ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 53948
  • ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۵:۱۰
  • 70 بازدید
  • ارسال توسط :

نگرش فرآن به شهادت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، شهادت عشق به وصال محبوب و معشوق در زیباترین شكل است. شهادت مرگی از راه كشته شدن است، كه شهید آگاهانه و بخاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن “فی سبیل الله” انتخاب میكند، یعنی شهید در راهی كشته […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، شهادت عشق به وصال محبوب و معشوق در زیباترین شكل است. شهادت مرگی از راه كشته شدن است، كه شهید آگاهانه و بخاطر هدف مقدس و به تعبیر قرآن “فی سبیل الله” انتخاب میكند، یعنی شهید در راهی كشته میشود كه هر دو ارزش آگاهانه و فی سبیل الله را داراست و چنین مرگی است كه به تعبیر پیامبر(ص) شریفترین و بالاترین نوع مردن است.

قرآن زنده بودن شهیدان را ذکر کرده است

حجتالاسلام سعید مرادپور، امام جمعه اسکو، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌هایی که قرآن شریف برای شهیدان ذکر کرده است، مسئله حیات و زنده بودن آنهاست.

وی افزود: افتخار به شهادت و شكل گيري طبقه‌ای خاص به نام شهيدان چنان پايه مستحكمی در جامعه پيدا نمود كه امروزه به عنوان يكي از اركان حفظ نظام محسوب می‌شود. 

وی با استناد به آیه 73 سوره نساء خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: مومنان باید در راه خدا با آنان که حیات مادی دنیا را بر آخرت گزیدند جهاد کنند و هر کسی در جهاد به راه خدا کشته شود فاتح است زود باشد که او را اجری عظیم دهیم.

حجت‌الاسلام مرادپور  ادامه داد: در این آیه ابتدا تکلیف مومنان را مشخص می‌کند که در برابر کسانی که دنیای مادی را بر آخرت ترجیح دادند، باید جهاد کنند و حالا اگر در این جهاد کشته شوند و چه فاتح هر دو را پیروز می‌‌داند و پاداش عظیم می‌دهد.

امام جمعه اسکو با اشاره به فرموده حضرت محمد(ص) یادآور شد: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: شهادت برترین مرگهاست.

وی افزود: در مکتب توحید، آن چیزی دارای ارزش و ماندگاری است که در راه خدا و برای خدا شکل گیرد. هر مقدار از عمر انسان که برای خدا صرف شود. هر کاری که برای خدا انجام گیرد، مالی که در این راه هزینه شود. از ارزش واقعی و ماندگاری برخوردار است و در این راستا هرچه انجام کاری برای خدا سخت تَر و نیت خالص تَر باشد ارزش و اثر آن بیشتر است.

شهادت و ایثارگری سکه پربهایی است

حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: شهادت و ایثارگری سکه پربهایی است که در یک روی آن باید والاترین ارزش‌های الهی را مشاهده کرد و در روی دیگر آن دستاوردها و آثار و برکات بی بدیل را.

وی افزود: شهادت از برترین واژه‌های فرهنگ اسلامی و از مقدّس ترین مفاهیم معارف الهی است. شهادت اوج کمال انسان است، آنگاه که انسان تمام هستی خود را یکجا نثار معبود می کند و قطره وجودش به دریای بیکران هستی مطلق می پیوندد.

وی با استناد به آیه 169 سوره آل عمران خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: مرده نپندارید کسانی که در راه خدا کشته می‌شوند، بلکه زنده‌اند و نزد خدای خود روزی می‌برند.

حجت‌الاسلام شربیانی ادامه داد: در این آیه تفاوت مردن معمولی با کسانی که در راه خدا شهید شدند، بوضوح دیده می‌شود و یک پاداش بزرگ برای این گروه در نظر گرفته شده و آن روزی خوردن در نزد خداوند متعال است.

 وی افزود: از آنجا که شهید برای خدا و در راه خدا، هستی خود را برای نجات و سعادت جامعه فدا می نماید، هر چند پاداش اصلی خود را از خداوند دریافت می‌کند، اما بنابر حکم عقل، جامعه نیز به لحاظ حقی که شهید بر گردن آنان دارد. مدیون شهید است و باید با تمام وجود دَین خود را در قبال شهید ایفاء نماید.

امام جمعه شهرستان عجب‌شیر با اشاره به فرموده امام سجاد(ع) یادآور شد: امام زین العابدین(ع) می فرمایند: سپاس خدای را، سپاسی که بدان در زمره اولیاء نیکبختی قرار گیریم و به واسطه آن در ردیف شهیدان با شمشیر دشمنانش در آییم.

حجت‌الاسلام شربیانی، شهید را مصداق عینی شهادت دانست و تاکید کرد: شهید مصداق عینی شهادت است که با انتخاب آگاهانه و در کمال خلوص، هستی خود را یکجا به آفریدگار جهان تقدیم می کند و به سرچشمه بقا و حیات، پیوند می یابد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.