ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 55762
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۷:۰۵
  • 373 بازدید
  • ارسال توسط :
مشهد در سوگ شهادت سرور آزادگان جهان است

مشهد در سوگ شهادت سرور آزادگان جهان است

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: همزمان با تاسوعای حسینی مشهد مقدس میزبان زائرانی است که برای عرض تسلیت به محضرامام رضا (ع) به صورت انفرادی و یا در قالب هیئت های عزاداری به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند. حرکت دسته های عزاداری در قالب زنجیرزنی و سینه زنی از صبح امروز در خیابان […]

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: همزمان با تاسوعای حسینی مشهد مقدس میزبان زائرانی است که برای عرض تسلیت به محضرامام رضا (ع) به صورت انفرادی و یا در قالب هیئت های عزاداری به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند.

حرکت دسته های عزاداری در قالب زنجیرزنی و سینه زنی از صبح امروز در خیابان های منتهی به حرم امام هشتم (ع) آغاز شده است.

به منظور پذیرایی از عزاداران اباعبدالله (ع) ایستگاه های صلواتی در خیابان مسیر هیئت های عزاداری برپاشده و معابر نیز با پرده های سیاه پوشیده شده اند.

طبق اعلام قبلی پلیس راهور به منظور سهولت تردد هیئت های عزاداری در مشهد، تمامی خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی برای تردد وسایل نقلیه مسدود است.

خطبه خوانی شب عاشورا در حرم مطهر

طبق یک سنت قدیمی مراسم خطبه خوانی شب عاشورا با حضور خادمان بارگاه منور رضوی پس از اقامه نماز مغرب و عشا در صحن جمهوری حرم مطهر رضوی برگزار می شود.

سخنران ویژه برنامه خطبه خوانی شب عاشورای امسال حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی است. در این آیین معنوی حجت الاسلام سیدحسن سپهر خطبه شب عاشورا را قرائت می کند.

مرثیه سرایی احمد واعظی و نوحه خوانی و ذکر مصیبت توسط امیر عارف و علی ملائکه ازدیگر برنامه های آیین خطبه خوانی حرم مطهر رضوی است.

مراسم خطبه‌خوانی آئینی سنتی است که بر اساس وقف نامه علیشاه، حاکم وقت خراسان در ۱۱۶۰ هجری قمری، همه‌ساله در شب عاشورای حسینی و شب شهادت امام رضا (ع) برگزار می‌شود و در قالب این مراسم، تولیت و خدام آستان قدس رضوی در حالی که شمع‌های روشن در دست دارند، گرداگرد صحن انقلاب اسلامی حلقه می‌زنند و با مرثیه‌سرایی و عزاداری و قرائت خطبه ویژه این شب شامل شهادت به یگانگی ذات اقدس الهی، حمد و ستایش پروردگار یکتا و درود و رحمت بر رسول اکرم (ص) و هم‌چنین سلام و درود بر ائمه معصومین (ع)، شهدا و امام راحل و آرزوی سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری، فرارسیدن ایام عزا را به محضر حضرت امام رضا (ع) تسلیت می‌گویند.

اقامه نماز جماعت در خیابان

همزمان با اذان ظهر تاسوعا نماز جماعت ظهر و عصر در خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی اقامه می شود.

طبق اعلام ستاد اقامه نماز خراسان رضوی قرار است ظهر روز تاسوعا و عاشورا به تبعیت از امام حسین(ع) ویاران باوفایشان، عزاداری را تعطیل کرده و نماز جماعت را اقامه می کنند.

نماز ظهر تاسوعا در مشهد در حرم مطهر رضوی، میدان شهدا، چهارراه شهدا، میدان طبرسی، خیابان امام‌رضا(ع) و خیابان نواب صفوی برگزار می شود. همچنین نماز ظهر تاسوعا و عاشورا در عرصه میدان شهدا با همکاری شهرداری مشهد اقامه می شود.

عاشورا نماد بصیرت آفرینی است

تولیت آستان قدس رضوی در مراسم شب تاسوعای حسینی که جمعه شب در حرم مطهر رضوی برگزار شد اظهارکرد: تاسوعا در فرهنگ تشیع به نام ابوالفضل(ع) نامگذاری شده و برخی تصور می کنند ایشان در تاسوعا به شهادت رسیده اند که اینگونه نیست. همه شهدای کربلا در روز عاشورا به شهادت رسیده اند و تنها حضرت مسلم ابن عقیل(ع) در این روز به شهادت نرسید.

وی افزود: نقش حضرت ابوالفضل (ع) در موضوع امان نامه روز تاسوعا بسیار برجسته است و شخصیت وی به عنوان یک قهرمان با اخلاص با ویژگی دشمن شناسی و زمان شناسی را نشان می دهد.

 رئیسی گفت: بصریت یعنی شناخت دوست از دشمن و شناخت مقصد که شهدای عاشورا همگی این خصلت را داشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در قیام توابین بیش از ۴ هزار نفر کشته شدند اما هیچ نامی از آنها در مجالس عزا وجود ندارد زیرا آنها زمان شناس نبودند و در زمان مناسب به ندای اباعبدالله(ع) لبیک نگفتند.

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: قطب نمای انسان سالک انقلابی، بصیرت است و رهبر معظم انقلاب نیز که اینقدر تاکید می کند در فتنه ها و شرایط غبارآلود باید بصیرت داشت به همین دلیل است.

وی تاکید کرد: ملاک تندروی و کندروی در جامعه از دیدگاه قرآن پیغمبر اکرم (ص) هستند و در جامعه اسلامی نیز ملاک  اعتدال ولی است و باید در زمان غیبت کبرا گوش به فرمان ولی فقیه داشت.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.