ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهید حججی
  • شناسه : 52537
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
  • 93 بازدید
  • ارسال توسط :

استعدادهای ناشناخته قرآنی در مناطق محروم روستایی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: آخرین روزهای تعطیلی تابستان 96 فرصتی را برای گروهی از دانشجویان خواهر دانشگاه پیام نور بیرجند فراهم کرده است تا با حضور در مناطق محروم استان 10 روزی را علاوه بر خدمت رسانی به مردم این مناطق، در آستانه […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: آخرین روزهای تعطیلی تابستان 96 فرصتی را برای گروهی از دانشجویان خواهر دانشگاه پیام نور بیرجند فراهم کرده است تا با حضور در مناطق محروم استان 10 روزی را علاوه بر خدمت رسانی به مردم این مناطق، در آستانه ماه محرم به خودسازی و معنویت هم بپردازند.
دانشجویان برای این سفر جهادی روستای«سیدال» نهبندان را انتخاب کردند که 150 کیلومتری با مرکز استان فاصله دارد، روستایی کوهستانی با مردمانی سخت کوش اما نسبتا محروم که سالهاست بدلیل خشکسالی و کم آبی از جمعیت آن کاسته شده می شود و این روند رو به افزایش است.
حضور روحانی همراه با گروه جهادی«خیبر» باعث استقبال بیشتر مردم و بچه ها از کلاس های گروه شده است، حجت الاسلام غلامی، روحانی گروه جهادی در مسجد روستا برای کودکان کلاس قرآن و احکام گذاشته و تلاش  دارد تا بچه ها را با احکام مورد نیاز سن آنها و حفظ و قرائت قرآن آشنا کند.
کلاس‌های گروه در مدرسه روستا برگزار می شود اما کلاس احکام و قرآن در مسجد است، بچه ها دور عمو روحانی در مسجد حلقه زده اند و هر یک سوالی را می پرسند، ما که وارد شدیم، عمو روحانی از بچه ها می خواهد که یک نفر خلاصه ای از مباحث مطرح شده را بیان کند که بیشتر بچه ها به خوبی و کامل پاسخ می دهند.
به خوبی معلوم است که اینجا بچه ها استعداد و هوش خوبی دارند، اما محرومیت باعث شده که خیلی فرصت فکر کردن برای اینکه در آینده چکاره باید بشوند، پیدا نکنند، از یکی از بچه ها می پرسم دوست داری در آینده چکاره شوی؟ می گوید:« هنوز فکری نکردم!»
توجه به نماز اول وقت و جماعت!
محمد رضا مومنی، دانش آموز پایه هفتم که از امروز به پایه هشتم می رود، از بچه های گروه جهادی به دلیل حضور در روستای «سیدال» تشکر می کند و می گوید: گروه جهادی در مدت حضور در روستای ما کلاس های احکام، قرآن، کلاس های ورزشی و کاردستی و کلاس های تقویتی برای بچه ها برگزار کردند، البته برای بزرگترهای روستا هم کلاس دارند.
او می گوید که از بچه ها گروه خیلی چیزها یاد گرفته است؛ اهمیت نماز اول وقت، ضرورت خواندن حداقل چند آیه قرآن در روز و برکات آن و دوستی و مهربانی با بچه های روستا و کمک به مردم، به طوری که در آینده خودش هم دوست دارد بزرگ که شد برای خدمت رسانی به مردم دیگر روستاها جهادگر شود.
محمدرضا کلاس احکام را بیشتر دوست دارد و خیلی مسائل را که نمی دانسته در این کلاس یاد گرفته است، از او می پرسم که دوست داری در آینده چکاره شوی؟ کمی فکر می کند و با مکث می گوید؛ «هیچکاره!»
علی‌اکبر یوسفی، پسر بچه 14 ساله که به گفته خودش به سن تکلیف رسیده است، از ضرورت نماز اول وقت می گوید، اینکه اگر نماز اول و وقت به جماعت باشد ثواب آن چندین برابر بیشتر از فرادا است، خودش هم در نماز اول وقت در دو وعده ظهر و عصر و مغرب و عشاء شرکت می کند.
علی اکبر آرزویش فرج امام زمان(عج) است و به روحانیت علاقه خاصی دارد، شاید خودش هم در آینده برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه برود، او می گوید: «دوست دارم در آینده که بزرگتر شدم به مردم روستاهای محروم خدمت کنم، هر چند در حال حاضر هم به بزرگترها و افراد مسن در روستا کمک می کنم.
بچه‌ها طلبگی را بیشتر دوست دارند
اینجا 5 نفر از بچه ها دوست دارند در آینده طلبه شوند، و چند نفری هم پزشک، برخی ها هم هنوز تصمیمی برای آینده نگرفته اند، به گفته روحانی گروه؛ این بچه ها استعداد خوبی در زمینه قرآنی و احکام دارند و این دور از دسترس نیست که تعداد روحانی شوند.
