ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 62315
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۶:۵۱
  • 87 بازدید
  • ارسال توسط :
مدرسه ای که خادمی را مشق می کند/ عاشقی دانش آموزان در مرز

مدرسه ای که خادمی را مشق می کند/ عاشقی دانش آموزان در مرز

خبرگزاری مهر – گروه استان ها، سیده فاطمه هلالات: از دو ساله هست تا نوجوان. اما بیشترشان دانش آموزند. بعضی ها را خانواده ها بعد از مدرسه به اینجا می آورند برخی هم از طرف مدرسه اعزام می شوند و ساعت ها می مانند و هرکدام کاری می کنند. این کودکان، کودک کار نیستند. خادمان […]

خبرگزاری مهر – گروه استان ها، سیده فاطمه هلالات: از دو ساله هست تا نوجوان. اما بیشترشان دانش آموزند. بعضی ها را خانواده ها بعد از مدرسه به اینجا می آورند برخی هم از طرف مدرسه اعزام می شوند و ساعت ها می مانند و هرکدام کاری می کنند. این کودکان، کودک کار نیستند. خادمان کوچکی هستند که در مرز شلمچه به زائران امام حسین (ع) خدمت می کنند.

محمد مهدی ۱۰ ساله را آن پیش بند چهارخانه ای و بیان شیرینش جذاب کرده است. سبد پلاستکی سیب را بر می دارد و تند و تند بین مردم پخش می کند. خالی که شد می آید سراغ سبد بعدی…

یک ریز تکرار می کند « من در خدمت به اباعبدالله احساس خستگی نمی کنم». محمد مهدی آشیان ساکن روستای سوره یکی از روستاهای مسیر شلمچه است. این روزها هر بعد از ظهر به مرز می آید تا در موکب دوست پدرش خادمی کند.

«هر روز از مدرسه می آیم مشق هایم را می نویسم. بعدش می روم به مرز» محمد مهدی اما روزهای تعطیل شب به خانه برنمی گردد همان جا در موکب شب ها را صبح می کند تا فرصت بیشتری برای خدمت داشته باشد. برایش فرقی ندارد کار چه باشد هرچه باشد نه نمی گوید: «واکس می زنم. سیب و نارنگی و پرتغال پخش می کنم. آب می دهم» سینه اش را صاف می کند و با همان لهجه شیرین عربی می گوید که او حریف همه کار است.

آن طور که محمد مهدی می گوید هر سال به زیارت امام حسین(ع) می رود. سال آینده هم دوست دارد در اربعین زائر مرقدش باشد. آرزوهایش هم قد و قواره همتش است. می گوید کربلا که رفت از امام حسین می خواهد همه بیماران را شفا دهد و داعش را نابود کند.

بوی خوش بدرقه

علیرضا و مانی دو کودک دیگر هستند که برای خادمی به مرز شلمچه آمده اند. علیرضا ۹ ساله و خرمشهری است که کنار جاده نشسته و سینی خرما روی سرش نگه داشته است. هر زائری که رد می شود از سینی اش دانه ای خرما بر می دارد.

می گوید هر روز نمی آید. یک روز در میان یا هر دو روز یک بار بعد از مدرسه می آید و در موکب دوست پدرش خدمت می کند. علیرضا از فشار وزن سینی خسته می شود. منکرش هم نیست اما خستگی مانع ادامه کارش نمی شود: «خسته شوم می روم داخل موکب استراحت می کنم و بر می گردم».

مانی رشیدی ۱۲ ساله اما از اهواز به شلمچه می آید. هر پنجشنبه جمعه و یا هر روزی دیگر که مدارس تعطیل می شود. از بدرقه مانی، بوی خوشی می آید. مانی  و چند کودک دیگر در جاده با یک شیشه عطر ایستاده اند. هر مرد عابری که گذر کند لباسش را خوشبو می کنند تا با عطری خوش راهسپار شود.

مانی برای ثوابش این کار را انجام می دهد. این بزرگترین هدف مانی و علیرضاست که می گویند از امام حسین هیچ چیز در مقابل این کارشان نمی خواهند.
 
کلاسی برای دانش آموزان خادم

خدمت کودکان در شلمچه اما تنها به کودکان خرمشهری و آبادانی و آنانی که دوست و آشنایی میان مواکب مستقر در مرز دارند محدود نمی شود. حالا سه سالی هست که سازمان دانش آموزی بستری مهیا کرده تا کودکان از شهرهای مختلف طعم خدمت را بچشند. دانش آموزان عضو سازمان دانش آموزی با آن لباس فرم و دستمال هایی که دور گردن بسته اند، مشخص اند. با نظم بیشتری خدمت می کنند و هر کدام کاری مشخص دارد.

هر روز نوبت یک از شهرستان است که تجربه ای از خدمت را در خاطرات دوران تحصیلی دانش آموزانش ثبت کند. دیروز نوبت دانش آموزان شادگانی بود. «ریحانه شاوردی» کلاس نهم است که برای اولین بار به مرز آمده تا خادمی کند. «اربعین پارسال با خانواده آمدم، اما الان با گروه آمدم تا از زائران پذیرایی کنم».

تعریف می کند که از صبح با آب و میوه و غذا از زوار اباعبدالله(ع) پذیرایی کرده و بسیار خوشحال است. چشم های ریحانه با موکب های خدمت رسان غریبه نیست. می گوید در بازار شادگان هم موکب می زنند اما اینجا چیز دیگری است، جمعیت بیشتری هستند و به طور کلی حال و هوایش طور دیگری است. طوری که نمی تواند توصیفش کند.

