ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 51050
  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
  • 502 بازدید
  • ارسال توسط :
دستورالعمل ایمنی برای مساجد و حسینیه‌ها ابلاغ شد

دستورالعمل ایمنی برای مساجد و حسینیه‌ها ابلاغ شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه جامعه خبرگزاری میزان، در نامه اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خطاب به استانداران سراسر کشور آمده است: با توجه به شروع ماه محرم، ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت ابا عبدا… حسین (ع) و احتمال وقوع حوادث مختلف از […]

دستورالعمل ایمنی برای مساجد و حسینیه‌ها ابلاغ شدبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه جامعه خبرگزاری میزان، در نامه اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خطاب به استانداران سراسر کشور آمده است: با توجه به شروع ماه محرم، ایام سوگواری سالار شهیدان حضرت ابا عبدا… حسین (ع) و احتمال وقوع حوادث مختلف از جمله حادثه آتش سوزی در محل مساجد و تکایا، بدینوسیله موارد ایمنی به منظور ارتقاء ایمنی اماکن عمومی و اجراء در کل کشور اعلام می‌ شود.

اهم توصیه‌های ایمنی ذکر شده در این دستورالعمل در زمینه‌های استفاده از برق و انشعابات، وسایل گرمایشی، انبار و آبدارخانه، راه‌های خروج، سامانه اعلام حریق و آتش نشانی بدین شرح است:

۱- استقرار بنا‌های تجمعی درهمه موارد باید به نحوی باشد که در‌های اصلی ورود و خروج آن‌ها دست کم با یک راه همگانی بطور مستقیم باز شود.

۲- راه‌های خروج باید دارای ظرفیت کافی برای تخلیه همزمان کلیه متصرفان باشد.

۳- در فضا‌های تجمعی پرتراکم مانندزیارتگاه‌ها، مساجد، حسینیه ها، نمازخانه‌ها به ازای ۵۰ تا ۳۰۰ نفر دودرب خروج دورازهم، از ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر سه خروجی وبیشتر از ۱۰۰۰ نفر چهار خروجی پیش بینی شود.

۴- رعایت فاصله مناسب سیم، اتصالات وادوات برقی ازموادومصالح قابل اشتعال (پرده-فرش-تابلو …) الزامی است.

۵- هرفیوز برق باید استاندارد بوده واستفاده ازفیوز‌های تقویت شده و غیر استاندارد جدا خودداری شود همچنین اخذ انشعابات متعدد از یک پریز برق ممنوع است.

۶- استفاده از لامپ‌های برق ولتاژ بالا و بدون حباب و حفاظ ممنوع است.

۷- قبل از استفاده از وسایل گرمازا ازاستاندارد وسالم بودن آن اطمینان حاصل شود.

۸- درصورت استفاده ازبخاری‌های نفتی باید قبل از پرکردن منبع سوخت اقدام به خاموش کردن آن کرد.

۹- دراخذ انشعاب ازلوله کشی گاز حتماً از شیلنگ‌های فشارقوی مخصوص و بست مناسب استفاده شود.

۱۰- رعایت حداقل یک متر فاصله بین وسایل گرمازا و لوازم قابل اشتعال (پشتی-فرش- پرچم…) الزامی است.

۱۱- درقسمت طبخ حتماً باید معابر خروج سریع خدمه تدارک دیده شود.

۱۲- در تمامی قسمت‌ها به ویژه محل طبخ غذا حتماً باید به اندازه کافی کپسول‌های آتش نشانی سیار موجود باشد و کارکنان با طریقه استفاده ازآن‌ها آشنا باشند.

۱۳- از ورود کودکان به قسمت طبخ غذا جلوگیری شود.

۱۴- درصورت نیاز به نگهداری مواد نفتی و سیلندر‌های گاز مکان مناسب خارج از فضای عمومی درنظر گرفته شود.

۱۵- کفراژبندی (سازه غیرمقاوم) بایستی به نحوی محاسبه گردد که تحمل بار مرده و بار زنده احتمالی که برروی آن گذاشته میشود داشته و بوسیله سیم بکسل و وسایل مناسب برروی زمین مهار گردد. به صورتی که در صورت وزش تند باد امکان تخریب و واژگونی آن وجود نداشته باشد.

۱۶- درصورت استفاده از بخاری‌های گازی وپس از نصب بخاری و اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها مراقبت شود که شیرفلکه گاز مخصوص دستگاه در معرض دستکاری بچه‌ها و آسیب‌های فیزیکی قرار نگیرد.

۱۷- قبل از بهره برداری ازدستگاه حرارت زا مانند: بخاری‌ها سیستم حرارت مرکزی و امثالهم دودکش را نظافت واز بازبودن مسیر دودکش اطمینان حاصل کنند.

۱۸- دودکش‌ها درناحیه منتهی به فضای باز باید مجهز به کلاهک باشند تا ازافتادن اجسام داخل دودکش وهمچنین کوران هوا در زمان وزش تندباد‌ها مصون باشند.

۱۹- دودکش نبایستی درمجاورت پرده ومواد قابل اشتعال قرار گیرد و ازمحل کاملاً امن با ساختار غیرقابل اشتعال عبور داده شود.

۲۰- ایجاد شبکه آب رسانی آتش نشانی در مساجد و حسینیه‌ها ضروری بوده و بایستی به نحوی طراحی و نصب شود که امکان پوشش دهی لازم را به کلیه نقاط داشته و ظرفیت مخازن آن با توجه به فاصله ایستگاه آتش نشانی محل تعیین وحداقل برای مدت (۱۵ دقیقه) درنظر گرفته شود.

۲۱- نصب سیستم اعلام حریق اتوماتیک درمساجد و حسینیه‌ها که به صورت دائمی می‌باشد الزامی است.

۲۲-رعایت صرفه جویی در مصارف آب در همه بخش‌ها با توجه به شرایط کم آبی

۲۳-نظارت بر رعایت اصول ایمنی در محل طبخ غذا و انبار‌های پشتیبانی در مراسم عزاداری در خصوص سیستم‌های برق رسانی و گاز رسانی

۲۴-رعایت موازین بهداشتی با همکاری مراکز بهداشت بویژه در زمینه تهیه و توزیع آب و غذا

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.