ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 60596
  • ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۶:۱۱
  • 101 بازدید
  • ارسال توسط :

نخستین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی در خوزستان برگزار می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از   خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)  از خوزستان، محمد جوروند در نشست خبری با اصحاب رسانه که روز گذشته 2 آبان ماه برگزار شد، با اشاره به برگزاری نخستین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی اظهار کرد: هدف از برگزاری این سوگواره تبیین ارزش‌های […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از   خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)  از خوزستان، محمد جوروند در نشست خبری با اصحاب رسانه که روز گذشته 2 آبان ماه برگزار شد، با اشاره به برگزاری نخستین سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین حسینی اظهار کرد: هدف از برگزاری این سوگواره تبیین ارزش‌های دینی، مفاهیم عاشورایی، شهدای مدافع حرم و نیز رونق‌بخشی جریان مردمی پیاده‌روی اربعین امام حسین (ع) است.

وی ادامه داد: این سوگواره برای نخستین بار در سطح ملی در خوزستان و به دبیری هنرمند ارزشی آقای مصطفی بوعذار از 13 تا 19 آبان‌ماه 96 در پایانه مرزی چذابه در قالب ایستگاه‌های نمایشی برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان این‎که بیش از هفتاد اثر به دبیرخانه سوگواره ارسال شده است افزود: هیات انتخاب آثار نمایشی در دو بخش میدانی و تعزیه فارسی و عربی، آقایان کوروش زارعی (بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون)، محمود فرهنگ (کارشناس تئاتر و مدیر کانون تئاتر دینی مرکز هنرهای نمایش کشور)، حیدر رضایی (از هنرمندان شناخته شده حوزه تئاتر خیابانی و نویسنده و کارگردان)، عادل کروشاوی (بازیگر سینما و کارگردان تئاتر خیابانی)، ناصر میاحی (کارگردان برتر در حوزه تعزیه و از هنرمندان فعال تئاتر اهواز)  خلیل ضرغام‌پور (از تعزیه‌گردانان مجرب خوزستان و مدیر کانون شبیه‌خوانی استان خوزستان) هستند.

وی از لرستان، فارس، تهران، ایلام، کرمانشاه، هرمزگان، مرکزی، اصفهان، بوشهر و کرمان به عنوان استان‎هایی نام برد که‌ آثار خود را به این سوگواره ارسال کرده‎اند و اضافه کرد: مدیریت شعب بانک مهر اقتصاد نیز در این رویداد با ما مشارکت داشته است.

جوروند در ادامه بیان کرد: اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی کشور، انجمن هنرهای نمایشی کشور و استان، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش و همچنین فرمانداری این شهرستان، در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال به منظور پاسداشت قیام خونین کربلا و ترویج فرهنگ عاشورایی و با هدف تبادل تجربه در زمینه هنر مقدس شبیه‌خوانی و همچنین آشنایی و انتقال میراث غنی، فرهنگی و هنری در زمینه آیین‌های نمایشی کشور، دهمین همایش ملی تعزیه و آیین‌های نمایشی محرم را از سوم تا هفتم آبان‌ماه 96 در شهرستان شوش و با گستره ملی برگزار می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان این‎که دبیر این همایش آرش سهرابی از هنرمندان تحصیلکرده و ارزشمند تئاتر استان خوزستان است گفت: فراخوان این همایش 28 شهریور 96 منتشر شد و تعداد 23 اثر طی این فراخوان به دست ما رسید که از استان خوزستان چهار اثر به بخش نهایی راه پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به نام چهار اثر راه‌یافته به بخش همایش عنوان کرد: این چهار اثر عبارتند از: مجلس شبیه‌خوانی بازار شام اثر حسین حسنی از اهواز؛ مجلس شبیه‌خوانی متوکل عباسی اثر صادق اسماعیلی‌فر از شوش؛ مجلس شبیه‌خوانی شهادت طفلان مسلم اثر علیرضا نیک‌باغ از بهبهان و مجلس شبیه‌خوانی عاشورا (شهادت حضرت رقیه(س) اثر حمید کریمی‌زاده از شهر حر هستند.

