ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 57746
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
  • 254 بازدید
  • ارسال توسط :

شمر زمان ما نتانیاهو و ترامپ هستند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، حجت‌الاسلام سید مجتبی حسینی‌یمین استاد حوزه و دانشگاه ظهر امروز در جمع عزادارن حسینی در بقعه متبرکه شاهزاده حسین(ع) همدان مبحثی را در باب تحلیل تاریخی کربلا به نام «از مدینه به مدینه با کاروان حسینی» آغاز […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، حجت‌الاسلام سید مجتبی حسینی‌یمین استاد حوزه و دانشگاه ظهر امروز در جمع عزادارن حسینی در بقعه متبرکه شاهزاده حسین(ع) همدان مبحثی را در باب تحلیل تاریخی کربلا به نام «از مدینه به مدینه با کاروان حسینی» آغاز کرد و اظهار کرد: این مبحث و پرداختن به واقعه کربلا با بیان جزئیات بسیار اهمیت دارد و دید و نگاه ما را نسبت به واقعه عاشورا عوض می‌کند.

وی با بیان اینکه واقعه عاشورا از 15 ماه رجب که معاویه از دنیا رفت و امام حسین(ع)‌ با یزید بیعت نکرد آغاز شد و تا اواخر صفر که کاروان امام به مدینه بازگشت، ادامه داشت، افزود: کل ماجرای عاشورای حسین(ع) در 6 ماه اتفاق افتاد.

این استاد حوزه و دانشگاه به اهمیت مطالعه و بررسی تاریخ پرداخت و بیان کرد: دانستن تاریخ به چند دلیل حائز اهمیت است، اولین دلیل اینکه زندگی حال امروز با بررسی و اطلاع از گذشته ساخته می‌شود،‌ دوم اینکه تاریخ برای آینده‌سازی بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه تاریخ در حال تکرار است و کسی که باید به شبهات عاشورایی پاسخ دهد باید تاریخ را بداند؛ گفت: شهید مطهری در کتاب خود اثبات کرده‌ که سنت‌های تاریخی در حال تکرار هستند.

حسینی‌یمین تطبیق دادن تاریخ را با شرایط فعلی مهم خواند و افزود: مردم آن زمان کوفه، دائم می‌گفتند خدایا صاحب زمان و ولی امر ما را برسان که امام در ابتدا سفیر و نائب خود مسلم‌بن‌عقیل را فرستاد اما این مردم هزار رنگ در هنگام سختی پشت نائب و امام را خالی کردند.

وی با بیان اینکه اکنون هم نائب امام در بین ماست و ما در دعاهای ندبه خود فریاد می‌زنیم که «ای صاحب زمان ما بیا» خاطرنشان کرد: مبادا مانند مردم کوفه باشیم و رنگ عوض کنیم! مردم آن زمان با درهم و دینار و…وسوسه شدند و نائب و امام را تنها گذاشتند، امروز هم پست و مقام و منصب وجود دارد که وسوسه آن نیز هست.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند متعال در قرآن حرف‌ها را با فرم و شکل قرآن برای ما بیان می‌کند و همه مسائلی را که باید به دست ما برسد به شکل تاریخی مطرح کرده است؛ یادآور شد: خدا در قرآن به داستان حضرت موسی که نزد فرعون رفت اشاره کرده و باید دید هدف از بیان این داستان چه بوده است؟

وی ادامه داد: خدا می‌خواهدبه ما بگوید اگر خواستی پیش فرعون زمان خودت که امروز استکبار جهانی است بروی و مذاکره کنی باید مانند موسی صحبت کنی.

حسینی‌یمین با اشاره به سخن شهید مطهری که می‌گوید «شمر 1400 سال پیش مرده و باید شمر زمان خود را بشناسی» ادامه داد: شمر زمان ما نتانیاهو و ترامپ است،‌ پس ضرورت دارد تاریخ را بدانیم.

وی دلیل دیگر برای مطالعه و بررسی تاریخ را نامه 31 نهج‌البلاغه امام علی(ع)‌ به امام حسن(ع) معرفی کرد و بیان کرد: امام در این نامه می‌فرمایند: «من به اندازه قبلی‌ها عمر نکرده‌ام اما در خبرهای گذشتگان و گذشته فکر کرده‌ و در آثار آنها سیر کرده‌ام به گونه‌ای که من یکی از آن‌ تاریخ‌ها شده‌ام و…»

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تاریخ عاشورا دارای جایگاه خاص و ویژه‌ای است خاطرنشان کرد: این تاریخ را امام معصومی که دارای عصمت کبری، یعنی در بازه زمانی کم بهترین کار‌ ممکن را می‌کند؛ رقم زده است.

وی با اشاره به اینکه ذره ذره کارهای امام حسین(ع) از حرکت به سمت مکه تا آخر ماجرا درسی برای بشریت است گفت: امام خود تمامی واقعه کربلا را مدیریت کرده است و بر ما واجب که این قیام را میلیمتری بررسی کنیم.

حسینی‌یمین ادامه داد: دشمن در خصوص کربلا و عاشورا شبهات زیادی را خصوصاً در فضای مجازی منتشر می‌کند که اگر تاریخ را ندانیم نمی‌توانیم به این شبهات پاسخ دهیم.

وی یکی از شبهات را گفتار امام در خصوص نام سرزمین کربلا خواند و اضافه کرد: آیا امام نام این سرزمین را نمی‌دانست؟ نه اینطور نیست این نوع نحوه صحبت و کلام امام از روی ندانستن نیست بلکه برای تأکید و جلب کردن توجه شنونده برای شنیدن واقعه کربلا است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امام حسین(ع)‌ شهید آگاه است،‌ یادآور شد: سوال می شود که امام می‌دانست در کربلا چه اتفاقاتی خواهد افتاد پس چرا خانواده خود را برد؟ که در جواب دو علت را می‌توان مطرح کرد. اول اینکه کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب و اهل بیت امام(ع) نبودند.

وی با بیان اینکه امام معصوم عالم به آینده و حال است و آینه تمام‌نمای خداست،‌گفت: علمی که امام معصوم دارد علمی است که از خدا به او رسیده و آگاه به همه مسائل است؛ کسانی که در کربلا هستند دقیق و حساب شده نقش خود را بازی می‌کنند و طبق قاعده پیش می‌روند.

حسینی‌یمین دومین دلیل را اسوه و الگو بودن امام در کربلا خواند و افزود: امام می‌فرماید که من اسوه هستم و باید طبق من رفتار و عمل کنید و جلو بروید.

وی کربلا را نهضتی دانست که در آن همه چیز وجود دارد و در ادامه گفت: در کربلا‌ زن و مرد، جوان و پیر، طفل شش ماهه و پیرمرد 90 ساله،‌ غدیر،‌ مباهله،‌ نماز،‌ روزه،‌ زکات،‌ دعا و نیایش،‌ توبه،‌ فرد فاسد،‌ فرد آزاده،‌ فرد شهرت‌پرست و شهوت‌پرست و… وجود دارد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید در واقعه کربلا بگردیم و جنس و سن خودمان را برای الگوگیری پیدا کنیم یادآور شد: یکی از نام‌های عبری کربلا به معنی «مزرعه خداست» و چه زیباست این معنی که خدا توسط امام حسین(ع)‌ در کربلا همه چیز کاشت و توسط امام زمان درو می‌شود با «این طالب بدم مقتول بکربلا».
منبع: فارس

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.