ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 52515
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۹:۵۵
  • 157 بازدید
  • ارسال توسط :
تاملی بر سفر حکمتیار به غرب افغانستان

تاملی بر سفر حکمتیار به غرب افغانستان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «سید حسام رضوی» کارشناس امور افغانستان و مدیرکل دفاتر خارجی خبرگزاری بین‌المللی تسنیم در یادداشت روز «روزنامه خراسان» با عنوان «تاملی بر سفر حکمتیار به غرب افغانستان» نوشت: «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان در حالی روز گذشته در میان استقبال هوادارانش وارد ولایت هرات […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «سید حسام رضوی» کارشناس امور افغانستان و مدیرکل دفاتر خارجی خبرگزاری بین‌المللی تسنیم در یادداشت روز «روزنامه خراسان» با عنوان «تاملی بر سفر حکمتیار به غرب افغانستان» نوشت: «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان در حالی روز گذشته در میان استقبال هوادارانش وارد ولایت هرات در غرب افغانستان شد که زمان و محیط انتخاب شده برای این سفر سؤالاتی را از جهات مختلف در ذهن کارشناسان مسائل افغانستان ایجاد کرده است.

افزایش موج افراط‌گرایی مذهبی و موج به شهادت رساندن علمای شیعه و سنی در غرب افغانستان، رشد گروه‌های مسلح تروریستی از جمله حامیان داعش در این منطقه و همسایگی بیش از هزار کیلومتری غرب افغانستان با جمهوری اسلامی ایران و سرمایه‌گذاری گسترده اعراب از جمله عربستان سعودی در این منطقه از افغانستان همگی از مواردی هستند که انتخاب این مکان برای نخستین سفر حکمتیار پس از حضور در کابل را مورد توجه و سوال قرار داده است، این موضوعات در کنار سوابق ضدایرانی و ضدشیعی حکمتیار و نزدیکی اعتقادی وی به عقاید سلفی‌گری و علاقه قلبی‌اش به پادشاهی سعودی، توجهات را بیشتر معطوف سفر حکمتیار به غرب افغانستان می‌کند.

در میان همه موضوعات مطرح شده، سفر حکمتیار به غرب افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران دارای معنای خاص و ویژه‌ای می‌تواند باشد، حکمتیار برخلاف دیگر مقامات افغانستانی که معمولا بیش از یک روز در هرات مستقر نمی‌شوند، قرار است بیش از پنج روز در این منطقه بماند و با اقشار مختلفی دیدار کند. برخلاف تصورات، وی در مرکز ولایت نمانده و به نقاط مختلف حاشیه مرکز ولایت هرات سفر کرده است. حضور طولانی مدت حکمتیار و دیدار وی با اقشار مختلف در مناطق حاشیه‌ای هرات می‌تواند دارای نتایجی برای جمهوری اسلامی ایران باشد که در زیر به برخی از آن ها اشاره می‌شود:

1-  تقویت و دمیدن نفس تازه به تداوم فعالیت گروه‌های تروریستی عمدتا سلفی مذهب در اطراف ولایت هرات می‌تواند یکی از این نتایج باشد. این گروه‌ها عمدتا دارای عقاید تند ضدشیعی و ضد جمهوری اسلامی ایران هستند که در طول یک سال گذشته و به واسطه حمایت مستقیم آمریکایی‌ها و سعودی‌ها فعالیت خود را آغاز کردند.

2-  حفاظت از منافع گسترده سعودی‌ها در غرب افغانستان: ریاض در طول سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در ولایت هرات کرده است که از آن جمله می توان به تأسیس مراکز آموزش دینی همراه با تفکرات وهابی و سلفی اشاره کرد. عربستان نیازمند یک زعیم توانمند و موثر برای حفاظت از منافع خود در افغانستان است که او بتواند علاوه بر تامین منافع ریاض، منافع جمهوری اسلامی ایران به ویژه در مرزهای خود را به چالش موثر بکشد.

3-  تضعیف پایگاه مردمی جمهوری اسلامی ایران در غرب افغانستان از دیگر نتایج سفر حکمتیار به این منطقه می‌تواند باشد. مردم غرب افغانستان به واسطه نزدیکی جغرافیایی و هم زبانی و فرهنگ مشترک همواره نوعی همزادپنداری با جمهوری اسلامی ایران دارند که این موضوع همواره چالشی برای غربی‌ها و عرب‌های سعودی بوده است و این کشورها سال‌ها به دنبال تخریب این نزدیکی و رابطه استوار بوده‌اند، اکنون به نظر می‌رسد حکمتیار که در ایران ستیزی در افغانستان شهره است، سعی دارد با نفوذ در بدنه تقریبا سنتی اطراف مرکز ولایت هرات ایران ستیزی عامدانه خود را به این قشر از مردم ولایت هرات منتقل کند.

همه این مسائل در کنار هم به این معناست که ادامه فعالیت حکمتیار در غرب افغانستان و نفوذ وی به این بخش از کشور همسایه ما، در آینده و در صورت اتخاذ نکردن تدابیر صحیح، یکی از امن‌ترین مرزهای جمهوری اسلامی ایران یعنی مرزهای استان‌های خراسان جنوبی و رضوی با کشور افغانستان رابه یکی از نقاط و مراکز بحران امنیتی برای کشورمان تبدیل خواهد کرد، از سوی دیگر شیعیان غرب افغانستان نیز به بهانه نزدیکی عقیدتی با ام القرای جهان تشیع در معرض شدیدترین تهدیدات از سوی حامیان حکمتیار قرار خواهند گرفت که این موضوع نیز برای جمهوری اسلامی ایران به شدت حائز اهمیت است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.