ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 51038
  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۵
  • 512 بازدید
  • ارسال توسط :
تلاش ها مقامات اقلیم کردستان عراق بغداد را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد

تلاش ها مقامات اقلیم کردستان عراق بغداد را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد

ماجد غماض روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره همه پرسی در اقلیم کردستان عراق افزود: گروه های سیاسی و شخصیت های عراقی به طور صریح و شفاف تاکید دارند که رفراندوم به صلاح عراق و منطقه نیست ضمن این که برگزاری همه پرسی مخالف قانون اساسی است که بر […]

ماجد غماض روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره همه پرسی در اقلیم کردستان عراق افزود: گروه های سیاسی و شخصیت های عراقی به طور صریح و شفاف تاکید دارند که رفراندوم به صلاح عراق و منطقه نیست ضمن این که برگزاری همه پرسی مخالف قانون اساسی است که بر تشکیل عراق واحد و فدرال تاکید دارد.
وی برگزاری رفراندوم به ویژه درمناطق مورد منازعه را موجب بروز مشکلات عدیده ای در این مناطق ذکر کرد و یادآور شد: رفراندوم و گنجاندن مناطق مورد نزاع خارج از اقلیم در این برنامه به معنای تلاش اربیل برای تصاحب این مناطق محسوب می شود و این امر موجب بروز درگیری های منطقه ای خواهد شد چرا که ترکمان ها واعراب ساکن این مناطق احساس محرومیت کرده و عکس العمل خواهند داشت که ممکن است که تحت کنترل نباشد.
نماینده مجلس اعلای شیعیان عراق در ایران در عین حال گفت: درست است که پارلمان اقلیم کردستان عراق رای به برگزاری همه پرسی داده است با این وجود درون اقلیم هم احزاب و گروه های سیاسی هرکدام دارای مناطق نفوذ بوده و درباره چگونگی حکومت در اقلیم اختلاف نظرهای اساسی باهم دارند.
غماض خاطرنشان کرد:درست است که هر ملتی حق تعیین سرنوشت خود را دارد ولی در ماه های اخیر شاهد هجوم تبلیغاتی به مردم در این مناطق هستیم به طوری که مردم جز انفصال از عراق انتخاب دیگری پیش رو ندارند و این مسائل در آینده مشکلات زیادی پیش می آورد.
وی بر لزوم گفت و گو بین اربیل و بغداد و تلاش برای حل اختلافات از طریق مذاکره تاکید کرد.
نماینده مجلس اعلای شیعیان عراق در ایران در پاسخ به این سوال که ظاهرا گفت و گوهایی بین دو طرف در جریان است، اظهار کرد: قرار بود هیاتی از اربیل به بغداد بیاید و جلساتی برگزار شود ولی در این برهه از زمان بعید می دانم به نتیجه ای برسد.
نماینده مجلس اعلای شیعیان عراق در ایران در پاسخ به ادعاهای مقامات اربیل مبنی بر لاینحل ماندن اختلافاتی که باید تا سال 2007 حل و فصل می شد، گفت:در مقابل این ادعاها حرف های دیگری هم وجود دارد؛ هجوم پیشمرگه کرد و تصاحب کرکوک بر خلاف قانون اساسی و توافقات روند سیاسی بعد از سقوط صدام است، مسئله دیگر گمرکات و وجوه گمرکی است که دست حکومت مرکزی نیست.
غماض اضافه کرد:مسئله دیگر صدور نفت و توافقات اقلیم کردستان عراق با برخی شرکت های بزرگ جهانی بر خلاف توافقات و قانون عراق است.
وی خاطرنشان کرد: تلاش ها و اقدامات مقامات اقلیم به طرفی است که همه چیز را به سمت استقلال پیش ببرند و بغداد را در مقابل عمل انجام شده قرار دهند، رویکردی که با مخالفت دولت و ملت عراق مواجه خواهد شد.
این فعال سیاسی عراقی به مخالفت های منطقه ای وجهانی با برگزاری رفراندوم اشاره و اظهار کرد:در حال حاضر تنها کشوری که از برگزاری رفراندوم حمایت می کند رژیم غاصب اسرائیل است که شبهه بزرگی ایجاد کرده است، ملت کرد ملت مسلمان است که سال ها علیه ظلم مبارزه کرده است نباید مقامات اقلیم طوری رفتار کنند که نتیجه همه این مبارزات و تحمل سختیها وارد شدن در روندی باشد که حامی و پشتیبان آن رژیم اشغالگر صهیونیستی است واشکال بسیار بزرگی است باید مد نظر قرار بگیرد.
نماینده مجلس اعلای شیعیان عراق در ایران خاطرنشان کرد: حضور رژیم اسرائیل در منطقه مشکلات بسیار زیادی در زمینه تنش اطلاعاتی و مخابرات بین الملل ایجاد خواهد کرد و هرچه پیش بیاید ما از آن ماثر خواهیم شد.
غماض با تاکید بر این که کردستان جزو لاینفک عراق است، یادآور شد: دولت و ملت این کشور در حال حاضر در نبرد با داعش هستند و برگزاری همه پرسی این مبارزه را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
وی یادآور شد: مناطق صحرایی در مرزهای سوریه و اردن در حال پاکسازی است و پیش بینی می شود این مناطق به زودی آزاد خواهد شد با این حال امید ما این است که در مرحله بعد از داعش هم مسائل با آرامش و گفت و گو حل شود.
وی در بخش دیگر از اظهارات خود با بیان این که رویکرد بغداد حل و فصل مسائل با گفت و گو است گفت: البته طی روزهای اخیر تنش های متقابل باعث اتخاذ مواضع تندی شده است ولی نباید فراموش کرد این موضع گیری ها متناسب با اقدامات و حرکت هایی است که انجام می شود.
غماض با بیان اینکه همه احزاب سیاسی عراقی و مرجعیت دینی گفت و گو را مقدم بر هر چیز دیگری می دانند، تصریح کرد: در حال حاضر جریانات شیعه و سنی در خصوص حفظ تمامیت ارضی عراق اتفاق نظر دارند.
نماینده مجلس اعلا در تهران گفت:نباید فراموش کرد که برادران اهل سنت در حال پاکسازی مناطق جنگ زده و بازسازی هستند.خیلی ها هنوز به خانه کاشانه خود برنگشته اند و بعضا شاهد تشتت بین اهل سنت درباره مسائل هستیم هستیم و برادران اهل سنت هنوز نتوانسته اند به نظر واحدی در مرحله بعد از داعش پیدا کنند.
وی با تاکید براین که همه گروه های شیعه و سنی قائل به این هستند اجرای رفراندوم به صلاح ملت عراق و منطقه نیست افزود: البته صداهای ناهنجاری هم وجود دارد که اینها هم منشاء و منبع درونی ندارد و از بیرون عراق پشتیبانی می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایرنا، در آخرین تحولات مرتبط با عراق،پارلمان اقلیم شامگاه جمعه 24 شهریور ماه، پارلمان کردستان عراق با برگزاری همه‌پرسی جدایی از دولت مرکزی عراق موافقت کرد.
از سوی دیگر دادگاه عالی قانون اساسی عراق روز دوشنبه طی حکمی خواستار توقف همه پرسی شد که قرار است در 25 ماه جاری میلادی در اقلیم کردستان عراق برگزار شود.
سیام**2021**1336
خبرنگار:داود مرادپور**انتشار: مهرنوش خانزائی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.