ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهید حججی
  • شناسه : 50613
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
  • 106 بازدید
  • ارسال توسط :
روی آوردن برخی شاعران به اشعار مبتذل، مهمترین خطر برای ادبیات فارسی است

روی آوردن برخی شاعران به اشعار مبتذل، مهمترین خطر برای ادبیات فارسی است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اکبر حسامی، شاعر بیرجندی به مناسبت روز شعر و ادبیات فارسی، در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: مهمترین خطری که شعر و ادبیات فارسی را تهدید می‌کند دوری از معنویات و روی آوردن به اشعار مبتذل است که ما را از […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی اکبر حسامی، شاعر بیرجندی به مناسبت روز شعر و ادبیات فارسی، در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: مهمترین خطری که شعر و ادبیات فارسی را تهدید می‌کند دوری از معنویات و روی آوردن به اشعار مبتذل است که ما را از فرهنگ ایرانی و اسلامی دور می‌کند و اشعاری هستند که جنبه ملی، اعتقادی و فرهنگی ندارند و این خطر بزرگی است.

وی افزود: تقلید کورکورانه از اشعار بعضی از شاعرانی که در خط اسلام و انقلاب نیستند و همچنین شعرهای برخی شاعرانی که مهارت شاعری ندارند از دیگر تهدیدات شعر و ادبیات فارسی است.

حسامی با بیان این‌که شاعران زیاد شده‌اند و بدون اینکه مطالعه و تحقیق کنند و بدون اینکه شعر بزرگان را خوانده باشند شعر می‌گویند، گفت: در بعضی از اشعار عدم مهارت شاعری باعث شده به جای اینکه شعر اصیل و فرهنگی ایران نو شود و در حال پیشرفت باشد، فقط نقل و بازی با کلمات است.

این شاعر بیرجندی ادامه داد: گاه گاهی دیده می‌شود که دوستانی بدون اینکه فن شاعری را بلد باشند و یا بحرهای شعر را بدانند و انواع شعر را بشناسند، دست به قلم می‌شوند و گاهی بسیاری از این اشعار نیز به چاپ می‌رسند و وقتی این شعر چاپ می‌شود به دست همه می‌رسد و نوجوانی که تازه می‌خواهد با شعر آشنا بشود فکر می‌کند شعر همین بوده و این مشکل بسیار بزرگی است.

وی یادآور شد: جایگاه شاعران خوب بوده و بعد از انقلاب نیز خوب‌تر شده‌ است و مخصوصا اهمیتی که مقام معظم رهبری به شاعران می‌دهند و هر سال در ماه مبارک رمضان شاعران و مخصوصا جوان تر ها را از سراسر کشور دعوت می‌کنند.

این شاعر بیرجندی افزود: رهبر انقلاب در دیدار با شاعران، اشعار آنها را تحسین می کنند؛ این در گفتن شعرهای خوب و بهتر شدن شعرا خیلی تاثیر دارد و خیلی ها هم تلاش دارند تا خودشان را به آن سطح برسانند که شعرشان در جامعه ارزش پیدا کند و مورد تشویق بزرگترها واقع شوند.

حسامی گفت: اصل اسلام دفاع از اعتقادات، دین و معنویات است و وقتی ما به مدافعین حرم اهمیت می‌دهیم در واقع به اسلام اهمیت داده‌ایم یعنی حافظ کل کشور، اعتقادات، اسلام و انقلاب دفاع از شهدا و کسانی است که در راه اسلام جان خودشان را در کف دستشان می‌گذارند و حتی مدافعان حرم در خارج از مرزها زحمت می‌کشند و این خیلی اهمیت دارد.

وی ادامه داد: دفاع از اعتقادات باید به یک فرهنگ تبدیل شود و خدا را شکر بعد از شهادت شهید حججی، مدافعان حرم الگو شده‌اند و جوانان با ایمان کشور ما حتی از شهادت هم باکی ندارند.

شاعر بیرجندی خاطر نشان کرد: شعرهای آئینی که جنبه مذهبی، ملی و انقلابی دارند با ارزش هستند اما شعری که موضوع آن دفاع از اعتقادات، اسلام و انقلاب باشد ارزش آن بیشتر است.

حسامی افزود: در زمان کنونی که همه کشورهای جهان، ما و اعتقادات ما را مورد هجمه خود قرار داده‌اند تکلیف شاعر هم مانند یک مدافع حرم که جان خود را درکف دست گذاشته و هر کسی درهر کاری که برعهده دارد از انجام تکلیف نگریزد و نهایت تلاش خود را بکند و شاعران و فرهنگ دوستان و اهل هنر در کار هنری باید این تکلیف الهی خود را به نحو احسن انجام بدهند.

وی در توصیه به شاعران جوان گفت: شاعران باید مطالعه کنند و سبک‌های شعری را خوب بشناسند و شعر شاعران بزرگ را بخوانند و بعد از این که به طور کامل با شعر، قافیه، وزن و سبک‌های شعری آشنا شدند و اگر طبع شاعری دارند و استعدادی در خودشان می‌بینند به شاعری روی بیاورند.

این شاعر بیرجندی تاکید کرد: شاعران جوان در کلاس‌های شعری حتما شرکت کنند و در انجمن‌های ادبی که هر هفته (شب‌های چهارشنبه در حوزه هنری و شبهای سه شنبه در کانون هنرمندان) برگزار می‌شود و مهمانان کشوری حضور پیدا می‌کنند شرکت کنند و فقط گوش بدهند و وقتی که کاملا با سبک‌های شعری آشنا شدند، وارد عرصه شعر و شاعری بشوند و حتما هم سعی کنند شعر ارزشمند بگن و شعر مبتذل نگویند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.