ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 52966
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۷:۴۸
  • 93 بازدید
  • ارسال توسط :
ضرورت انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل آینده ساز کشور

ضرورت انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل آینده ساز کشور

سردار ابوالفضل اسلامی روز یکشنبه در هفته دفاع مقدس در بازدید از مرکز ایرنای استان البرز، افزود: راه و راز ماندگاری فرهنگ و دفاع مقدس، خلوص، ایمان و اعتقادی بود که رزمندگان داشتند و همتی که در پشت جبهه و مشارکت مردمی در دفاع مقدس بود. وی اظهار داشت: درست است آن زمان جنگ بود […]

سردار ابوالفضل اسلامی روز یکشنبه در هفته دفاع مقدس در بازدید از مرکز ایرنای استان البرز، افزود: راه و راز ماندگاری فرهنگ و دفاع مقدس، خلوص، ایمان و اعتقادی بود که رزمندگان داشتند و همتی که در پشت جبهه و مشارکت مردمی در دفاع مقدس بود.
وی اظهار داشت: درست است آن زمان جنگ بود ولی ما دفاع کردیم و حضور مردم کشورمان از شیعه و سنی و سنین مختلف که هرکدام به سهم خود نقشی داشتند که باعث ماندگاری آن شد.
اسلامی به راه های ماندگاری دفاع مقدس و انتقال آن به نسل جوان اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین این راه ها ایجاد مکان هایی با عنوان باغ موزه دفاع مقدس است که در تمام استان ها در حال راه اندازی است تا فضا و فرهنگ آن زمان به راحتی در دسترس جوان ها و نوجوان ها قرار گیرد و ایثار و از خودگذشتگی رزمندگان را به صورت ملموس حس کنند.
وی افزود: از دیگر راه های انتقال فرهنگ ایثار و شهادت برگزاری اردوهای راهیان نور، یادواره ها و کنگره های یادبود شهدا است که تاثیر به سزایی در زنده ماندن و انتقال این فرهنگ ماندگار دارد.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان البرز برنامه ریزی 2 واحد دانشگاهی در دانشگاه ها به نام آشنایی با دفاع مقدس را از دیگر راهکارها برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت برشمرد و اظهار امیدواری کرد که با همتی که در پشت آن قرار گرفته بتوانیم گوشه ای از انتقال فرهنگ ترویج ایثار و شهادت و انتقال آن به نسل جوان را داشته باشیم.
وی گفت: گرچه این ها ذره ای از خودگذشتگی و فداکاری رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس را نمی تواند بیان کند ولی باز باید تلاش کرد تا هماهنگی ها و پیگیری ها بیشتر شود تا بهتر بتوان آن را به نسل جوان انتقال داد.
**تقدیم بیش از 5 هزارشهید سند افتخارالبرزنشینان است
اسلامی با اشاره مجدد به حضور فعال مردم این استان در عرصه های مختلف دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: تقدیم بیش از پنج هزارشهید در دوران دفاع مقدس، سند افتخار مردم استان البرز است.
وی اضافه کرد: به رغم اینکه البرز یکی از استان های نوپا در کشور است ولی سابقه درخشانی در دفاع مقدس دارد.
وی اظهار داشت: در آن دوران نامی از این استان نبود اما رزمندگان این منطقه در دوران دفاع مقدس افتخارات زیادی آفریدند و حضورشان در جبهه ها شاخص و برجسته بود.
این فرمانده و جانباز هشت سال دفاع مقدس، گفت: لشکر 10 حضرت سید الشهدا (ع) که توسط البرز نشینان تشکیل شد یکی از لشکرهای همیشه پیروز و به نام دوران دفاع مقدس بود.
وی به نقش رسانه در تبیین ارزش های دفاع مقدس پرداخت و گفت: امروز نقش برخی رسانه های داخلی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس و انتقال آن به نسل کنونی و آینده برجسته و شاخص است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از کارهای ماندگار و اثر بخش در حوزه دفاع مقدس تدریس دو واحد درسی در تمام دانشگاه های استان است، عنوان کرد: تاکنون حدود 135 استاد با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا برای تدریس این دو واحد دانشگاهی جذب شده اند.
اسلامی گفت: نزدیک به 54 هزار دانشجو در 1196 کلاس درس و 38 دانشگاه در سال تحصیلی گذشته این دو واحد درسی را گذراندند.
وی افزود: اثربخشی این دو واحد درسی در بین جوانان و برای نسل های آینده بسیار خوب است حتی مکاتبه ای با مدیرکل آموزش و پرورش استان انجام شد و اعلام آمادگی کردیم تا این درس را در مقاطع تحصیلی مختلف تدریس کنیم.
وی بیان داشت: اعتقاد داریم باید از پیش دبستانی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را شروع کنیم در همین بخش ، انجمن راویان خواهر و برادر را تشکیل دادیم که به عنوان الگو برای دیگر استان ها شده است.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس البرز ادامه داد: این انجمن حدود 100 نفر عضو دارد که هر دانشگاه و مدرسه ای و هر مسجد و اداره ای درخواست راوی داشته باشد، آمادگی اعزام برای روایتگری دفاع مقدس را داریم.
