ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 62245
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۵:۰۴
  • 243 بازدید
  • ارسال توسط :

پاداش خدمتگزاری به زائران اربعین حسینی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تبیان نوشت: با فرا رسیدن اربعین حسینی، سیل زائران اباعبدالله الحسین (علیه السلام) از گوشه گوشه ی دنیا به سمت بارگاه ملکوتی آن امام سر از تن جدا، روانه می گردند.در این میان دوستداران و ارادتمندان سالار شهیدان با برپایی موکب […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) تبیان نوشت: با فرا رسیدن اربعین حسینی، سیل زائران اباعبدالله الحسین (علیه السلام) از گوشه گوشه ی دنیا به سمت بارگاه ملکوتی آن امام سر از تن جدا، روانه می گردند.
در این میان دوستداران و ارادتمندان سالار شهیدان با برپایی موکب ها و خدمت به زوار امام حسین (علیه السلام) در طول مسیر حرکت زائران، جلوه های زیبایی را از عشق و دلدادگی به ساحت سیدالشهدا (علیه السلام) می آفریند، که ان شاء الله این عشق و دلدادگی مشمول عنایت خدا و اهل بیت خواهد بود.
امام صادق (علیه السلام) از خدا برای زوار جد شهیدشان، طلب عفو می کند؛ برای آنها که به خاطر پذیرفتن فرمان اهل بیت و نیز خشمگین نمودن دشمنان ایشان، از مال خود انفاق کرده و بدن های خود را در این مسیر (مسیر زیارت امام) به زحمت می اندازند.[1]

پیاده روی اربعین و خدمت به زوار ایشان در راستای تقرب به خدا و اهل بیت است. اما باید متوجه بود که برای اینکه در جریان تقرب، خدا هم ما را دوست داشته باشد، باید دستورات اهلبیت را به عنوان حجت های خدا، مد نظر قرار داد.
یکی از وظایف مهم معنوی ما مسلمانان(به خصوص شیعیان سالار شهیدان) نماز است، که این روزها در مسیر حرکت زائران حسینی، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

حضرت در این حدیث، هر کسی را که به هر نحوی در راه رسیدن به حرم سالار شهیدان، هزینه (مالی، بدنی) می کند، دعا می فرماید. دعایی که علاوه بر زوار حسینی، موکب داران حسینی را  که، خود را وقف خدمت به زائران سالار شهیدان می کنند، در بر می گیرد.
ما در این نوشته حول محور دو نکته در دعای حضرت (زیارت به خاطر فرامین اهلبیت، و خشم دشمنان) سخن خواهیم گفت.
نکته اول: پیاده روی اربعین در راستای فرمایشات اهلبیت
کسی که با دستگاه امام حسین (علیه السلام) سر و کار دارد، طبعا با زیارت عاشورا آشنایی دارد. در زیارت عاشورا خطاب به سالار شهیدان می گوییم که من با خواندن زیارت عاشورا قصد تقرب به خدا، و شما اهلبیت را دارم.[2]  
شکی نیست که پیاده روی اربعین و خدمت به زوار ایشان در راستای تقرب به خدا و اهلبیت است. اما باید متوجه بود که برای اینکه در جریان تقرب، خدا هم ما را دوست داشته باشد، باید دستورات اهلبیت را به عنوان حجت های خدا، مد نظر قرار داد.[3]
یکی از وظایف مهم معنوی ما مسلمانان (به خصوص شیعیان سالار شهیدان) نماز است، که این روزها در مسیر حرکت زائران حسینی، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
یک نکته قابل تامل:
باید متوجه باشیم که دعای امام صادق (علیه السلام) در حق زائران و موکب داران سالار شهیدان، در راستای دعایی است که سالار شهیدان در ظهر عاشورا برای یکی از اصحاب خود نمود که نماز را به یاد ایشان آورده بود.[4] بنابراین گرچه زیارت سالار شهیدان، فوق العاده ثواب دارد و با هر قدم برداشتن به سوی حرم ایشان، گناهی از انسان ریخته شده و درجه ای برای او در نظر گرفته می شود[5] اما برای حفظ و تداوم این درجه ها باید تلاش کرد، و توجه بیشتری به نماز و سایر احکام الهی مبذول داشت.
نکته دوم: پیاده روی اربعین و دشمن شناسی
دومین نکته در حدیث امام صادق (علیه السلام) که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، بحث دشمن شناسی زائران، و موکب داران و عوامل دست اندرکار در اجرای این همایش معنوی جهانی است.
در زیارت عاشورای حسینی بعد از اشاره به دوستی با دوستداران آن حضرت، به مخالفت با دشمنان آن حضرت (نظیر وهابیت) اشاره شده است.[6] و این یعنی تبری.
همین اعتقاد(تبری) بود که ایران و عراق را در مبارزه با تروریسم داعشی و حامیان آنها متحد کرد، و اینک الحمدالله در سایه همین اتحاد، حرکت زوار حسینی در امنیتی پایدار و قابل ستایش انجام می شود.
وقتی که سیل عظیم زائران اباعبدالله (علیه السلام) از سراسر دنیا، بدون توجه به تعلق به سرزمینی خاص، در کنار هم به شوق حرم یار قدم بر می دارند، و جمعیتی 30 میلیونی خواهند شد، این هویت 30 میلیونی، با عقبه ی آن، خاری در چشم دشمنان اهلبیت و به تبع آن دشمنان اسلام خواهد بود. دشمنانی که قرآن کریم، مسلمانان را به آمادگی همه جانبه در برابر آنها دعوت می کند.[7]
این آمادگی علاوه بر آمادگی در میدان نظامی، آمادگی در میدان های دیگر از جمله میدان فرهنگی را هم در بر می گیرد. پیاده روی عظیم اربعین، با شعارها و مرثیه ها و اهداف بلند دیگر آن، مصداق میدان فرهنگی عظیمی است که هویت شیعی را به رخ دشمنان اسلام و وهابیت تکفیری می کشاند.

