ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 62976
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۶:۱۶
  • 82 بازدید
  • ارسال توسط :

رمان «مَردِراه» منتشر می شود/ کتابی از زندگینامه شهید اسکندری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار مهر، اکبر صحرایی، نویسنده پرکاری در حوزه ادبیات پایداری و کودک و نوجوان است که سالها در شیراز به تنهایی بار شمارگان اندک کتاب را به دوش کشیده و آنگونه که می گوید کتابی ندارد که زیر سه نوبت نشر رفته باشد. صحرایی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار مهر، اکبر صحرایی، نویسنده پرکاری در حوزه ادبیات پایداری و کودک و نوجوان است که سالها در شیراز به تنهایی بار شمارگان اندک کتاب را به دوش کشیده و آنگونه که می گوید کتابی ندارد که زیر سه نوبت نشر رفته باشد.

صحرایی در گفت و گو با خبرنگار مهر از کتاب های جدید خود در آستانه شانزدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس سخن به میان آورده است.

آیا اثر جدیدی در حال نگارش یا انتشار دارید؟ این روزها مشغول چه کاری هستید؟

اثری که پیرامون شهید اسکندری در دست نوشتن دارم سال سومی است که از تدوین آن می گذرد. از سال ۱۳۹۳ که این سردار جنگ به خیل شهدای مدافع حرم پیوست در مراسم اربعین او تصمیم گرفتم کتابی بنویسم، زیرا با شهید اسکندری رفاقت دیرینه ای داشتم که از سال های دفاع مقدس آغاز شد.

هنگامی که این شهید بزرگوار در بنیاد شهید فارس مشغول به کار بود من نیز در مسئولیت بخش تالیف و تدوین آثار شهدا قرار داشتم. این در حالیست که بعدها متوجه شدم با ایشان در دوران جنگ تحمیلی همرزم بودم، اما از آنجا که ابتدای جنگ بود یکدیگر را نمی شناختیم. از این رو تصمیم گرفتم زندگی نامه این شهید بی سر را در حدود ۲۰۰ صفحه بنویسم، اما در ادامه راه که درگیر شخصیت و خصایص او شدم دیدم که شهید اسکندری در تمامی عملیات ها حضور و پس از آن نیز فعالیت های مستمری داشته است. بنابر این کار به درازا کشید و یک وقت نگاه کردم که کتابی دیگر با عنوان «سِرّ سَر» توسط انتشارات روایت فتح از سوی نجمه طرماح در بنیاد شهید چاپ شده است، البته این بانو از نویسندگانی است که تجربه هایی داشته و به گفت و گو با همسر شهید اسکندری پرداخته بود. بدین ترتیب، این کتاب ظرف چندماه به نشر رسید و بیشتر بر اساس مصاحبه با همسر ایشان تدوین شده است. از این رو انتشار این کتاب کار را برای من سخت کرد. البته از آنجا که نویسنده ای جوان و تازه کار به شمار می رود حتی مورد تشویقم قرار گرفت و کتاب را به دیگران توصیه کردم.

بدین ترتیب سرنوشت کتاب شما دستخوش تغییر شد؟

نگاه من پس از انتشار این کتاب دچار دگرگونی شد و از آنجا که قرار بود کتابی بر اساس زندگی نامه و خاطره بنویسم؛ من را به سوی نوشتن رمان رهنمون ساخت.

بدین ترتیب، این کتاب از یک زندگی نامه شهید تبدیل به رمان شد؟

دقیقا؛ زندگی نامه داستانی به سبک رمان، ضمن اینکه دیگر نمی توانستم راوی را فقط همسر شهید اسکندری قرار دهم، زیرا هرچه بود نویسنده کتاب «سِرّ سَر» مورد استفاده قرار داده بود، بنابر این ناچار شدم دست به تغییر زاویه دید بزنم، از این رو زاویه دید شهید را برگزیدم. البته کار بدین شیوه خیلی سخت پیش رفت و شهید اسکندری که تبدیل به اول شخص راوی شده است از تولد تا شهادت را خود می بیند و روایت می کند. بنابر این، در این مسیر خیلی تحقیق انجام گرفت و اکنون در مراحل کودکی و محله زندگی شهید یعنی قصردشت شیراز که بر اساس تحقیقات تاریخی از محله های پرپیشینه است، انجام گرفت. بدین ترتیب مراحل نوشتن این کتاب از کودکی شکل گرفت و امروز که هنوز در حال نوشتن هستم به زمان اعزام شهید به سوریه رسیدم که حدود ۶۰۰ صفحه شده است. البته تحقیق پیرامون حضور شهید اسکندری در سوریه انجام گرفته و در مراحل نهایی است تا به نمایشگاه کتاب فارس برسد.

