ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 51991
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۷:۴۴
  • 100 بازدید
  • ارسال توسط :
هیات های عزاداری از هر انحرافی مصون نگه داشته شوند

هیات های عزاداری از هر انحرافی مصون نگه داشته شوند

مظفر مختاری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مداح آیینه تمام نمای بازتاب وقایع عاشورا است گفت: مداحان باید اشعار متناسب با شان حضرت اباعبدالله (ع) قرائت کنند و از بدعت و ایجاد زمینه هایی که مردم از عزاداری رویگردان شوند پرهیز کنند.وی اظهار کرد: استمرار عزاداری‌های خودجوش و […]

مظفر مختاری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مداح آیینه تمام نمای بازتاب وقایع عاشورا است گفت: مداحان باید اشعار متناسب با شان حضرت اباعبدالله (ع) قرائت کنند و از بدعت و ایجاد زمینه هایی که مردم از عزاداری رویگردان شوند پرهیز کنند.
وی اظهار کرد: استمرار عزاداری‌های خودجوش و خالصانه مردمی با سبک سنتی تاثیرگذاری بسیار زیادی در مخاطبان دارد و باید در ترویج این روش عزاداری همت گماشت.
رئیس شورای هیات های مذهبی استان فارس گفت: مداحان و نوحه خوانان و کسانی که در هیات ها سعی در زنده نگه داشتن عزاداری ها دارند باید توجه داشته باشند که نگاه مردم به آنان است و مردم رفتار و کردار آنان را محک می زنند ، آنها باید آبروی عزاداری ها را حفظ کنند و هیات را از هر انحرافی مصون بدارند .
مختاری همچنین با اشاره به اینکه فلسفه تاریخی قیام حسینی باید برای جوانان تبیین شود گفت : واعظان مذهبی و مداحان در ایام عزاداری علاوه بر ذکر مصیبت باید فلسفه قیام امام حسین (ع) و امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از اهداف بزرگ این قیام را به خوبی به مردم تبیین کنند.آنها باید یاد آور نماز اول وقت و امر به معروف و نهی از منکر که مورد تاکید حضرت سید الشهدا (ع) است باشند .
رئیس شورای هیات های مذهبی فارس بیان کرد: از هیات های مذهبی خواسته شده که قبل از حرکت‌های دسته‌های عزاداری، تلاوت قرآن را در دستور کار قرار دهند، مداحان و ذاکران اهل بیت نیز باید به تلاوت قرآن توجه ویژه داشته باشند ، امیدواریم به برکت تلاوت قران کریم، عزاداران و عاشقان حسینی از آسیب های عزاداری در محرم الحرام مبرا باشند.
مختاری گفت: 24 مورد از بایدها و نبایدهای سوگواری ایام محرم و صفر را تدوین کرده و در اختیار مسئولان هیات های مذهبی فعال قرار داده‌ایم.
وی بیان کرد: رعایت این باید ها و نبایدها می تواند عزاداری ها را به سمت فرهنگ اسلامی بیشتر و بهتر رهنمون کند ، در مجموع توجه به حفظ و رعایت شئون و ارزش‌های اسلامی اصل اول در انجام برنامه‌های مربوط به ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) است.
این مداح اهل بیت همچنین بیان کرد: حرم‌های مطهر امامزادگان در شیراز و شهرستان ها به ویژه حرم‌های مطهر حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع)، سید علاءالدین حسین(ع) ، علی ابن حمزه (ع) و گلزار شهدا در ایام محرم و صفر میزبان هیات های مذهبی است.
وی بیان کرد: هیات ها باید در حرکت به سمت حرم ها یمطهر و در عزاداری هایی که در سطح شهر انجام می دهند شان و جایگاه و حرمت ماه محرم و حضرت سید الشهدا (ع) را رعایت کنند ، نیرو ی انتظامی، بسیج و نیروهای انتظامات هیات ها بر حرکت هیات ها نظارت دارند و دراین زمینه جلو یتخلفت گرفته می شود ، همه سعی ما بر این است که عزاداری در شان و جایگاه محرم و حضرت امام حسین (ع) برگزار شود .
مختاری بر لزوم استفاده از عکس و تصاویر شهدا در هیات های عزاداری تاکید کرد و گفت: از جمله انحرافات در عزاداری ها استفاده از تصاویری است که هیچ اصالتی ندارد، هیات عزاداری باید به جای استفاده از این تصاویر مغشوش و مخدوش از تصاویر شهدای گرانقدر استفاده کند ، شهدایی که برای تعالی و تعظیم شعائر دین به شهادت رسیدند و آرمان آنها عاشورا و کربلا بوده است .
وی همچنین مقتل خوانی و پررنگ کردن حماسه و ایثارگری و سلحشوری یاران امام حسین (ع) را مورد تاکید قرار داد و گفت: این موارد بخشی از فرهنگ عاشورا است که باید مورد توجه قرار گیرد ، جوان و نوجوان امروز باید با این فرهنگ آشنا باشد ، مقتل خوانی و توجه به ایثارگری شهدای عاشورا گزینه ای است که باید مداحان بر آن پافشاری کنند .
به گفته رئیس شورای هیات های مذهبی فارس، افزون بر هفت هزار خیمه و هیات عزاداری در این استان در ماه های محرم و صفر به سوگواری شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش می پردازند.
وی ادامه داد: برای هر هیات پنج رابط فرهنگی تعیین شده است؛ این رابطان در صورت نیاز تذکرات لازم را در صیانت از اصالت عزاداری ها می دهند و بر امور فرهنگی هیات نظارت دارند .
6113/ 2027
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.