ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 52886
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۶:۰۹
  • 91 بازدید
  • ارسال توسط :
«عاشورا» جنگ کامل فطرت و طبیعت است/شرط نجات چیست؟/تفاوت حزب­‌الله و داعش

«عاشورا» جنگ کامل فطرت و طبیعت است/شرط نجات چیست؟/تفاوت حزب­‌الله و داعش

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، کتاب «آئینه تمام‌نما» اثر آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی شامل درس‌ گفتارهای این عالم ربانی با محوریت عاشورا است که در هفت فصل با محوریت عاشورا درباره بینش و بصیرت حسینی، درس‌های عاشورا، عوامل واقعه عاشورا، پیامدهای واقعه عاشورا، […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، کتاب «آئینه تمام‌نما» اثر آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی شامل درس‌ گفتارهای این عالم ربانی با محوریت عاشورا است که در هفت فصل با محوریت عاشورا درباره بینش و بصیرت حسینی، درس‌های عاشورا، عوامل واقعه عاشورا، پیامدهای واقعه عاشورا، در سوگ سیدالشهدا و … ارائه شده است.

در این کتاب آمده است: «درباره کار اباعبدالله(ع) و بچه‌ها و جوان‌ها و اهل‌ بیت(ع) آن حضرت تأمل کنید. آن حضرت می‌خواهد عاشورا آئینه تمام‌نمای دو نوع اسلام باشد. بعضی از آئینه‌ها کوچک هستند که آدم فقط صورتش را در آنها می‌بیند و بعضی هم به اندازه قد انسان هستند و انسان تمام قامتش را در آن می‌بیند. آن حضرت می‌خواهد تمام قامت دو اسلام را معرفی کند و برای این کار دعوت کرده و تربیت می‌نماید»، این کتاب 228 صفحه‌ای که درس‌های آن با تمثیل‌هایی خواندنی همراه شده، خواننده را در فهم بیشتر قیام سیدالشهدا(ع) در سال 61 هجری که منجر به شهادت آن حضرت شد، یاری می‌کند.

به بهانه انتشار این کتاب با آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی استاد اخلاق گفت‌گو کردیم، وی در این گفت‌وگو به شرط نجات انسان اشاره می‌کند، از ضرورت عضویت در یک تشکیلات سخن به میان می‌آورد و واقعه عاشورا را حاصل جنگ میان فطرت و طبیعت می‌خواند، مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

 

 

شرط نجات/ضرورت عضویت در تشکیلات/تفاوت حزب­‌الله و داعش

*در فصل اول این کتاب فصلی با عنوان «بینش و بصیرت حسینی» اشاره‌­ای به جایگاه بصیرت در امتحان الهی داشته است و انقلاب اسلامی را در همین راستا توصیف کرده­‌اید. در این رابطه توضیح دهید؟ در واقع انقلاب اسلامی را ریشه در واقعه عاشورا می‌­دانید؟

-سوره «والعصر» یک دستورالعمل کامل برای انسان از بدترین شرایط تا عالی‌ترین شرایط است، این هم از معجزات الهی است که یک سوره­‌ای به این کم حجمی اما آن قدر واسعه باشد، در این سوره نکات اساسی در هدایت و ارشاد انسان ذکر شده است، به یک نکته کوچکی از آن اشاره می‌کنم، وقتی که ایمان و عمل صالح را ذکر می­‌کند که شرط نجات است، بعد می­‌گوید لازم است ولی کافی نیست، چون که اینها اعمال فردی است، آنچه در مقابل انسان است یک جامعه است.

انسان اگر تشکیلاتی نداشته باشد و تشکیلاتی نباشد از تشکیلات شکست می­‌خورد، ضرورت عضویت در یک تشکیلات را یاد می­‌کند، کسی که در این تشکیلات نیست اهل نجات نیست، هر کسی باید تشکیلات خودش را پیدا کند.

بعد در این تشکیلات چه کند؟ ابتدا می­‌گوید توصیه به حق به همدیگر بکنند، بعد می­‌گوید توصیه به صبر، حق را مقدم بر صبر می­‌داند، چرا؟ توصیه به حق یعنی بصیرت، آن دیگر صبر است، اگر صبر بر بصیرت باشد ترقی است، اما صبر بر عدم بصیرت تنزل است، انحراف است.

