ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 59236
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۷:۵۶
  • 108 بازدید
  • ارسال توسط :
آثارم تا قبل از پیاده‌روی اربعین حس نداشت/ چرا روانشناسان به بیمار نقاشی نشان می‌دهند

آثارم تا قبل از پیاده‌روی اربعین حس نداشت/ چرا روانشناسان به بیمار نقاشی نشان می‌دهند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری فارس، «عبدالحمید قدیریان» که در آثار سینمایی شاخصی مانند «مریم مقدس» و «ملک سلیمان» فعالیت داشته و به عنوان نویسنده، تهیه کننده، طراح صحنه و لباس و چهره‌پرداز در چند فیلم سینمایی حضور یافته و جوایزی را کسب کرده است، در برنامه شب […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری فارس، «عبدالحمید قدیریان» که در آثار سینمایی شاخصی مانند «مریم مقدس» و «ملک سلیمان» فعالیت داشته و به عنوان نویسنده، تهیه کننده، طراح صحنه و لباس و چهره‌پرداز در چند فیلم سینمایی حضور یافته و جوایزی را کسب کرده است، در برنامه شب گذشته (یکشنبه ۱۶ مهر)«چهل چراغ» از همزیستی هنر و دین گفت.

 

در ابتدای این برنامه، محمدرضا شهیدی‌فرد از دل بستن به نقش‌های به تماشا درآمده در هنر نقاشی گفت و از میهمان برنامه درباره تاثیرپذیری آثار معنوی پرسید که  قدیریان پاسخ داد: یکی از مشکلات ما انتخاب منظری برای نگاه کردن است. لایه‌های مختلف هنر حس سه بعدی به انسان می‌دهد. کشف کردن لایه های مختلف به معنی این است که از یک سطح به سطح دیگر برویم و چیز دیگری ببینیم. در واقع بالاتر بیاییم و چیز دیگری ببینیم.

این هنرمند برجسته هنرهای تجسمی و سینمایی ادامه داد: ما عموماً عادت کردیم عناصر را به شکل جدا می بینیم. من این مساله را به شکل اتفاقی سر فیلم «مریم مقدس» متوجه شدم که داشتیم بر اساس قصه‌های قرآن سناریو می‌نوشتیم و دیدیم که صفحه‌های نانوشته بسیاری وجود دارد. وقتی رفتیم و سوال کردیم، دیدیم جوابش را نمی‌دانند و مشخص شد که هنوز با این سوال ها مواجه نشده بودند!

میهمان برنامه «چهل چراغ» در ادامه به ارتباط «هنر» و «دین» پرداخت و در این باره عنوان داشت: خداوند وقتی اراده به خلق کردن می کند، این آفرینش براساس یک روالی صورت می گیرد. من قبلا به مکانیزم خلق کردن توجه نمی کردم در صورتی که مکانیزمی وجود دارد که ابتدا عوالمی خلق می شود و زیرمجموعه ای ایجاد می شود تا عالمی شکل بگیرد. خداوند براساس مجموعه ای صفات خلق می کند، مانند حُسن، فضل و رحمت که با این گونه عناصر عالم خلق می شود. حُسن، اوج زیبایی است. اوج ریتم و تعادل است. خداوند از عالم اولی که خلق می کند و تا عمق عالم می رسد، در اوج حُسن و زیبایی است. هنر در ذات خلقت است. شما نمی توانید دین و زیبایی را جدا فرض کنید، چرا که دین بدون زیبایی وجود ندارد.

 

شهیدی‌فرد در ادامه میهمان برنامه را دعوت به گفت و گو در باب قدسی بودن هنر کرد و نقاش آثار عاشورایی، با اشاره به واقعه ماندگار عاشورای حسینی، گفت: کسی مانند حضرت زینب(س) در دنیا قرار نگرفته است. ایشان به دلیل رشدی که داشته و تعالی که پیدا کرد، در آسمان ها ایستاده است و به واقعه عاشورا نگاه می کند و می گوید به جز زیبایی چیزی ندیدم. حتی نمی گوید که دیدم سرها قطع شده است، می گوید من هیچ چیز جز زیبایی نمی بینم.

قدیریان از نقش ارتفاعِ نگاه در درک جلوه‌های نور گفت و در این باره تصریح کرد: روانشناسان به همین دلیل اثر نقاشی به بیمار نشان می‌دهند و از طریق گفته‌های طرف می فهمند که در کجا قرار دارد. چون جایگاه آدم از طریق درک تصویر قابل درک است.

وی که پیش‌تر نمایشگاهی با عنوان «آسمان حسین» را پیشکش نگاه های دلبرانه ساخته بود، در پاسخ به کلام شهیدی فرد، تعریفی از هنرمند دینی ارائه داشت و در این خصوص گفت: هنرمند باید به آسمان ها برود تا ببیند و بعد عناصر بالا را به فرم تبدیل کند. اما هنرمندی که در جهت غیر دین است، می رود در لجنزار دنیا عناصر را برمی دارد و به زور می آورد در فضای صفر دنیا مطرح می‌کند. البته هم هنرمند دینی و هم هنرمند غیردینی در فضای صفر دنیا، هنر خود را را مطرح می کنند ولی جنس غیردینی از جنس پایین است و جنس دینی از بالا است. به همین دلیل کار هنرمند دینی خیلی سخت است.»

در ادامه برنامه، نوبت به تماشای برخی از آثار عاشورایی قدیریان شد و او درباره چرایی به نقش درآوردن آثار آسمانی‌اش عنوان داشت: سال ها بود که جمله حضرت زینب(س) که گفتند جز زیبایی در عاشورا چیزی ندیدند، در ذهنم بود. در کار هنری یک عنصری به ذهن آدم وارد می شود و هنرمند را ول نمی کند. آن کلام حضرت زینب(س) مدام در ذهنم بود و چند تابلو کشیدم که فکر می کردم به آن کلام نرسیدم. من آن قدر بالا نیامده بود که بفهمم و تنها شکل آن کلام ارزشمند را می‌کشیدم و نقاشی ها حس لازم را نداشت. چند تابلو کشیدم و جواب نداد و حتی نسبت به سطح مسلمانی خودم اذیت شدم که چرا نمی توانم یک جمله از دین را بفهمم.

این هنرمند ادامه داد: سال ها گذشت تا این که 4 سال پیش بحث اربعین راه افتاد و من هم به پیاده روی اربعین رفتم. در آن جا آیه الهی پیدا شد که حیرت انگیز بود. آن موقع زمانی بود که داعش در منطقه آتش راه انداخته بود، اما خداوند در وسط آتش یک گلستان راه انداخت. در آن فضا غیر از زیبایی هیچ چیزی نمی‌بینید چون در عالم دنیا راه نمی‌روید. برای من آن فضایی که لازم داشتم در اربعین فراهم شد. آن جا فهمیدم که حضرت زینب(س) به جای واقعیت ما را دعوت به فهم حقیقت عاشورا کرده است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.