«اینجا سرزمین عشق است. اینجا قطعه ای از بهشت است» این توصیف «سیده رقیه مرعشی» دیگر دانش آموز و عضو سازمان دانش آموزی شادگان از این روزهای شلمچه است. رقیه ۱۳ ساله است اما خوب جملات را به کار می برد به قول اطرافیانش بزرگتر از سنش صحبت می کند. رقیه تعریف می کند برای آمدن داوطلب شد و اکنون از بودن در مرز خوشحال است. می گوید: احساس خوبی دارم. عاشق امام حسین هستم و به خدمت زوارش افتخار می کنم.

اعتقاد دارد اگر اینجاست امام حسین(ع) او را طلبیده است. سیده رقیه، بین ماندن و خادمی کردن یا رفتن و زائر شدن گزینه ایی را انتخاب نمی کند. می گوید: خیلی دوست دارم به کربلا بروم اما آقا من را برای زیارت نطلبیده است.

۴۰ منطقه آموزشی پشتیبان خادمان دانش آموز

رئیس سازمان دانش آموزی خوزستان به این حضور اشاره می کند و می گوید این رویه حالا سه سال است که در دو رمز چذابه و شلمچه در حال انجام است اما امسال به نسبت سال های گذشته از شرایط بهتری برخوردار شده است.

درهر کدام از دو مرز  شلمچه و چذابه یک موکب برای خدمات رسانی سازمان دانش آموزی برپا شده است که علیرضا مسرور می گوید: امسال در هر دو مرز به ویژه در مرز شلمچه شاهد توسعه موکب بودیم. به طوری که موکب سازمان دانش آموزی در شلمچه از لحاظ وسعت و نزدیکی به مرز رتبه سوم را دارد.

آن طور که رئیس سازمان دانش آموزی خوزستان می گوید در بحث خدمات رسانی اعضا  و مربیان از دیگر استان های هم حضور داشته اند اما سعی شده بیشتر نیروها بومی به کار گیری شوند. این سازمان برای ساعاتی که دانش آموزان و مربیان در مدرسه هستند و قادر به خدمات رسانی در مواکب نیستند هم چاره ای اندیشیده است.

مسرور در این خصوص توضیح می دهد: از میان۴۰ منطقه آموزشی خوزستان، هر ۲۰ منطقه به عنوان پشتیبان یکی از مواکب تعیین شده اند که علاوه بر کمک های مالی، خدمات رسانی در مواکب برای این مناطق نیز در غالب اردوهای یک روزه تعریف شده است.

وی ادامه می دهد: برای خدمات رسانی از مربیان و اعضا که دانش آموزان عضو سازمان دانش آموزی هستند به صوررت داوطلبانه و با رضایت والدین طبق برنامه زمان بندی شده استفاده می شود و علاوه بر این افراد بازنشستگان داوطلب نیز به صورت ثابت در مواکب مستقر هستند.

کتابچه ای از دلنوشته ها

دانش آموزان خادم و مربیانشان این روزها تنها از زوار پذیرایی نمی کنند، بلکه از آنها حرف دل هم می گیرند. طرح دلنوشته اباعبدالله(ع) طرحی است که توسط سازمان دانش آموزی استان خوزستان در مرزهای این استان در ایام مانده به اربعین در حال انجام است.

مسرور این طرح را هم تشریح می کند و می گوید: در قالب این طرح،  فرم هایی میان زائران  توزیع می شود که زائران می توانند دل نوشته های خود را در آن بنویسند. این دل نوشته ها در نهایت جمع آوری شده و به صورت یک کتابچه به چاپ می رسد و به بهترین دلنوشته ها با اولویت دلنوشته دانش آموزی نیز هدایایی اهدا خواهد شد.

رئیس سازمان دانش آموزی خوزستان در ادامه از تصمیم برای احداث سازه ای ثابت برای مواکب خدمات رسان  این سازمان در مرز شلمچه خبر می دهد و می گوید: با توجه به اینکه هر سال موسم اربعین به فصل گرم سال نزدیک می شود. تهیه تهویه و نصب سیستم سرمایشی به یک نیاز تبدیل می شود. سازمان دانش آموزی با هماهنگی که پس از نخستین بازدیدی که مدیران سازمان از موکب شلمچه داشته اند، تصمیم به احداث سازه ای ثابت برای سال های آینده  در این مرز را دارد.

وی ادامه می دهد: بخشی از کمک هایی که از بدنه سازمان اعم از اعضا سازمان استان و سایر استان ها و همچنین کمک های سازمانی که تاکنون دریافت و صرف خدمات رسانی به زوار می شد، به احداث این سازه ثابت اختصاص خواهد یافت تا سال های آینده نیز بتوان با کیفیتی مناسب به ارائه خدمات پرداخت.

خادمی؛ کلاسی برای معرفت

رئیس سازمان دانش آموزی خوزستان هدف از همه این کارها را راه اندازی کلاس درس می داند. کلاسی که در آن تقویت اخلاق و معرفت جامعه فرهنگیان و دانش آموان دنبال شود. مسرور می گوید: درست است توسط اعضا و مربیان به زوار خدمات رسانی می شود اما اولویت این سازمان از حضور در مرز در ایام اربعین، تقویت ایمان و اعتقاد مذهبی است.

برای این کودکان و دانش آموزان اربعین نمی گذرد. اربعین می ماند و با آنها بزرگ می شود. این کودکان قرار است پیام قیامی را به نسل های بعد منتقل کنند که درسش را با ساعت های خادمی کردن عاشقانه زیر تیغ سوزان آفتاب خوزستان از بر شده اند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.