ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهید حججی
  • شناسه : 58032
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۴:۳۸
  • 244 بازدید
  • ارسال توسط :
حفظ ارزش های دفاع مقدس؛ راهکاری موثر در تداوم فرهنگ پایداری

حفظ ارزش های دفاع مقدس؛ راهکاری موثر در تداوم فرهنگ پایداری

دوران دفاع مقدس یکی از درخشان ترین عرصه های دفاع محسوب می شود؛ هنگامه ای که ملت ایران در اتحادی بی نظیر و یکپارچه به مصاف با دشمن متجاوز رفتند و برای حفظ و پاسداری از خاک وطن، سراسر عشق، ایثار و شجاعت شدند، پس از پایان جنگ نیز مجاهدانی از تبار شهیدان برای دفاع […]

دوران دفاع مقدس یکی از درخشان ترین عرصه های دفاع محسوب می شود؛ هنگامه ای که ملت ایران در اتحادی بی نظیر و یکپارچه به مصاف با دشمن متجاوز رفتند و برای حفظ و پاسداری از خاک وطن، سراسر عشق، ایثار و شجاعت شدند، پس از پایان جنگ نیز مجاهدانی از تبار شهیدان برای دفاع از اسلام و حریم اهل بیت(ع) در قامت مدافعان حرم در جنگ با اندیشه های افراطی و تکفیری، جامه برازنده شهادت را بر تن کردند و تحسین جهانیان را برانگیختند. بنابراین روزنامه های مختلف به منظور ارج نهادن به این ارزش ها و برجسته سازی تلاش های این ایثارگران با انتشار گزارش ها و مطالبی در محورهای گوناگون به این مهم پرداختند.

**دفاع مقدس و رسیدن به قله معرفت الهی
دفاع مقدس مظهر و تجلی ایمان و اتحاد ملتی است که با فرهنگ ایثار و گذشت و ایمان خویش حماسه ای به بزرگی تاریخ بشریت بیافرینند و به قله ظرفیت های انسانی یعنی تعالی حقیقی دست یابند.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «آسمان علیه زمین»، نوشت: ارزش تاریخ نه به آن است که انسان‌ها با خواندن آن سرگرم شوند یا آنکه به آن ببالند یا افسوس بخورند، بلکه به آن است که می‌تواند چون جام جهان‌نمایی عمل کند که شما را از آینده خبر می‌دهد و می‌تواند موجب هوشیاری شما شود. گرامیداشت سال‌های دفاع مقدس نیز از همین منظر قابل بررسی است. مطالعه و واگویه اتفاقات سال‌های 59 تا 67، صرفاً مطالعه خاطرات گذشته نیست، بلکه گنجی است مملو از بایدها و نبایدها، پیروزی‌ها و ناکامی‌ها، لزوم آمادگی‌ها و… یکی از نکاتی که هرگز نباید فراموش کنیم لزوم تقویت توان راهبردی، ضربه متقابل و نیروهای واکنش سریع است.

روزنامه «جوان» با درج عنوان «گلایه از روایت‌های ناآگاهانه از دوران دفاع مقدس» به نقل از سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، می نویسد: هرگز نمی‌توان نقش شهدای بزرگواری مانند خرازی را در جنگ نادیده گرفت و صحنه جنگ را بدون سرداران بزرگی مانند کاظمی و همت تصور کرد، نمی‌توان جنگ را دید و تأثیر و معنویت شهید ردانی و روحانی بی‌نظیری مانند شهید میثمی که همگی متعلق به این شهر هستند را ندید… شهید محلاتی و تصمیم انقلابی وی در هواپیما و انتخاب میان مرگ با عزت یا اسارت با ذلت را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

