چکیده: قرآن کتابی عمیق و ذوبطون است که هرکس فراخور ظرفیت علمی خود از آن بهره میبرد. برخی آیات مسلمین را به جهاد دعوت میکند و آیات دیگری ترغیب به صلح. برای برخی اینجا اجتماع سلب و ایجاب است و دو انگاره صلح و جنگ شکل میگیرد. هدف اصلی مقاله، مطالعه خاستگاه و ادله […]
چکیده:
قرآن کتابی عمیق و ذوبطون است که هرکس فراخور ظرفیت علمی خود از آن بهره میبرد. برخی آیات مسلمین را به جهاد دعوت میکند و آیات دیگری ترغیب به صلح. برای برخی اینجا اجتماع سلب و ایجاب است و دو انگاره صلح و جنگ شکل میگیرد. هدف اصلی مقاله، مطالعه خاستگاه و ادله دو دیدگاه صلح و جنگ است. مصدر اصلی این اختلاف آیه سیف است. مفروض اصلی طرفداران جهاد، ناسخ بودن آیه سیف بر تمام آیات صفح و عفو است. فرضیه اصلی این مقاله این است که انگارههای افراطی از آیات جهاد چهره اسلام را خشن جلوه میدهد و اکنون که در عصر گفتمان جهان میرود تا اختلافات بشری را از طریق تعامل حل و فصل نماید، انگارههای افراطی جایگاه معقولی ندارد. در پایان چنین نتیجهگیریشده است که آیه سیف ناسخ آیات صفح و عفو نیست و اسلام خشونتطلب نبوده ومنادی صلحی شرافتمندانه، ریشهدار و فراگیر است و آیات جهاد بیشتر اشعار به جهاد دفاعی دارد نه ابتدائی. این مقاله شیوهای توصیفی، تحلیلی و دیدگاهی انتقادی، اجتهادی را با منابع کتابخانهای فرا رو دارد. درپایان نقشه راه آینده تحقیق ترسیم شده است.
واژههای کلیدی: جهاد ابتدایی، تفاسیر افراطی، جهاد علمی، جهاداقتصادی، خشونت طلبی.
نویسندگان:
محمود واعظی: استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران
سکینه شبانی: کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه پیام نور مرکز تهران جنوب
علی اکبر یاری القار: کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه خوارزمی
فصلنامه پژوهشهای سیاسی جهان اسلام – سال ششم، شماره 4 (پیاپی 21)، زمستان 1395.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت مربوط به تیم نجف آبادنیوز است.
طراحی سایت : نجف آبانیوز