ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 59020
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
  • 144 بازدید
  • ارسال توسط :
وزیر خارجه عربستان: حامی اتحاد عراق، راه‌حل سیاسی برای یمن و تلاش‌های سازمان ملل در لیبی هستیم

وزیر خارجه عربستان: حامی اتحاد عراق، راه‌حل سیاسی برای یمن و تلاش‌های سازمان ملل در لیبی هستیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در پاسخ به سوال ایتارتاس مبنی بر اینکه آیا اپوزیسیون سوریه قادر به تشکیل یک هیات متحد تا زمان مذاکرات آتی در ژنو است یا خیر هست؟ گفت: هیات متحد؟ امیدواریم. او افزود: هدف این است که […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از ایسنا، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در پاسخ به سوال ایتارتاس مبنی بر اینکه آیا اپوزیسیون سوریه قادر به تشکیل یک هیات متحد تا زمان مذاکرات آتی در ژنو است یا خیر هست؟ گفت: هیات متحد؟ امیدواریم.

او افزود: هدف این است که اگر می‌خواهیم قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت در مورد سوریه اجرا شود، باید روند سیاسی را آغاز کنیم و اگر می‌خواهیم این روند سیاسی اثرگذار باشد، باید یک اپوزیسیون متحد داشته باشیم. این چیزی است که ما، روسیه، مصر، آمریکا و تمام کشورهای عضو گروه بین‌المللی حمایت از سوریه می‌خواهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عربستان به این نکته اشاره کرد که دو سال پیش ریاض برای متحد کردن برخی از گروه‌های اپوزیسیون در قالب “کمیته عالی مذاکرات” تلاش کرد. عادل الجبیر گفت: و اکنون دو سال پس از آن، باید این کار را دوباره انجام دهیم تا بتوانیم مشارکت اپوزیسیون را گسترده‌تر کنیم تا بازتاب آن برای همگان بیشتر شود و ما بتوانیم یک گروه داشته باشیم که وارد مذاکرات ‌شود.

او افزود، تلاش‌های ریاض با تلاش‌های روسیه در این زمینه تضادی ندارد چرا که مسکو هم در مذاکراتی با نمایندگان گروه‌های مختلف اپوزیسیون مشارکت دارد که درباره جنبه‌های اتحاد است. این مقام سعودی گفت: بنابراین اختلافی میان ما و روسیه وجود ندارد. در حقیقت روسیه همانند آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها، حامی بسیار خوب تلاش‌های ما برای متحد کردن گروه‌های مختلف اپوزیسیون بوده است. بنابراین گمان می‌کنم این گام مثبتی برای پیشبرد روند سیاسی به سمت جلو باشد.

ریاض ماه اوت میزبان مذاکراتی میان سه گروه اصلی از اپوزیسیون سوریه در یک هیات متحد بود که مورد حمایت مسکو، قاهره و ریاض بودند. دور بعدی رایزنی‌ها برای ماه اکتبر برنامه‌ریزی شده است.

آمریکا هیچ نفوذی بر طرح‌های ریاض برای همکاری با روسیه ندارد

وزیر امور خارجه عربستان همچنین تاکید کرد: روابط خوب با آمریکا، روسیه و چین برای “این منطقه بسیار خوب” خواهد بود. او همچنین گفت سیاست آمریکا در قبال روسیه روی طرح‌های همکاری ریاض با مسکو از جمله در عرصه سرمایه‌گذاری هیچ تاثیری ندارد.

عادل الجبیر در پاسخ به اینکه همکاری سرمایه‌گذاری میان ریاض- مسکو چگونه با همکاری سنتی عربستان با ایالات متحده که تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال کرده قابل توضیح است، تاکید کرد: هدف ما این است که همکاری با روسیه در تمامی زمینه‌ها گسترش یابد. تحریم‌ها میان روسیه و غرب، میان روسیه و غرب است.