جوروند افزود: علاوه بر این تعزیه‎ها، دو آیین نیز به این همایش راه پیدا کردند که عبارتند از آیین عزاداری یزله عربی از جمال حمدانی از شوش و آیین عزاداری چوب‌زنی از محمدحسین تابنده‌پور از دزفول.

جوروند خاطرنشان کرد: علاوه بر این‎ها چهار اثر شبیه‌خوانی میهمان نیز به این همایش دعوت شده‎اند که عبارتند از مجلس شبیه‌خوانی شهادت حر بن یزید ریاحی، اثر مصطفی شاه‌حسینی از تفرش؛ مجلس شبیه‌خوانی شهادت حضرت علی‌اکبر(ع)، اثر علیرضا حیدرپورفرد از شیراز؛ مجلس شهادت مسلم بن عقیل، اثر محمدعلی مؤمن‌زاده از اصفهان؛ مجلس شبیه‌خوانی شهادت حضرت ابوالفضل عباس(ع)، اثر علاءالدین قاسمی از تهران.

وی همچنین گفت: مجلس نقالی شهادت حر بن یزید ریاحی، اثر محمدرضا قاسمی از تهران؛ و مجلس پرده‌خوانی روز عاشورا، اثر سیدمصطفی سعیدی از بروجرد، آیین‌های نمایشی‎ای هستند که از خارج از استان در این همایش شرکت دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار داشت: در بخش کارگاه‌های آموزشی نیز بنا است چهار کارگاه برگزار شود، که عبارتند از: آسیب‌شناسی تعزیه معاصر ایران (استاد نقی بیاتی)، شناخت تعزیه استان مرکزی و نسخ زمینه میرانجم (استاد محمدتقی صابری)، شناخت تعزیه شیراز و تحلیل ادبی و اجرایی مجلس شهادت حضرت علی‌اکبر(ع) (استاد علیرضا حیدرپورفرد)، شناخت تعزیه اصفهان و آشنایی با شیوه‌های مخالف‌خوانی (استاد دکتر حسین مؤمن‌زاده)، آشنایی با شیوه‌های مختلف نقالی و پرده‌خوانی (استاد مرشد سیدمصطفی سعیدی).

وی افزود: مراسم اختتامیه دهمین همایش ملی تعزیه و آیین‌های نمایشی محرم، یکشنبه هفتم آبان‌ماه 96 ساعت 16 در تالار نیایش شوش برگزار خواهد شد.

جوروند همچنین از برگزاری چهارمین همایش شعر عاشورایی خط خون در شهرستان رامهرمز خبر داد و افزود: این همایش امروز (سوم آبان‌ماه) برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که دومین جشنواره سراسری دلنوشته‌های عاشورایی ویژه اربعین حسینی در شهرستان لالی 28 آبان‌ماه برگزار خواهد شد که این اتفاق همراه با نمایشگاه عکس خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: همچنین قرار است شب شعرهایی در دیگر شهرهای استان خوزستان ویژه ایام محرم و صفر انجام شود. همچنین توزیع و اهدای 15 هزار جلد کتاب ادعیه و زیارات در مرز چذابه، افتتاحیه سوگواره ملی عکس و فیلم خط سوم در شهرستان بهبهان در بعد از ظهر اربعین حسینی، نمایشگاه عکس استقبال و پذیرایی از زائران حرم حسینی از مرز چذابه در سال 95 در شهرستان دزفول، عکاسی هنرمندان دزفول از مرز چذابه و جشنواره عکس راه رستگاری با موضوع اربعین حسینی در شهرستان آغاجری از دیگر رویدادهای اربعین حسینی در حوزه فرهنگ و هنر استان است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.