […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، علیرضا فداکار گفت: براساس توافق صورت گرفته با دیوان وقف شیعی عراق، کار مرمت و بازسازی خشت‌ها و کتیبه‌های تاریخی ایوان مصفای نجف و گلدسته‌های حرم از یکماه پیش و همزمان با روز «دحو الارض» آغاز شده و با سرعت مطلوبی در حال پیشرفت است.

وی افزود: براساس این طرح، خشت‌های آسیب دیده حرم مطهر که در زمان نادرشاه و به‌دست استادکاران ایرانی با روکشی از طلا پوشانده و نصب شده بود پس از قرن‌ها دوباره توسط متخصصان کشورمان مرمت می‌شود.

فداکار با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود طرح مرمت ایوان و گلدسته‌ها ظرف ۱۸ماه و در سه فاز عملیاتی به پایان برسد گفت: تدابیری اندیشیده شده است تا در زمان اجرای طرح،  در روند تشرف زائران به حرم مطهر خللی ایجاد نشود.

وی افزود: در فاز نخست اجرای طرح، حاشیه جنوبی ایوان و گلدسته جنوبی در ۴ مرحله مرمت خواهد شد که به همین منظور، بخش‌های در حال مرمت با بنرهای منقوش به تصویر ایوان در ابعاد واقعی پوشانده شده است.

فداکار گفت: در فاز دوم طرح نیز حاشیه و گلدسته شمالی ایوان و در فاز سوم نیز بخش اصلی و مرکزی ایوان تاریخی نجف مرمت و بازسازی خواهد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نجف اشرف درباره فرآیند اجرای طرح اظهار کرد: پس از اتمام طرح «یا علی۱» که با هدف ترمیم گنبد حرم مطهر علوی صورت گرفت و سال گذشته از آن رونمایی شد، در طرح «یا علی۲» با هدف ترمیم ایوان و گلدسته‌ها، خشت‌های مسی آسیب دیده و کتیبه‌های تاریخی که منقوش به اشعار فارسی و ترکی است، ترمیم می‌شود.

وی گفت: به این منظور کارشناسان ستاد بازسازی عتبات عالیات با اختصاص کدهای شناسه به هر خشت آسیب دیده، آن را از ایوان جدا کرده و پس از عملیات ترمیم، با روکشی از طلا به قطر حدود ۱۰میکرون، آبکاری و دوباره در محل خود نصب خواهند کرد.

جزئیات تاریخی از ایوان نجف

خشت‌های کنونی ایوان و گلدسته های حرم مطهر علوی مربوط به سال ١١٥٥ هجری ودوران نادرشاه باز می‌گردد. 

این آذین طلای گنبد ومناره ها وایوان حرم نجف اشرف به سال ١١٥٥ هجری باز گشته که به دستور نادر شاه افشار این اقدام صورت گرفته است. این نوع آذین با طلا در آن هنگام برای دومین بار در تاریخ صورت می پذیرفت. 

نخستین بار آذین ساختن گنبد مطهر حضرت امام رضا (ع) در مشهد از سوی شاه عباس صفوی بود که در سال ١٠١٠ هجری آغاز ودر سال ١١١٦ هجری پایان گرفت صورت وکتیبه گریو آن به خط زیبای علیرضا عباسی خط نگار مشهور دوران خود بوجود آمد.

بادهای شنی وریزگردها در طول سه قرن ، بر لایه بسیار نازکی از طلا که بر روی خشت های مسی  پوشانیده شده است (در حدود ١٢ میکرون) درطول این سه قرن گذشته موجب نازک شدن وگاه تا حد رسیدن به مس زیرین شده است. 

از سوی دیگر، درگیریهای نظامی در دوران صدام و نیز رخداد حرم پس از سقوط، وتیر اندازی‌ها، تعداد زیادی از خشت ها را سوراخ کرده است. 

علاوه بر این از آنجا که در دوران عثمانیان حاکم برعراق، که به حدود بیش ازیک قرن پیش ودوران عبد الحمید عثمانی بسال ١٣٢٣ هجری باز می‌گردد، به علل خاص ساختمانی وجز اینها، بخشی از خشت های مناره شمالی فروریخت که مجددا جایگذاری شد لیکن هم اکنون اگر در عکس ها دقت کنید از جای خود خارج شده است. 

باز از سوی دیگر کتیبه های ایوان و پیرامون طوق اتاقک مناره در قسمت مینا کاری شده آن، رنگ پریده وآسیب دیده شده است.تمام این موارد، آستانه علوی را بر این داشت که پس از گنبد، دست به این پروژه عظیم زند که در نوع خود یکی از اقدامات مهم بشمار می آید. 

گفتنی است که همچون پیش افتخار این پروژه عظیم تاریخی ومهم به دست هنرمندان واستاد کاران ومهندسین ایرانی صورت می پذیرد که مدیریت اجرای آن از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.