این روزنامه همچنین با انتشار عنوان «شهادت، عطیه الهی به برگزیدگان است» به پیام آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت هفته دفاع مقدس پرداخت و به نقل از ایشان نوشت: شهادت، عطیه‌ الهی به برگزیدگان است. عظمت این مقام والا متناسب با عظمت از خودگذشتگی مخلصانه‌ای است که شهید را به عرصه‌ مجاهدت می کشاند و شهد شهادت را به او می ‌نوشاند. قلم و زبان ناتوان امثال اینجانب قادر به توصیف این عظمت نیست، ولی هر گاه در جامعه‌ ای و در نقطه‌ ای چنین انسان های بزرگی پدید آمدند بر امثال ما است که در پرتو آنان راه را تشخیص دهیم و پای در صراط مستقیم عروج الی الله گذاریم و دل و جان خود را حیات بخشیم. سلام بر سرور شهیدان، چراغ روشن همه‌ نسل ها و دوران ها و سلام بر همه‌ شهیدانی که در راه او قدم نهادند.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «شعار پشت شعار برای نفرت‌پراکنی علیه ایرانی‌ها»، آورد: صدام حسین برای توجیه آغاز جنگ شعارهایی را دستاویز قرار داد تا ذهن مردم عراق را نسبت به تصمیمی که در سر داشت، آماده کند. صدام می‌دانست که نمی‌تواند ملتی را ناگهان وارد جنگ کند و باید برای فضاسازی همچون حل یک پازل، مرحله به مرحله جلو برود. رهبران حکومت وقت عراق با طرح شعارهای مختلفی در سخنرانی‌ها و برنامه‌هایشان، تخم نفرت و تفرقه را می‌کاشتند.

روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «دستاوردها و فرهنگ جبهه به دوران بعد از دفاع مقدس خوب منتقل نشد» به بررسی نقش و جایگاه فرهنگ دفاع مقدس پرداخت و نوشت: طرح این پرسش که اگر برگردید به دوران دفاع مقدس چه کاری را نکرده اید که دوست دارید انجامش بدهید یا پرسش های مشابه آن می تواند یک رزمنده و فرمانده جبهه وجنگ را حسابی به سخن آورد؛ پاسخ سردار سرتیپ پاسدار علیرضا افشار به این گونه از پرسش ها نیز خواندنی است؛ یک نظامی تمام عیار که سابقه فرماندهی نیروی مقاومت بسیج، معاون فرهنگی ستادکل نیروهای مسلح و ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس را در کارنامه دارد. او در عین این که معتقد است در دوران دفاع مقدس ازهمه استعدادها به نحو مطلوب استفاده شد اما می گوید که در زمینه مستندسازی دستاوردها، تجربیات دفاع مقدس و انتقال ارزش های آن به نسل جدید به خوبی کارنشد.

روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «قتل عام شیعیان و کردهای عراق توسط حزب بعث»، آورد: امام برای ورود به خاک عراق، شرط گذاشته بودند که مردم عراق آسیب نبینند. اما صدام همراه هر ضربه‌ای که به ملت ایران می‌زد، صدمه‌ای هم به ملت مستضعف عراق می‌زد. در واقع هرکس که جزو حزب بعث نبود، دشمن صدام بود، چه ایرانی باشد چه عراقی، چه شیعه و چه سنی.

روزنامه «جمهوری اسلامی» در گزارشی با عنوان «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فرمانده شجاع جنگ بود»، نوشت: ایام گرامیداشت هفته دفاع مقدس به پایان رسید و یاد شهیدان و جانبازان و ایثارگران عرصه دفاع از دین و میهن ایران اسلامی مورد تقدیر و ستایش قرار گرفت اما نکته اساسی نادیده گرفتن و حذف نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بعنوان فرمانده جنگ و جانشین فرماندهی کل قوا- حضرت امام خمینی- در گزارشات و مصاحبه‌ها و فیلم‌ها و تصاویر توسط متولیان و برخی رسانه‌های رسمی بود. موضوعی که بسیاری از شاهدان و بخصوص دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی و از جمله فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس را بسیار ناخشنود ساخت.

این روزنامه در گزارشی با عنوان «عملیات ثامن الائمه(ع) و شکست حصر آبادان»، آورد: محاصره آبادان از شرق کارون و استمرار تهدید اشغال آن از سوی نیروهای دشمن از جنبه‌های مختلف سیاسی و نظامی برای کشور ما بسیار خطرناک بود. حساسیت و اهمیت فوق‌العاده این مساله سبب شد که نگرانی شدیدی در مقامات تصمیم گیر سیاسی و نظامی بوجود آید و در راس همه، رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در آبانماه 1359 ضمن ابلاغ پیامی فرمودند: «حصر آبادان باید شکسته شود»