تفاوت حزب­‌الله و داعش همین­ جا است، حزب­‌الله قبل از اینکه صبور باشد بصیر است، اما داعش با آن صبر به راحتی کمربند انفجاری را منفجر می‌کند و جان خودش را به راحتی از دست می­‌دهد، این توان و این قدرت در خدمت عدم بصیرت است، ابزار دست می‌شود.

پس عاشورا که این همه مهم است به خاطر اینکه مردم از صبر حضرت می‌گویند. این کتاب آمده است بگوید مهم بودن این صبر به خاطر بصیرت است، بصیرت حرف اول را می­‌زند و حضرت در اینجا بصیرت‌­آفرینی در عالم کرده است.

اساسی­‌ترین جنگ در جهان/«عاشورا» جنگ کامل فطرت و طبیعت است

*در این کتاب عاشورا را صحنه معرفی دو نوع اسلام توصیف کردید؟ علت این استدلال چه بوده است؟

استدلالش همین است، ایرادی که به زرتشتی­‌ها می­‌گیرند این است که قائل به دو اصل­­ هستند، اهورا و مزدا، «مزدا» محور خوبی­‌ها و «اهریمن» محور بدی‌ها، محوری در مقابل محور عالم، دو قطبی شرک است، اسلام می­‌گوید هیچ کس شریک خدا نیست، شیطان چیست که در برابر من قطب شود؟ در حالی که شیطان هر چه دارد از من است، یعنی اختیار به او  دادم، از اختیارش سوءاستفاده می­‌کند، نتیجه­‌اش می­‌شود این، به همین دلیل در انسان عقل و جهل گذاشته و تضارب بین عقل و جهل اساس تمدن را تشکیل می­‌دهد، همان جنگ فطرت و طبیعت، این اساسی­‌ترین جنگ است.

عاشورا این جنگ کامل فطرت و طبیعت است، در صحنه­‌ای که با خط درشت و خوانا دیده شود، حسین­ بن­ علی و یارانش لشکریان فطرت­ هستند، سردار فطرت، لشکر فطرت، یزید بن ­معاویه، عبیدالله­ بن­ سعد مجموعه لشکر اشقیا هستند، لشکر جهل هستند، پس هر دو نماز می­‌خوانند پس مسلمان­ هستند، هر دو حج می­‌روند، هر دو جهاد ­می­‌روند، حسین­ بن­ علی می‌‌خواست بگوید ای کسی که از مسیحیت می­‌خواهی وارد اسلام شوی، ما دو اسلام داریم، اسلام نور، اسلام ظلمت، اسلام ولایت­ الله، اسلام ولایت طاغوت و اینجا آنچه شما را نجات می­‌دهد اسلام ولایت­‌الله است، نمازی درست است که نماز ولایت­ الله است.

امتحان موجب ریزش و رویش می‌شود

*ریزش­‌ها و رویش­‌های عاشورایی آیا در جامعه امروز هم مصداق دارد؟

-بصیرت است، امتحان است، امتحانات هم زمینه رویش هستند برای بعضی  زمینه ریزش هستند، برای بعضی دیگر رویش، همین قرآن عده‌­ای را رویش داد، عده­‌ای هم ریزش کردند، می­‌گوید «یُضِلُّ مَن یَشَاء وَیَهْدِی مَن یَشَاء» با یک حرف که قرآن می­‌گوید عده­‌ای در انکارشان شدیدتر می­‌شوند، عده­‌ای در ایمان­شان ثابت­‌تر می­‌شوند.

حسین و یزید زمان را بشناسید

*نقش روضه­‌ها و عزاداری­‌ها را در زنده نگه داشتن شعائر اسلامی چگونه ارزیابی می­‌کنید؟

-نقش آنها در اصل زنده نگه داشتن خوب است، این همه وقت صرف می­‌کنند، این همه هزینه صرف می­‌کنند، اما نقش آنها در کیفیت، اگر یک نفر در این مجالس بیاید، حسین زمان و یزید زمانش را بشناسد و بعد عضو حسین زمان شود و با شروع کند با یزید زمان مبارزه کند این نتیجه عاشوراست که عاشورا برای این درست شده است و اگر به اینجا رسید که افراد با آمدن در مراسم عاشورا ببینند، عالم الان هم عاشورا است، الان هم در عالم یزیدی است و حسینی است، حسین زمان­شان را بشناسند و یزید زمان را بشناسند و دیگر تردید نکنند و محکم بایستند پشت سر حسین زمان­شان.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.