ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 62652
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۷:۳۵
  • 523 بازدید
  • ارسال توسط :
دولت عراق درباره کرکوک وظیفه ذاتی خود را انجام داد

دولت عراق درباره کرکوک وظیفه ذاتی خود را انجام داد

«حسن کاظمی قمی» سفیر سابق ایران در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص حاکمیت ملی عراق بر مناطق مورد مناقشه و غیر قانونی بودن ماندگاری پیشمرگ­‌ها در این مناطق، با اشاره به اینکه دولت عراق برای پدافند منطقه از پیشمرگ‌ها استفاده کرده بود، بیان داشت: دولت عراق بر حسب وظایف قانونی خود […]

«حسن کاظمی قمی» سفیر سابق ایران در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص حاکمیت ملی عراق بر مناطق مورد مناقشه و غیر قانونی بودن ماندگاری پیشمرگ­‌ها در این مناطق، با اشاره به اینکه دولت عراق برای پدافند منطقه از پیشمرگ‌ها استفاده کرده بود، بیان داشت: دولت عراق بر حسب وظایف قانونی خود نسبت به مناطق مورد مناقشه واکنش جدی نشان داد.

وی با توجه به حاکمیت بغداد بر مناطق مورد مناقشه یادآوری کرد: دولت عراق بعد از عملیات آزادسازی شهر حویجه از دست داعش، خود را برای ورود به مناطق مورد مناقشه آماده کرد. این مناطق در حاکمیت ملی عراق بود و در سال 2003 و 2014 به تصرف نیروهای کرد درآمد.

سفیر سابق ایران در عراق با تأکید بر فضایی که پیشمرگ­‌ها مناطق مورد مناقشه را در اختیار گرفته بودند، اشاره داشت: دولت عراق در فضایی که با داعش می‌جنگید، برای پدافند منطقه از پیشمرگ‌ها استفاده کرد؛ اما آن‌ها قصد ماندگاری در این مناطق را داشتند.

وی با اشاره به ادعاهایی که اربیل در رابطه با کرکوک مطرح کرده بود، تأکید کرد: پس از حضور پیشمرگ­‌ها در مناطق مورد مناقشه، مسئله کرکوک و فروش غیرقانونی نفت مطرح شده بود؛ لذا دولت وارد عمل شد که با استقبال مردم و همکاری پیشمرگان کرد مواجه شد.

کاظمی قمی با توجه به استقبال مردم از ارتش عراق گفت: دولت یک پیش‌بینی دوهفته‌ای کرده بود، اما ظرف دو سه روز کل مناطق از جمله خانقین، صلاح­ الدین، نینوا و کرکوک را بدون مواجهه با درگیری جدی در اختیار گرفت.

وی با تأکید بر مواضع همسایگان عراق در رابطه با تمامیت ارضی این کشور اشاره داشت: دولت عراق از کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران درخواست کرده بود که روابط با کردستان را در چارچوب خواسته دولت بغداد تنظیم کنند.

کارشناس مسائل عراق با اشاره به فضای سختی که بارزانی بعد از اشتباهات استراتژیک خود تجربه کرد، تأکید داشت: خواسته دولت عراق این بود که جلوی فروش نفت از طریق ترکیه گرفته شود و مرزهای هوایی و زمینی بسته شود. جمهوری اسلامی ایران نیز در همین چارچوب عمل کرد. این شرایط به‌طور طبیعی باعث شد که فضای سنگینی برای بارزانی به وجود آید.

وی با توجه به شکست پروژه صهیونیستی در اقلیم کردستان عراق و حمایت مردم این منطقه از تمامیت ارضی عراق گفت: نتایج همه­ پرسی اقلیم کردستان عراق باید لغو شود. مقامات عراقی نیز تأکید کرده­‌اند که این همه­ پرسی به تاریخ پیوست.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.