ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 57263
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۶:۵۴
  • 72 بازدید
  • ارسال توسط :
پیام عاشورا و خواسته دل شهید مدافع حرم مازندران که تحقق نیافت

پیام عاشورا و خواسته دل شهید مدافع حرم مازندران که تحقق نیافت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از تنکابن24، در سراسر تاریخ پرفرازونشیب اسلام، جنبش‌ها و مبارزات و مقاومت‌هایی دیده می‌شود که هرکدام از آن‌ها در تثبیت ارزش‌های دینی و نفی ستم و تجاوز مؤثر بوده‌اند اما هیچ‌کدام از این خیزش‌ها نتوانسته است همچون […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از تنکابن24، در سراسر تاریخ پرفرازونشیب اسلام، جنبش‌ها و مبارزات و مقاومت‌هایی دیده می‌شود که هرکدام از آن‌ها در تثبیت ارزش‌های دینی و نفی ستم و تجاوز مؤثر بوده‌اند اما هیچ‌کدام از این خیزش‌ها نتوانسته است همچون نهضت عظیم و مقدّس عاشورا مسیر جامعه اسلامی را دچار تحوّل سازد و تأثیری ژرف و با برکت در سده‌های پس از انقلاب عاشورا بگذارد. از این حماسه جاوید هر زمان که می‌گذرد نه‌تنها خاموش نمی‌گردد بلکه پرتوهای آن گسترده‌تر می‌شود.

هدفی والا

محرم 61 هجری حضرت حسین بن علی رفتن را برگزید تا بماند و ماند. او جان در قربانگاه بُرد تا اسلام اصیل راه و راهروش آشکار گردد. او برای اصلاح در دین جدش برخاست و برای احیای «امربه‌معروف و نهی از منکر» قیام کرد. امام حسین (ع) نهضتی را بنا گذاشت تا «کل یوم عاشورا» و «کل ارض کربلا» باشد. نهضتی که «انقلاب اسلامی» را به نتیجه رساند و حماسه‌ی «دفاع مقدس» را خلق کرد. عاشورا شاهد بود که در کربلا چه گذشت. حسین مظلوم بود و «نه» گفت تا ظالم بمیرد. حسین درس شجاعت آموخت، درسی که شیعیان در طول تاریخ به کار بسته‌اند.

«امربه‌معروف» و «نهی از منکر» و محرم هرسال کنگره عظیم عاشوراست برای تبیین راه حسین. کنگره‌ای که مظلومیت حسین را فریاد کرده و مرامش را بازخوانی می‌کنیم. گریه می‌کنیم و اشک می‌ریزیم تا آرام نگیریم و در سکون و سکوت گرفتار نشویم. مبادا از «گریه» فراتر نرویم و مبادا صدای «حسین» در غوغای ما به گوش نرسد و مبادا عزاداری کنیم که عزاداری کرده باشیم و مبادا «نماز» را فراموش کنیم و مبادا عزاداری‌های ما بی‌ریشه باشد و مبادا مساجد را خالی کنیم و خیابان‌ها را پر سازیم و مبادا در تاسوعا و عاشورا سرمان زیاد به احسان و نذر مشغول ماند و مبادا نماز ظهر عاشورا قضا برود و مبادا تقویت صوت و دستگاه‌های تولید صدا را بر تقویت بینش عاشورایی و تعمیق بصیرت دینی ترجیح دهیم و مبادا هرسال و هر محرم حسینی‌تر نشویم و مبادا حسین را تنها بگذاریم و در پی «نیاز» خویش باشیم.

اصل مهم واقعه عاشورا

برای درک بهتر رسالت عاشورایی امام حسین(ع) و اهداف قیام او می‌توان نگاهی دقیق بر وصیت‌نامه‌ ایشان داشت. امام حسین (ع) هدف خویش از سفر تاریخی را چنین عنوان می‌کند:
«من نه از روی خودخواهی و یا برای خوش‌گذرانی و نه برای فساد و ستمگری از شهر خود بیرون آمدم، بلکه هدف من از این سفر، امربه‌معروف و نهی از منکر و خواسته‌ام از این حرکت، اصلاح مفاسد امت و احیای سنت و قانون جدم، رسول خدا (ص) و راه و رسم پدرم، علی بن ابی‌طالب (علیه‌السلام) است. پس هر کس این حقیقت را از من بپذیرد (و از من پیروی کند) راه خدا را پذیرفته است و هر کس رد کند (و از من پیروی نکند)، من با صبر و استقامت (راه خود را) در پیش خواهم گرفت تا خداوند در میان من و بنی امیه حکم کند که او بهترین حاکم است.»