 در زیارت عاشورای حسینی بعد از اشاره به دوستی با دوستداران آن حضرت، به مخالفت با دشمنان آن حضرت(نظیر وهابیت) اشاره شده است و این یعنی تبری.
همین اعتقاد(تبری) بود که ایران و عراق را در مبارزه با تروریسم داعشی و حامیان آنها متحد کرد، و اینک الحمدالله در سایه همین اتحاد، حرکت زوار حسینی در امنیتی پایدار و قابل ستایش انجام می شود.

سخن آخر
پیاده روی عظیم و با ارزش اربعین حسینی، در راستای فرمایشان اهلبیت، مبنی بر تکریم شعائر حسینی از جمله نماز است. نمازی که سیدالشهداء (علیه السلام) حتی در میدان جنگ، از آن غافل نشد.
هدف دیگری که با پیاده روی اربعین حاصل می شود، به رخ کشیده شدن ابهت شیعیان،اتحاد مسلمانان و حتی همبستگی انسان ها در مسیر حب به اهل بیت علیهم السلام در دید دشمان خبیث اهل بیت، اسلام و انسانیت است.
پی نوشت ها:
1ــ «خدایا… من و برادران و زائرین قبر پدرم حسین علیه السّلام را بیامرز، آنان که اموالشان را انفاق کرده و بدن هایشان را به سختی انداخته، به خاطر اشتیاق در نیکى به ما و امید به پاداش ‏هایى که در دوستى و پیوند با ما نزد توست؛ برای رسیدن به ما و براى شادمان نمودن پیامبر تو و پذیرفتن فرمان ما و خشمگین ساختن دشمنان ما.» (بحارالانوار، ج98، ص51)
2ــ «ای اباعبدالله من (با خواندن زیارت عاشورا) تقرب می جویم به سوی خدا و به سوی پیامبر او و امیرالمومنین و فاطمه ی زهرا و به سوی شما» (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص744)
3ــ آیه 31 آل عمران: «بگو: اگر خدا را دوست داريد، پس مرا پيروى كنيد تا خدا هم شما را دوست بدارد، و گناهانتان را بيامرزد.»
4ــ زندگانى حضرت امام حسين عليه السلام ( ترجمه جلد 45 بحار الأنوار،  ص35)
5ــ کسی که به زیارت ایشان برود، خداوند به ازای هر قدمی، حسنه ‌ای برایش می‌نویسد و از او گناهی را پاک می‌کند و یک درجه ارتقای رتبه پیدا می‌کند. پس وقتی به مرقد حسین (علیه السلام) رسید، خداوند دو فرشته را بر او مأمور می‌کند تا هرچه از خیر و خوبی و صلاح از دهانش خارج می‌شود، برایش بنویسند و اگر چیزی خواست که به صلاحش نبود، برایش ثبت نکنند و هنگامی‌که از زیارت باز می ‌گردد، با او وداع کرده و می‌گویند: ای دوست خدا! بخشیده شدی؛ تو از حزب خدا و حزب پیامبرش و حزب اهلبیتش هستی. به خدا سوگند هرگز به چشم خودت آتش را نخواهی دید و آتش نیز تو را نمی ‌بیند و نمی‌ سوزاند.» (بحارالانوار، ج ۹۷، ص ۲۴)
6ــ «إني سلم لمن سالمكم و حرب لمن حاربكم إلى يوم القيامة؛ من در صلحم با کسی که با تو در صلح است و دشمنم با کسی که با تو دشمن است تا روز قیامت.» (مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص744)
7ــ  آیه 60 انفال: «و در برابر آنان آنچه در قدرت و توان داريد از نيرو [و نفرات و ساز و برگ جنگى‏] و اسبان ورزيده [براى جنگ‏] آماده كنيد تا به وسيله آنها دشمن خدا و دشمن خودتان را بترسانيد.»

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.