ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 51797
  • ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
  • 91 بازدید
  • ارسال توسط :
جنگ علیه تروریسم در سوریه با شکست قریب الوقوع داعش به پایان می‌رسد

جنگ علیه تروریسم در سوریه با شکست قریب الوقوع داعش به پایان می‌رسد

«اندریو کوریبکو» تحلیلگر سیاسی مستقر در مسکو در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم تاکید کرد: سخت ترین و جدی ترین تهدید علیه سوریه همچنان اسرائیل خواهد بود که در گذشته بارها به بهانه مقابله با آنچه که نیروهای ایرانی یا شبه نظامیان متحد آنها (حزب الله) می خواند، اقدام به بمباران سوریه کرده است. وی در پاسخ […]

«اندریو کوریبکو» تحلیلگر سیاسی مستقر در مسکو در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم تاکید کرد: سخت ترین و جدی ترین تهدید علیه سوریه همچنان اسرائیل خواهد بود که در گذشته بارها به بهانه مقابله با آنچه که نیروهای ایرانی یا شبه نظامیان متحد آنها (حزب الله) می خواند، اقدام به بمباران سوریه کرده است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه و نقش کشورهای ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای تضمین کننده در مذاکرات صلح سوریه و همین طور استقرار نیروهای این سه کشور برای نظارت و گشت زنی در مناطقی از استان ادلب و لاذقیه، حما و حلب و توافق سه کشور برای ایجاد مرکز هماهنگی برای هماهنگ کردن فعالیت های خود در این مناطق، تصریح کرد: توافق حاصل شده بین سه قدرت بزرگ منطقه برای اجرای مناطق کاهش تنش یک اقدام خوشایند است که به برقراری ثبات نظامی در استان های مذکور کمک خواهد کرد. این توافق کمک زیادی به پیشبرد راهکار سیاسی خواهد کرد که همه طرف ها به طور علنی بر آن تاکید کرده اند. ایجاد مناطق کاهش تنش موجب خواهد شد تا تنش بین سوریه و ترکیه نیز کاهش یافته و آنها تمرکز بیشتری را برای مقابله با هرج و مرج در شمال شرقی سوریه داشته باشند، جایی که نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا به دنبال تشکیل حکومت مستقلی هستند.

وی در ادامه در پاسخ به این سئوال که ایجاد مناطق کاهش تنش یک اقدام موقت برای هموار کردن مذاکرات صلح و پایان دادن به جنگ شش ساله است و آیا صلح پایدار روزی در سوریه برقرار خواهد شد، گفت: مرحله کنونی جنگ ضد تروریستی در سوریه با شکست قریب الوقوع داعش به پایان می رسد و این اتفاق هم اکنون در حال رخ دادن است. این دو تحول مهم احتمال تکرار درگیری های سال گذشته در آینده نزدیک را کاهش داده است. اکنون باید تمرکز اصلی را بر دوران پسا داعش در سوریه متمرکز کنیم. تصمیم نهایی در نهایت از سوی مردم سوریه گرفته می شود ولی شرکای خارجی هر طرف در حال تلاش است تا بتوانند تسهیل این روند را زودتر انجام دهند. هنوز به زمان بیشتری نیاز است تا ببینیم یک سوریه بازسازی شده دقیقا شبیه چه خواهد بود، به خصوص در رابطه با قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل که خواستار اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات آتی در سوریه شده است، مسیر سوریه از زمان مداخله روسیه در عملیات ضد تروریستی در دو سال قبل به طور مشهودی تغییر کرده است. سوریه دیگر به سرعت به سوی هرج و مرج و آشوب پیش نمی رود و در حال خروج از بحرانی است که زمانی یک گودال بی انتها تصور می شد. یک خوش بینی محتاطانه هم اکنون در حال شکل گیری است که شاید دستیابی به یک مصالحه و آشتی سیاسی در سوریه امکان پذیر باشد. البته هنوز تهدیداتی در سوریه وجود دارد که می تواند منجر به تشدید ناگهانی اوضاع در این کشور شود.

نخستین تهدید ناشی از گروه های سلفی است که تلاش می کنند شورش های تروریستی را در مناطق آزاد شده سوریه بر پا کنند، آن هم به واسطه حمایت غرب و کشورهای عربی خلیج فارس تا از این طریق در مذاکرات آتی صلح بر دولت سوریه فشار وارد کنند. ارتش سوریه باید همکاری نزدیکی با ایران و روسیه و شبه نظامیان متحدش داشته باشد تا مطمئن شود اوضاع کشور مانند اواسط دهه 2000 عراق نخواهد شد. علی رغم این پیش بینی که ممکن است داعش تا پایان امسال در سوریه شکست بخورد، این احتمال وجود دارد که این گروه تروریستی در سرزمین جدیدی ظهور کند.

از سوی دیگر کردها یک تهدید جدی برای سوریه به شمار می روند. سوریه باید دیر یا زود با مساله کردها روبرو شود. کردهای مورد حمایت آمریکا به طور یکجانبه تشکیل یک دولت فدرالی را در بخش شمالی سوریه اعلام کرده اند که این مساله نقض قانون اساسی سوریه است.

و در نهایت، اسرائیل جدی ترین تهدیدی است که سوریه همچنان با آن روبرو خواهد بود. تل آویو به این علت اجازه بمباران خاک سوریه را داشته است که متحدان ارتش سوریه در مسکو هرگز نمی توانند سامانه های ضد موشکی اس 400 خود را در مقابل شریک نزدیک خود یعنی اسرائیل قرار دهند. واضح است که ماموریت نظامی روسیه در سوریه کاملا برای اهداف ضد تروریستی است بنابر این روسیه هیچ تعهدی برای دفاع از سوریه در برابر تجاوزات اسرائیل ندارد، مگر آنکه اقدامات اسرائیل تهدیدی جدی علیه نیروهای روسی مستقر در خاک سوریه باشد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.