امیرمحمد علی پور، دانش آموز کلاس پنجم که 11 سال سن دارد، اخلاق و رفتار و مهربانی گروه جهادی او را تحت تاثیر قرار داده و دوست دارد همانند دانشجویان گروه، با همه بچه ها مهربان و خوش اخلاق باشد. او از امروز وارد پایه ششم شده است، از او می پرسم دوست داری در آینده چکاره شوی؟ ابتدا کمی با تاخیر می گوید:« تا اون موقع که مرده که زنده!» اما ته دلش می گوید که دوست دارد طلبه شود.
روستا روحانی ثابت ندارد، به گفته اهالی برخی مواقع روحانی می آید، اما ثابت نیست؛ لذا بچه ها هنوز اینجا با مکبری خیلی آشنا نیستند، عمو روحانی گروه تلاش می کند تا در مدت حضور خود در روستا به بچه ها اینها را آموزش دهد که در این کار موفق هم بوده است.
استعداد بچه های روستا در یادگیری و حفظ قرآن بالا است
حجت الاسلام حسن غلامی، طلبه جوان و خوش فکر گروه که توانسته است با بچه ها ارتباط خوبی برقرار کند، از معنویت بالای حضور در بین مردم روستای دورافتاده و محروم و دور بودن از فضای شهری می گوید:« از اینکه خدا توفیق داده است، گروه جهادی دانشجویی برای خدمت رسانی به محرومیت همراهی کنم، احساس خوشحالی دارم، احساس می کنم که معنویت در این گروه ها خیلی بالا است، چراکه اینجا فقط کار برای خدا صورت می گیرد.»
او می گوید:« استعداد بچه های این روستا در یادگیری مسائل دینی به خصوص قرآن بالا است، در این چند روزی که بنده با بچه ها احکام و قرآن کار کردم، به خوبی یاد می گرفتند و خیلی زود سوره های قران را حفظ می کردند.»
روحانی گروه در مدت حضور در بین بچه ها تلاش می کند تا با اعما ل و رفتار خود احکام را به بچه ها بیاموزد، او در لابلای مسائل و احکام، چگونه زندگی کردن را نیز به بچه ها آموخته است.
یادواره شهید حججی برگزار شد
نسرین ناصری مسئول گروه جهادی خیبر دانشگاه پیام نور بیرجند با اشاره به اینکه تعداد 18 نفر از دانشجویان خواهر دانشگاه به مدت 10 روز در روستای «سیدال» نهبندان برای خدمت رسانی به مردم این روستا حضور داشتند، می‌گوید:«بانوان جهادگر در این مدت تلاش کردند در زمینه های فرهنگی، آموزشی و هنری به ارائه خدمات بپردازند و موثر هم واقع شوند.»
وی ادامه می دهد:«برگزاری نمازهای جماعت، دعای کمیل، توسل و دیدار با خانواده شهید روستا، دیدار با افراد مریض و برگزاری یادواره شهید حججی از جمله برنامه های فرهنگی است که با همراهی روحانی جهادگر این گروه در دستور کار  قرار گرفت.»
مسئول گروه جهادی خیبر دانشگاه پیام نور بیرجند به بخشی از کلاس ها برای بانوان روستا اشاره می کند و می افزاید:«در بخش فعالیت های هنری نیز  کلاس های خیاطی، سرمه دوزی، طراحی روی چوب، چرم دوزی و بافتنی برگزار شده است.»
ناصری با تاکید بر اینکه کار فرهنگی مثل کارهای عمرانی نمود ندارد و نیازمند گذشت زمان برای نتیجه است، گفت: در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب برای اقتصاد مقاومتی، پیشنهاد تشکیل یک شرکت تعاونی به روستاییان داده شد که با استقبال روستاییان مواجه شد.
وی بیکاری را مهمترین مشکل مردم این روستا ذکر می کند و با تاکید بر اینکه به دلیل کوهستانی بودن این روستا، زمین زیادی برای کشاورزی وجود ندارد، می گوید: بانوان این روستا توانسته اند با صنایع دستی و بافت گلیم و قالی و صادرات آن نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش درآمد خانوار ایفا کنند.
مسئول گروه جهادی خیبر دانشگاه پیام نور بیرجند برگزاری دو حلقه صالحین «پاسخگویی به شبهات دانشجویی» و » مهدویت» را از دیگر برنامه های این گروه ذکر می کند و می افزاید: رنگ آمیزی،نقاشی و خطاطی مدرسه روستای حسین آباد، برگزاری مسابقه آشپزی بین بانوان روستا و همچنین برگزاری یادواره شهید حججی و شهید علی اکبر یوسفی (شهید روستا) از دیگر برنامه های گروه جهادی در این روستا است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.