این دیپلمات سعودی گفت که مساله تحریم‌ها روزی حل می‌شود. او تاکید کرد: ما همکاری استراتژیک با آمریکا داریم و در این هیچ شکی نیست اما همچنین ما خواستار مناسبات بهتر با روسیه هستیم چرا که گمان می‌کنیم اگر ما روابط خوبی با روسیه، چین و آمریکا داشته باشیم، برای ما و برای این منطقه و جهان بسیار خوب باشد.

عربستان مایل به روابط با روسیه در تمامی زمینه‌هاست

وزیر امور خارجه عربستان در ادامه افزود، دیدارهای سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بسیار سودمند بود. عادل الجبیر در یک کنفرانس خبری برای رسانه‌های روسیه گفت، ریاض مایل است تا روابطش با روسیه را در زمینه‌های اقتصادی، همکاری دفاعی، امنیت و فرهنگ توسعه دهد.

این دیپلمات سعودی گفت: پادشاه عربستان نشست‌های سودمندی با ولادیمیر پوتین و دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه داشتند. کشورهای ما برای افزایش سطح همکاری‌ها تصمیم گرفتند. روابط میان مسکو و ریاض که سابقا به رایزنی‌های سیاسی محدود بود، اکنون به همکاری در زمینه اقتصادی، دفاعی و امنیتی و همچنین آموزش و فرهنگ تغییر یافته است. ما با یکدیگر در تمامی این زمینه‌ها به منظور نزدیک کردن کشورهایمان همکاری می‌کنیم. روابط قدرتمند دقیقا اینگونه شکل می‌گیرد.

او همچنین تاکید کرد مواضع روسیه و عربستان سعودی در حل و فصل درگیری‌ها در خاورمیانه “بسیار نزدیک” است.

عادل الجبیر گفت: در سوریه ما مایل به سازش سیاسی برای حل این بحران بر پایه اعلامیه ژنو و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد هستیم. در عراق، ما از اتحاد این کشور و تلاش دولت عراق برای مبارزه با داعش حمایت می‌کنیم. در یمن، ما خواستار راه‌حل سیاسی بر پایه ابتکارعمل شورای همکاری، نتایج گفت‌وگوی ملی یمن و قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت هستیم. در لیبی،‌ ما از تلاش‌های نماینده سازمان ملل متحد برای نزدیک‌ کردن تمام طرفین حمایت به عمل می‌آوریم.  

عربستان تلاش‌ها برای تامین مالی تروریسم را محدود می‌کند

وزیر امور خارجه عربستان در جمع رسانه‌های روسی گفت، ریاض به کسی اجازه “تامین مالی تروریسم و اشاعه ایدئولوژی نفرت” را نمی‌دهد. او گفت ریاض برای همکاری با مسکو در زمینه مبارزه با تروریسم آماده است.

عادل الجبیر مدعی شد: ما به کسی اجازه گسترش ایدئولوژی نفرت، تامین مالی اینگونه ایدئولوژی‌ها و یا تروریسم را نمی‌دهیم. رویکرد ما برای حل این مشکل بسیار قاطع است؛ ما چندین هزار روحانی را به دلیل افراطگرایی از مساجد اخراج کردیم، ما سیستم آموزشی خودمان را به منظور نفی احتمال سوءتعبیر متون مدرنیزه کردیم.  

او با اشاره به آمادگی برای همکاری با مسکو در زمینه مبارزه با تروریسم گفت: شبه‌نظامیان بسیاری هم از روسیه و هم عربستان برای داعش می‌جنگند. آنها تهدیدی برای کشورهای ما و سایر کشورهایی که از آن آمدند، هستند. بنابراین ما علاقه شدیدی برای همکاری داریم.

عادل الجبیر همزمان قطر ر ابه تامین مالی تروریسم در کشورهای مختلف با هدف مداخله در امور داخلی آن کشورها متهم کرد و گفت: ما متقاعد شدیم که تمامی کشورها باید به اصول مشخصی پایبند باشند؛ آنها باید به تروریسم، تامین مالی تروریسم، افراطگرایی و پروپاگاندای نفرت و نیز تلاش برای مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر “نه” بگویند. ما انتظار داریم قطر این درخواست‌ها را محقق کند.

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.