ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 57202
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۵:۴۶
  • 84 بازدید
  • ارسال توسط :
نخستین فرمانده سپاه پاسداران که به شهادت رسید

نخستین فرمانده سپاه پاسداران که به شهادت رسید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،سردار شهید مهندس محمدرضا پورکیان اولین فرمانده شهید سپاه پاسداران در دفاع مقدس یود که در خطه دلاور خیز خوزستان در نبرد تن به تانک و در تاریخ ۲۳ مهر ماه ۱۳۵۹ به درجه رفیع شهادت نایل آمد. او در […]

«پورکیان» نخستین فرمانده شهید سپاه پاسدارانبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،سردار شهید مهندس محمدرضا پورکیان اولین فرمانده شهید سپاه پاسداران در دفاع مقدس یود که در خطه دلاور خیز خوزستان در نبرد تن به تانک و در تاریخ ۲۳ مهر ماه ۱۳۵۹ به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

او در سال ۱۳۳۸ در شهرستان امیدیه خوزستان متولد شد. پورکیان در دوران تحصیلی خود موفق به حفظ کل قرآن کریم و بخش زیادی از نهج البلاغه شد.   در دوران تحصیلی متوسطه با نوشتن مقالات و سرودن اشعاری به افشای ماهیت رژیم شاهنشاهی و وابستگی آن به آمریکا پرداخت و در زندان شکنجه شد و با واسطه یکی از افسران از اعدام قطعی نجات یافت.   پس از آزادی از زندان و ادامه فعالیت‌های سیاسی و ادامه تحصیل و قبولی در چند رشته دانشگاهی، در مهندسی رشته عمران دانشگاه اهواز مشغول تحصیل شد. تشکیل سازمان دانشجویی، حضور در اعتصابات و راهپیمایی‌های قبل از پیروزی انقلاب از جمله فعالیت‌های او بود.

پس از پیروزی انقلاب در تشکیل سپاه پاسداران نقش ارزنده‌ای ایفا کرد؛ سپس مسئولیت ستاد فرماندهی و قائم مقامی سپاه پاسداران اهواز را پذیرفت.   آن گاه برای رسیدگی به نابسامان شهرستان رامهرمز و تاسیس سپاه به آن جا رفت و نقش مهمی در تشکیل هسته‌های مقاومت بسیج خواهران و برادران و اخراج عناصر منافق و دستگیری عناصر وابسته به طاغوت ایفا نمود.   آن گاه با گروه‌های منافق که در صدد تجزیه استان خوزستان بودند به مبارزه برخاست و با آغاز جنگ تحمیلی به عنوان فرمانده سپاه سوسنگرد معرفی شد.   سرانجام در جاده سوسنگرد – حمیدیه طی یک نبرد نابرابر به محاصره دشمن درآمد، اما توانست نیروهایش را از چنگال آن‌ها نجات دهد و پنج دستگاه تانک آن‌ها را منهدم سازد. پورکیان در هنگام مقابله با دشمن بر اثر اصابت گلوله به پیشانی به شهادت رسید.          

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.