ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 57842
  • ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۵:۰۵
  • 109 بازدید
  • ارسال توسط :
آیین سنتی تشییع نمادین شهدای دشت کربلا در بافران

آیین سنتی تشییع نمادین شهدای دشت کربلا در بافران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در شب سیزدهم محرم، تعزیه بنی‌اسد با شور و شکوه خاصی در بافران برگزار شد. در آغاز مراسم، کارگردان تعزیه ماجرای حضور بنی اسد در کربلا را شرح و گروهی که در نقش زنان بنی‌اسد، درون […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،در شب سیزدهم محرم، تعزیه بنی‌اسد با شور و شکوه خاصی در بافران برگزار شد. در آغاز مراسم، کارگردان تعزیه ماجرای حضور بنی اسد در کربلا را شرح و گروهی که در نقش زنان بنی‌اسد، درون خیمه‌ای اجتماع کرده بودند با خواندن اشعاری تعزیه را آغاز و پس از آن گروهی با لباس‌های مخصوص در نقش مردان بنی اسد در حالی که بیل و کلنگ و فانوس وحصیر و… در دست داشته به حسینیه وارد شدند و در حال دور زدن بر گرد شهدای گمنام میان حسینیه اشعاری را زمزمه کردند.

در این نمایش صحنه تعزیه به گونه ای آراسته شده بود که میدان کربلا را پس از جنگ تداعی می‌کرد، مردان بنی‌اسد برای شناسایی کشتگان در میان اجساد شهدا می‌گردند و چون نمی‌توانند آنان را باز شناسند مردی در نقش حضرت امام سجاد(ع) سوار بر اسب به صحنه می‌آید و شهیدان را به آنان می‌شناساند سپس در کنار قتلگاه با خواندن اشعاری، برای دفن بدن امام(ع) بوریا می‌طلبد و پس از دفن امام(ع) پارچه‌ای که جمله «هذا قبرالحسین بن علی بن ابی طالب» برآن نقش بسته بر قبر می‌افکند.

در فواصل دفن هر یک از شهیدان، به ذکر مصیبت آنان نیز پرداخته می‌شود. پس از آن امام (ع) بدن مطهر حضرت ابوالفضل العباس‌(ع) را دفن می‌کند.

یادآور می‌شود، که آمیختگی تعزیه بنی‌اسد با نوای غم‌انگیز نی از یک سو و ذکر مصیبت مداحان اهل بیت(ع) از سوی دیگر، آن رابسیار حزن انگیز می‌کند.

در پایان مراسم عزاداران جمله «ای فلک حیف از حسینم» را با هم تکرار و پایان بخش مراسم پس از سینه‌زنی، حلقه ماتم سنتی بود.
گفتنی است مردم بافران در شب ۱۲ و ۱۳ محرم معروف به شب «بنی اسد» به عزاداری برای امام حسین(ع) و کاروان اسیران کربلا می‌پردازند و برگزاری تعزیه نیز از جمله رسوم این شب‌هاست.

مراسم عزاداری در بافران برای سید و سالار شهیدان به پایان دهه نخست محرم ختم نمی‌‌شود بلکه این عرض ارادت به امام حسین (ع) و شهیدان کربلا تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.