شهید مطهری ضمن این‌که امربه‌معروف و نهی از منکر را به‌عنوان اصلی مهم در واقعه عاشورا، می‌داند می‌گوید:
«… حسین(ع) یک فرد معترض و منتقد است، مردی است انقلابی و قیام‌کننده، یک مرد مثبت است، دیگر انگیزه دیگری (جز امربه‌معروف و نهی از منکر) لازم نیست. همه‌جا را فساد گرفته، حلال خدا را حرام و حرام خدا حلال شده است. بیت‌المال مسلمین در اختیار افراد ناشایست قرارگرفته و در غیر راه رضای خدا مصرف می‌شود. به گفته جدّش استناد می‌کند که در چنین شرایطی کسی که می‌داند و می‌فهمد و اعتراض نمی‌کند با جامعه گناهکار خود سرنوشت مشترک دارد…»

امام خمینی (ره) نیز دراین‌باره گفته است:
«…این دو (امربه‌معروف و نهی از منکر) از بالاترین و گران‌قدرترین فرایض اسلامی است و توسط این‌هاست که فرایض دیگر برپا داشته می‌شود و دین مبین نظم می‌یابد و زندگی در دنیای اسلام رونق می‌گیرد. وجوب این دو فریضه از ضرورت‌های دین است…»

خداوند در کلام وحی می‌فرماید:
«کنتم خیر امة اُخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر و تؤمنون باللّه؛ شما بهترین امّتی بودید که در میان مردم آشکار گردید (زیرا) امربه‌معروف می‌کنید و نهی از منکر می‌نمایید و به خدا هم ایمان‌دارید.»(آل عمران110)

رسول اکرم (ص) فرموده‌اند:
«تا هنگامی‌که افراد امّت من امربه‌معروف و نهی از منکر کنند و در کارهای نیک با هم، همکاری داشته باشند، در خیر و خوبی خواهند بود. اگر این‌گونه عمل نکنند، برکت‌های آنان از میان می‌رود و برخی بر عدّه‌ای دیگر مسلّط می‌شوند و هیچ‌کس در زمین و آسمان آن‌ها را یاری نخواهد کرد.»

حضرت امام حسین در قیامش ثابت کرد که به خاطر عملی ساختن و احیای این اصل اسلامی می‌توان جان داد، عزیزان خود را تقدیم کرد، از زندگی با خائنان و فاسدان صرف‌نظر کرد و شهادت را برگزید.

تغییر ارزش‌ها

امروز با مرور گذشته و قیاس اخلاق و باورهای دینی و فرهنگی در جوانان با دیروز به‌راحتی می‌توان تفاوت فاحش ایجادشده را دید.

تغییر ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی خانواده‌ها، تبلیغات سو دشمنان و ایجاد شبهه‌های دینی، روش‌های نادرست در آموزش دینی در دوران کودکی و نوجوانی، همچنین فراگیری استفاده از فضای مجازی که امروزه به دنبال دخل و تصرف باورها و اعتقادات مردم است و از طرفی هم کم‌کاری نهادهای مسئول در حفظ باورها و ارزش‌های دینی و اعتقادی، همه و همه دست‌به‌دست داده تا شاهد فاصله بین جوانان و نوجوانان با اصل دین و اعتقاد و به‌ویژه امربه‌معروف و نهی از منکر باشیم. گام مهم در راستای توسعه فرهنگی و دینی به دستگاه‌های فرهنگی و مسئولان تصمیم‌گیرنده مربوط می‌شود. آن‌ها باید به این موضوع برسند که کار فرهنگی نیاز به حمایت دارد.