** شهید حججی و انتقال پیام ایستادگی
مراسم تشییع پیکر شهید مدافع‌حرم «محسن حججی» به تجلی‌گاه اتحاد و همبستگی ملی و دینی مردم، برای نابودی هر چه سریع تر گروه انحرافی داعشی ها تبدیل شد. شهیدی که با اهدای جان خویش پیام ضرورت دفاع از حریم اهل بیت(ع) را به همگان منتقل کرد.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «غوغای محسن»، نوشت: مردمی که با چشم‌های گریان و لباس سیاه بر تن یا حسین گویان به استقبال یکی از یاران راستین سید‌الشهدا آمده بودند. زن و مرد، پیر و جوان و از هر قشر و با هر ایدئولوژی همه آمده بودند. در میدان امام حسین تهران کربلایی برپا بود. 50 روز پیش بود که تصاویر شهادت قهرمانانه شهید‌محسن حججی با دوربین داعشیان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پخش شد تا هدف ایجاد رعب و وحشت در دل مردم را از این مسیر پیگیری کنند. شهید‌محسن حججی از نیروهای لشکر 8 نجف‌اشرف و اهل نجف‌آباد اصفهان بود که در مرداد سال‌جاری در جریان حمله تروریست‌های تکفیری داعش به منطقه تنف در مرز عراق و سوریه به اسارت در‌آمد و 2روز بعد به دست داعشیان به شهادت رسید.

سید عبدالله متولیان در یادداشتی با عنوان «شهید حججی نماد تفکر و دیپلماسی انقلابی» در این روزنامه می نویسد: نگاه شهید حججی نماد «دیپلماسی تحقیر دشمن»، گام‌های مصمم و استوارش نشانه «دیپلماسی صلابت و استقامت»، اتمام حجتش با خانواده فریادگر «دیپلماسی بصیرت محور»، بدن بی سرش نماد «دیپلماسی شجاعت»، محل شهادتش پیام‌آور «دیپلماسی جهان‌شمول»، تشییع جنازه‌اش نشانه «دیپلماسی مردم محور» و اخلاصش نماد «دیپلماسی خدامحوری» است. شهید حججی خلاصه و عصاره فرهنگ شهادت طلبی و عطر دل‌انگیز همه گل‌های بوستان شهادت در نظام اسلامی ماست.

روزنامه «کیهان» در گزارشی با عنوان «سلام فدایی حسین(ع)» از تشییع حماسی شهید محسن حججی با حضور میلیونی مردم تهران نوشت: می‌دانی و می‌دانم که روزنامه جای روضه نیست اما مگر می‌توان از اجتماع دیروز میدان امام حسین(ع) نوشت و روضه نخواند؟ روز عاشورا چون همه اصحاب به شهادت رسیده … ساعاتی بعد که از مردان و جوانان و حتی نوجوانان بنی‌هاشم دیگر کسی برجای نمانده بود، امام بر نیزه غریبی تکیه کرد و به میدان نگریست و ندا داد؛ آیا کسی هست مرا یاری کند؟ صدایی برنخاست… دیروز اما عاشورایی دیگر بود و تهران کربلا شد. مگر نگفته‌اند کل یوم عاشورا کل ارض کربلا. حماسه دیروز را یکی از یاران حسین(ع) پس از 1400 سال رقم زد. او که به ندای تاریخی و ابدی هل من ناصر مولایش، لبیک گفته بود و غوغا بپا کرد.

این روزنامه در یادداشتی با عنوان «پیام شهید حججی‌!» به قلم محمدحسین محترم، آورد: شهید حججی آمد! خبر خیلی دردناک، اما عزت‌بخش است چون شهید حججی که آمد، دلِ خیلی از جوانان ایرانی و غیر ایرانی دهه نودی را برد!. شهید حججی آمد، همچون آمدن حسین بن علی بی‌سر‌! و همچون آمدن قمر بنی‌هاشم بی‌دست!. «‌طوبی له و رزقنا الله ما رزقه …». محسن حججی آمد اما آمدنش وحدت بخش شد حول پرچم ولایت و همه ملت ایران آمدند پای کار، همچون همیشه!. با آمدن شهید حججی باید هر فرد غیرتمند ایرانی از خود سوال کند شهید حججی با خود برای ما چه آورد؟

**پیام شهدا، هدایت گر جوانان
شهیدان راویان حماسه های پایداری و ایثار هستند؛ آنان که مجاهدانه در مسیر حق و دفاع از وطن گام نهادند و تمام هستی خود را برای تعالی اسلام نثار کردند.