عنوان کتاب چیست؟ آیا در یک جلد یا چند جلد چاپ می شود؟

«مرد راه»؛ من منظورم این است که چه بسا کتاب در دو جلد چاپ شود. بدین ترتیب که تا اعزام به سوریه کار بسته شود و در مرحله حضور شهید اسکندری در سوریه که تحقیقی ۳۰۰ صفحه ای داشتم بر اساس عملیاتی که در شهر «حما» این کشور که درگیری شدیدی در جریان بوده تحقیقات میدانی خوبی کردم که این بخش خودش به یک کتاب می رسد. ممکن است جلد دوم کتاب به موضوع شهادت ایشان با در نظر گرفتن فلاش بک هایی به کتاب اول بپردازد. اما از آنجا که بنیاد شهید و نشر شاهد اکنون به دنبال چاپ جلد اول آن می باشد ممکن است جلد اول را برای رسیدن به نمایشگاه کتاب تحویل ناشر دهم.

آیا در این اثر بیشتر با همرزمان شهید اسکندری گفت و گو کردید؟

بله؛ البته خانواده شهید اسکندری را بدین شکل مورد تحقیق قرار دادم که همسر، فرزندان و حتی برادر همسر ایشان را که راننده شهید در طول جنگ بوده در نظر گرفتم، سپس رفقا و سردارانی که با او بوده اند و اکنون یا در سوریه هستند و یا در شهرهای قم و تهران، به شکلی میدانی مورد تحقیق قرار دادم و کار بدین شکل در حال تکمیل است و کسی نبوده که من نبینم و حتی هم محله ای های کودکی شهید اسکندری در این تحقیقات مورد نظر قرار دادم و به قصردشت شیراز رفتم و آنان را در این محله تاریخی شیراز پیدا کردم و به گفت و گو پرداختم. این بخش از کتاب که در قصردشت یا باغستان شیراز می گذرد و قدمت آن از این شهر بالاتر می باشد قصه زیبایی از کار در آمده است.

در مراحل تحقیقی این رمان شاید دست کم ۸ جلسه با همسر شهید اسکندری به تحقیق و گفت و گو پرداختم.

عنوان «مرد راه» هم برگرفته از سروده های حافظ شیرازی است که شاه بیت آن واژگان یادشده است و زمانی که حافظ در شیراز میزیسته در وصف شاه شجاع بر می گزیند، بنابر این من هم این عنوان را که برازنده شهید اسکندری است انتخاب کردم.

آیا می شود کتاب «مرد راه» را در سه بخش قرار داد، بدین شکل که به ادوار دفاع مقدس، پس از جنگ تحمیلی و حضور در سوریه تقسیم کرد؟

دقیقا بدین شکل است و «مرد راه» گرچه در دو جلد چاپ می شود اما حاوی سه دفتر خواهد بود که دفتر اول آن به دفاع مقدس می پردازد و دفاتر بعدی آن شامل ۲۰ سال پس از جنگ تحمیلی که مسئولیت ها و فرماندهی ایشان است و قسمت سوم این کتاب سوریه و شهادت ایشان را در بر می گیرد. قطعا اگر این کتاب در دو جلد چاپ نشود در قالب یک کتاب حاوی سه دفتر به چاپ می رسد.

با این توضیحات کتاب «مرد راه» را انتشارات شاهد منتشر می کند؟

از آنجا که تحقیق و گردآوری چنین اثری نیاز به حامی مالی دارد و من این کتاب را به سفارش انتشارات شاهد نوشتم؛ چاپ نخست را با این شرط که چاپ های بعدی را در اختیار ناشران حرفه ای دیگری قرار دهم، به این نشر سپردم. زیرا قول این کتاب را به ناشرانی که آثار پیشینم را چاپ کرده اند داده ام. معمولا شیوه کارم بدین شکل است که نوبت اول هر کتابم چنانچه توسط ارگانی منتشر می شود، چاپ های بعدی را به ناشر حرفه ای می سپارم برای اینکه از آن استقبال شود و به نوبت های بعدی چاپ برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار مهر، اکبر صحرایی، نویسنده شیرازی ادبیات دفاع مقدس و کودک و نوجوان به موازات نگارش کتاب رمان «مرد راه» بر اساس زندگی نامه و خاطرات شهید عبدالله اسکندری در حال نوشتن سه گانه ای پیرامون کودکان و نوجوانان جنگ است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.