بااینکه کشور ما یک کشور اسلامی است اما آنچه که دولت برای مسائل فرهنگی و مذهبی سرمایه‌گذاری می‌کند با آنچه که دشمنان سرمایه‌گذاری می‌کنند، غیرقابل مقایسه است و لازم است تا علاوه بر تقبل هزینه از سوی دولت برای دین و فرهنگ مردم، حمایت معنوی نیز از سوی مسئولان هر شهرستان انجام شود.

تنکابن عقب از قافله فرهنگی

من‌باب مثال روسای دستگاه‌های اجرایی شهرستان تنکابن ازجمله فرماندار محترم، بخشداران، شهرداران، شوراهای اسلامی شهر و سایر روسای ادارات که دغدغه پیشرفت و آبادانی این شهرستان را دارند؛ برای هرگونه همایش و جشنواره‌ای خود را به دورترین نقطه از جغرافیای این شهرستان ازجمله روستاهای سرن، برسه و دریاسر و… می‌رسانند اما حتی حاضر به شرکت در یک برنامه مذهبی- فرهنگی در دل شهر همچون اجرای واقعه عظیم غدیرخم نشدند.

هنوز تصور آخرین مصاحبه شهید مرادخانی اولین شهید مدافع حرم شهرستان تنکابن در مراسم محرم هیئت انصارالمهدی سال 1394 مقابل چشمانم است می‌گوید: «مسئولین می‌توانند حمایت کنند اما نکرده‌اند، حضور مسئولین در این مراسمات به معنی تائید آن است و مسئولین نمی‌خواهند این اتفاق بیافتد چراکه اساس این‌ها ولایت است و اگر نسل جوان در این مراسمات با ولایت و تفکر دینی پیوند بخورد، آقایان احساس خطر می‌کنند چراکه اشتباهات این‌ها را متوجه و متذکر می‌شوند و سینه سپر می‌کنند وقتی‌که بیایند آیین دین پیامبر اکرم (ص) را با عملکرد مسئولین در جمهوری اسلامی مقایسه کنند و منافات آن را ببینند.
ما واقعاً شرمنده‌ایم از امام حسین برای وضعیت شهری که می‌بینیم. مسئولین چشم بستن روی یک سری کارها و می‌گویند ما نمی‌بینیم. این بی‌احترامی که به امام حسین در این شهرها میشه، بخدا ما شرمنده‌ایم از شهدا، از امام حسین، چراکه دیدیم خانواده‌هایی که منحرف شدن به‌واسطه کم‌کاری مسئولین. به دلیل اینکه اگر آن شهید رفت، جای خالیش را حمایت فرهنگ مسئولین پر نکرد و خانواده آن شهید منحرف شد. »

همسر شهید مرادخانی تنها خواسته این شهید را دفاع از ولایت و انجام امربه‌معروف و نهی از منکر بیان کرد و گفت: شهید بسیار از وضعیت فرهنگی و حجاب این شهر ناراحت بود. یک روز که از داخل شهر باهم عبور می‌کردیم وقتی از داخل ماشین متوجه بیرون شد، بسیار ناراحت و عصبانی به یکی از مسؤولین وقت شهرستان تماس گرفت و از وضع بدِ حجاب گلایه کرد.

ضرورت اتحاد جهت احیای فرهنگ و مذهب جامعه

اداراتی نظیر سازمان تبلیغات اسلامی، اداره ارشاد و… که در زمینه فرهنگی و دینی مسئولیت دارند باید زمینه‌ساز حضور هرچه بیشتر جوانان در مراسمات مذهبی و بصیرت افزایی باشند و نه آنکه با سرگرم کردن جوانان به شادی‌های زودگذری چون کنسرت و اجرای موسیقی زنده آنان را دچار تغافل کرد و از امور مهم زندگی و رسیدن به رستگاری دنیا و آخرت فاصله دهند؛ بنابراین باید همه مسئولان ید واحده شده و در زمینه احیای فرهنگ و مذهب جامعه قدم‌های بلند و مؤثری بردارند.    

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.