روزنامه «کیهان» با درج عنوان «زندگی شهید محسن حججی سریال می‌شود»، آورد: شبکه یک سیما داستان زندگی محسن حججی را در قالب سریالی فاخر تولید می‌کند. همزمان با تشییع پیکر مطهر شهید حججی روابط عمومی شبکه یک از ساخت سریال زندگی شهید حججی و معرفی شخصیت والای این شهید خبر داد. سریال شهید حججی که فیلم نامه آن بزودی تصویب و وارد پیش تولید خواهد شد کاری از گروه فیلم و سریال شبکه یک سیماست که احتمالا در سالروز شهادت این شهید از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

این روزنامه با درج عنوان «سینما سه بعدی دفاع مقدس راه‌اندازی شد»، نوشت: سازمان بسیج رسانه گیلان همزمان با هفته دفاع مقدس سینمای سه بعدی دفاع مقدس را افتتاح کرد. هدف از این کار پاسخ به شبهات نسل جوان پیرامون جنگ تحمیلی، دفاع مقدس، شهدای گمنام و شهدای مدافع حرم است. استان‌های دیگر نیز درخواست برپایی این مجموعه را داشته‌اند. با این اقدام تجربه جدیدی در زمینه اکران فیلم‌های دفاع مقدس را خواهیم داشت و مردم فضای آن دوران را لمس خواهند کرد.

روزنامه «جوان» در گفت‌ و‌گویی با روح‌الله سهرابی کارگردان فیلم «خاکستر و برف» با درج عنوان «مادر شهید در (خاکستر و برف) اسطوره است»، نوشت: موضوع فیلم به تبعات و عواقب جنگ تحمیلی ایران و عراق برمی‌گردد. به‌‌رغم اینکه نزدیک به 40 سال است که از شروع جنگ می‌گذرد، آثار مخرب و عجیب و غریب جنگ تحمیلی آنقدر زیاد بوده که تا دهها سال دیگر هم نمی‌شود به این راحتی از کنار این پدیده شوم گذشت. این هشت سال دفاع مقدس آثار مثبت زیادی داشت؛ شروعش روح وحدت و انسجام را در ملت دمید، برکات معنوی زیادی داشت، مسیری که شهدا و رزمندگان پیمودند و راهی که به مردم نشان دادند. اما از همه اینها که بگذریم، خود جنگ پدیده شوم و نامیمونی است. لطمات جانی و صدمات مالی و ساختاری و… در طول جنگ که به ملت تحمیل می‌شود، یک طرف و اثرات روحی و روانی مخربی که بعد از جنگ روی مردم و متأثران از جنگ می‌گذارد، طرف دیگر این ماجراست.

این روزنامه همچنین در گزارشی با عنوان «محمدرضا تک فرزند خانواده بود» به روایت یک عکس از زبان عکاسش پرداخت و نوشت: اباصلت بیات از عکاسان دوران دفاع مقدس خاطرات زیادی از لحظه‌لحظه حضورش در جبهه دارد. خاطراتی که با تورق عکس‌هایش به عمق زیبایی و معنویت و حضور رزمندگان هشت سال دفاع مقدس پی می‌بریم. این نوشتار روایت اباصلت بیات است از تصویری ماندگار که در مقطعی از جنگ تحمیلی به ثبت رسانده است.

در ادامه به نقل از این عکاس دوران دفاع مقدس می خوانیم: محلی که عکس رزمنده نوجوان را انداختم، منطقه عملیاتی والفجر2 حاج عمران بود. نیروها در حال آماده شدن بودند تا عملیات بزرگی را به انجام برسانند. وقتی نگاهم به سمت نوجوان خوش سیما برگشت، توجه ام را به خودش جلب کرد. پشه‌ها سر و صورتش را نیش زده بودند. کلاه آهنی بر سر گذاشته بود. این پسر بچه شاید چند کیلو بار از جمله قمقمه، خنجر و یک کوله‌پشتی پر از وسایل و اسلحه با خودش داشت و به سختی راه می‌رفت. اسمش محمدرضا بود. 15 سالش هم نمی‌شد و تک فرزند خانواده بود. فامیلی‌اش را به من نگفت. چون می‌ترسید حضورش در منطقه لو برود و از این طریق پدر و مادرش او را پیدا کنند و نگذارند در جبهه بماند.

