ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 62224
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۳:۳۲
  • 89 بازدید
  • ارسال توسط :

بررسی تعامل و احترام متقابل میان ادیان

همایون سامه‌ یح نجف‌ آبادی- رئیس انجمن کلیمیان تهران در روزنامه شرق نوشت: در مقام مسئول اجتماعی جامعه کلیمیان تهران و ایران و با توجه به اینکه مرجع دینی نیستم، می‌توانم پیش از هر نکته‌ای بیان کنم که جامعه ما، یعنی جامعه یهودی، سیدالشهدا‌(ع) را به‌عنوان یک آزادمرد می‌شناسد.  آزادمردی که برای آزادی و احقاق […]

همایون سامه‌ یح نجف‌ آبادی- رئیس انجمن کلیمیان تهران در روزنامه شرق نوشت: در مقام مسئول اجتماعی جامعه کلیمیان تهران و ایران و با توجه به اینکه مرجع دینی نیستم، می‌توانم پیش از هر نکته‌ای بیان کنم که جامعه ما، یعنی جامعه یهودی، سیدالشهدا‌(ع) را به‌عنوان یک آزادمرد می‌شناسد.  آزادمردی که برای آزادی و احقاق حقوق جامعه خود، بزرگ‌ترین و ارزشمندترین سرمایه، یعنی جانش را فدای اعتقاداتش کرد. در مدت برگزاری مراسم عزاداری، یعنی از ابتدا تا انتهای محرم و دهه عاشورا تا اربعین می‌توانم بگویم جامعه ما به این مراسم احترام می‌گذارند. در تهران، خیابان فلسطین و دیگر خیابان‌ها، گاهی اوقات دیواربه‌دیوار کنیسه‌های ما، حسینیه برپا می‌شود، مراسم عزاداری برپا می‌شود.  در زمان برگزاری این مراسم همیشه هم اهالی کنیسه‌های ما نه‌تنها به مراسم مسلمانان احترام می‌گذارند، بلکه کمک هم می‌کنند، مثلا اگر برق لازم داشته باشند یا گاز یا هر کمک دیگری که بتوانند بکنند یا اگر دوستان مسلمان برای انجام مراسمشان فضایی بخواهند، در اختیارشان قرار می‌دهند. همیشه همکاری و همیاری میان جامعه ما و جامعه مسلمان وجود داشته است.  
ما دوهزارو ٥٠٠ سال است که در ایران زندگی می‌کنیم. از دوره کوروش کبیر تا قبل از اسلام و بعد هم هزارو ٤٠٠ سال در دوران بعد از ظهور اسلام، جامعه یهودی در ایران زندگی کرده است؛ با همین تعاملات و با همین احترامات متقابل. مراسم اعتقادی و دینی را نمی‌توانیم با مسائل سیاسی یا رژیم قبل از انقلاب و بعد از انقلاب ارتباط دهیم.  من این‌طور نمی‌توانم استنباط کنم که به‌خاطر تغییرات سیاسی یا هر چیز دیگري این تعاملات تغییر کرده باشد. همین تعاملات و احتراماتی که بین این ادیان، اقلیت‌های مذهبی – نه‌فقط جامعه کلیمی- و جامعه مسلمان وجود داشته، باعث شده است ما در ایران ماندگار شویم و جامعه، یک جامعه امن باشد و برای خودمان برنامه‌ریزی کنیم که بخواهیم در ایران زندگی کنیم و به‌راحتی هم زندگی می‌کنیم؛ چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.