وی گفت: تشکیل این انجمن و تربیت راویان برای این است که تا فرهنگ ایثار و شهادت انتقال داده شود و در سینه یادگاران دفاع مقدس به خاک سپرده نشود.
اسلامی یکی دیگر از فعالیت ها در این حوزه را تدوین نقش استان البرز در دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: این طرح پروژه بسیار بزرگی است و بالغ بر 20 کمیته و کارگروه روی آن کار می کنند تا نقش استان البرز را در دفاع مقدس تدوین کنند.
وی گفت: این افتخارات باید برای آیندگان ثبت و ضبط شود تا بدانند این آسایش و امنیتی که امروز در مملکت حاکم است در حالیکه در چهارگوشه آن و خارج از مرزها این امنیت حاکم نیست مرهون دلاورمردی های رزمندگان و ایثارگران دوران دفاع مقدس است.
وی افزود: در حدود 47 رده در دوران دفاع مقدس در استان فعال بوده اند که عملکرد تمام آن ها در دوران دفاع مقدس جمع آوری می شود و با جمع آوری این عملکرد، دایره المعارف دوران دفاع مقدس استان تدوین می شود.
وی تصریح کرد: تدوین تاریخ شفاهی لشکر حضرت سیدالشهدا (ع) که در هیچ عملیاتی عقب نشینی نکرد و همیشه تمام ماموریت هایش را با سرافرازی و پیروزی به انجام می رساند در حال تدوین است.
سردار اسلامی یکی دیگر از طرح ها را تدوین زندگینامه و خاطرات سرداران در دوران دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: سرداران اعم از امیران ارتش، سرداران سپاه و جهاد سازندگی است که تدوین نقش ناجا در دفاع مقدس شامل کمیته انقلاب اسلامی، شهربانی و ژاندارمری سابق با همکاری فرماندهی نیروی انتظامی استان البرز در حال انجام است .
این رزمنده هشت سال دوران دفاع مقدس گفت: تا پایان سال 95 حداقل 30 جلد از زندگینامه سرداران شهید استان البرز رونمایی می شود که تدوین این تعداد کتاب برای اولین بار، کار سنگین و بزرگی است.
وی اضافه کرد: در هفته دفاع مقدس سال جاری نیز حداقل 4 کتاب زندگینامه شهدای مدافع حرم و هشت سال دفاع مقدس نیز در استان رونمایی می شود.
وی افزود: برگزاری گردهمایی رزمندگان و یادیاران 20 سال است که برگزار می شود و برگزاری یادواره های شهرستانی و ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس از دیگر برنامه های در دست اقدام است.
اسلامی بیان داشت: برای ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس زمینی به مساحت هفت هکتار در ضلع جنوبی پارک جهان نمای کرج که متعلق به منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با موافقت رئیس سازمان جنگل ها و مراتع کشور در اختیار حفظ آثار قرار گرفت.
وی گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده این باغ موزه در 4 فاز احداث می شود که فاز اولیه آن که مربوط به ساختمان اسناد دفاع مقدس است تا پایان خرداد ماه سال آینده به بهره برداری می رسد و فاز دوم آن نیز تا پایان سال آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
اسلامی یادآور شد که ایجاد این باغ موزه و مرکز فرهنگی نه تنها در اقتصاد استان به لحاظ قرار گرفتن در بهترین نقطه کشور تاثیرگذار است بلکه از لحاظ امنیتی و سلامت نوجوانان و مردم استان مان بسیار تاثیرگذار است.
وی اظهار داشت: اجرای اردوهای راهیان نور در طی هر سال مخاطراتی را در مسیر برای فرزندانمان ایجاد می کند که باعث دل نگرانی هایی برای والدین شده ولی ایجاد این باغ موزه این دل نگرانی ها را از بین می برد.
وی تدوین و تالیف آثار شهدا را یکی از کارهای ماندگار برای نسل های آینده دانست و گفت: متاسفانه در استان نویسنده ای قابل برای درج درست وقایع دوران دفاع مقدس را نداریم و برای تالیف کتابی در خصوص شهید کلهر استان های مختلف را جستجو کردیم و آخر به خراسان رضوی رسیدیم که نویسنده ‘خاک نرم کوشک’ پس از کش و قوس فراوان موافقت خود را برای تالیف این کتاب اعلام کرد.
وی افزود: این نویسنده که اکنون بیشتر با سرداران و نقش البرز در دفاع مقدس آشنا شده آمادگی خود را برای تالیف کتاب برای سرداران شهید استان اعلام کرده است.
اسلامی بیان داشت: کتاب های دوران دفاع مقدس اگر به خوبی نوشته شود می تواند انتقال ارزش ها را برای سراسر جهان داشته باشد و کتاب اگر کتاب باشد می توان با آن پادگان ساخت.
وی اظهار تاسف کرد که متاسفانه در استان سرمایه گذاری لازم را برای دفاع مقدس و حفظ ارزش ها نمی کنند در حالیکه سرداران لشکر 10 سید الشهدا (ع) که یکی از آنان سردار علی فضلی است از مخلص ترین فرماندهان در دوران دفاع مقدس بوده اند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس تاکید کرد: تلاش رسانه ها برای اشاعه فرهنگ دفاع مقدس کم است و باید سرمایه گذاری لازم در این خصوص صورت گیرد زیرا اثر بخشی رسانه های دیداری- شنیداری و مکتوب از اثر بخشی رسانه های دیگر همچون منبر مساجد بیشتر است.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.