این روزنامه با درج عنوان «روایت گلعلی بابایی از چگونگی پیدا شدن پیکر شهید همت»، آورد: گلعلی بابایی نویسنده ادبیات دفاع مقدس و فعال در زمینه تاریخ شفاهی هشت سال دفاع مقدس سالهاست که به طور تخصصی روی تاریخ لشکر 27 رسول الله(ص) فعالیت می کند و در این رهگذر کتابهای ارزشمندی مانند «همپای صاعقه»، «گردان نهم»، «حبیب تولدی دیگر» را به رشته تحریر در آورده است.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «نیمه پنهان زندگی شهید چمران منتشر شد» نوشت: کتاب نیمه پنهان روایت زندگی شهید چمران از زبان همسرش از سوی انتشارات روایت فتح منتشر شد مجموعه نیمه پنهان شامل کتاب هایی مانند «باکری به روایت همسر و چمران به روایت همسر شهید شامل 13 جلد کتاب است که در آن روایت هایی از زندگی شهیدان «دقایقی»، «عبادیان»، «میثمی»، «آبشناسان»، «اصغریخواه»، «رضوانخواه»، «برونسی»، «تحویلداری»، «کاملی»، «عباسی»، «قریشی» و «محلاتی» نگاشته شده است.

روزنامه «کیهان» در یادداشتی به قلم سعید رضایی با عنوان «نگاهی به فیلم (دریاچه ماهی)» نوشت: یکی از اتفاقات قابل تأمل در فضای فرهنگی کشورمان، حضور پررنگ بانوان در عرصه فعالیت ادبی و هنری دفاع مقدس است… در سینما نیز طی سال‌های اخیر جمعی از فیلمسازهای زن به خلق فیلم‌های دفاع مقدسی مشغول شده‌اند. انسیه شاه حسینی، نرگس آبیار، منیر قیدی پیش از این با فیلم‌های دفاع مقدسی خود درخشیده بودند. آنچه اهمیت دارد این است که گرایش پررنگ زنان به کار هنری در زمینه دفاع مقدس که امری مردانه به نظر می‌رسد گویای باطن انسانی و اخلاقی جنگ هشت ساله ماست.

این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان «ماجرای یک رها شده از چنگال داعش» با نگاهی به مستند «نقاشی یک رویا» به کارگردانی ساسان فلاح فر پرداخت و آورد: چندی قبل، رسانه‌های خارجی تصاویری ضبط شده توسط داعشی‌ها از چند اسیر افغانستانی را پخش کردند. سخی میرالله قلی، یکی از این اسرا بود. او نیز قرار بود همچون بسیاری دیگر از اسیران داعش که به ارتداد محکوم می‌شوند، سر از تنش جدا شود. اما درست در لحظه اجرای حکم و دقایقی قبل از اینکه تیزی تیغ داعشی‌ها پوست گردنش را لمس کند، با رسیدن حکم مبادله نجات پیدا می‌کند. این روزها فیلم مستندی با عنوان «نقاشی یک رویا» در فضای مجازی منتشر شده که حکایتگر این افغانستانی رها شده از چنگال داعش است.

این روزنامه همچنین در گفت وگویی با کامران شرفشاهی عنوان «روشنی بخشی قلم متعهد در انتقال ارزش‌ها به نسل جوان» را منتشر کرد و نوشت: چگونه می‌توان فضای دفاع مقدس را برای جوانان اهل قلم نسل امروز که بنا بر موقعیت زمانی از قرار‌گیری در آن فضا و لمس آن محروم بوده‌اند، ملموس ساخت؟ شاعران جوانی که دوران دفاع مقدس را از نزدیک درک و لمس نکرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به تاریخ دفاع مقدس و آثاری که در این زمینه وجود دارد و همچنین دیدار با اصحاب قلمی که در آن زمان حضور داشته‌اند و آثاری در این زمینه منتشر کرده‌اند، ارتباط برقرار کنند.

گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: کامبیز رضایی**انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**1699**2059**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.