ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 63433
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۳
  • 92 بازدید
  • ارسال توسط :
اثربخشی بسته‌ی مداخله‌ای تنظیم هیجان‌های پیشرفت بر کاهش هیجان-های منفی دانش‌آموزان

اثربخشی بسته‌ی مداخله‌ای تنظیم هیجان‌های پیشرفت بر کاهش هیجان-های منفی دانش‌آموزان

چکیده پژوهش با هدف ساخت بسته مداخله ­ای تنظیم هیجا­­ن­ های پیشرفت و بررسی اثربخشی آن در کاهش هیجان­ های منفی با استفاده طرح «پیش ­آزمون، پس ­آزمون، پیگیری با یک گروه گواه» اجراءگردید. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان رشته ریاضی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 4080 نفر است. در مرحله اول، […]

چکیده

پژوهش با هدف ساخت بسته مداخله ­ای تنظیم هیجا­­ن­ های پیشرفت و بررسی اثربخشی آن در کاهش هیجان­ های منفی با استفاده طرح «پیش ­آزمون، پس ­آزمون، پیگیری با یک گروه گواه» اجراءگردید. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان رشته ریاضی شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 94-1393 به تعداد 4080 نفر است. در مرحله اول، با استفاده از نمونه ­برداری تصادفی طبقه­ ای 489 نفر و در مرحله دوم، 48 نفر از دان ش­آموزان ی­که در هیجان‌های منفی یادگیری نمره­ های بالایی را به‌دست آورده بودند گزینش و به­ طور ‌تصادفی در ‌دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش طی دو هفته و در شش جلسه، هر جلسه 90 دقیقه تحت آموزش متمرکز بر تنظیم هیجان قرارگرفت. سنجش هیجان‌های منفی با مقیاس­ هیجان مرتبط با یادگیری انجام شد. تفاوت میانگین هیجان­ های منفی از طریق تحلیل کواریانس و آزمون t برای دو گروه مستقل تحلیل شد. نتایج نشان داد که اجراء بسته مذکور هیجان­ های منفی (خشم، اضطراب، شرم، ناامیدی و خستگی) دانش ­آموزان دبیرستانی را در مراحل پس ­آزمون و پیگیری کاهش داده است.

کلیدواژه ها: تنظیم هیجان های منفی؛ دانش آموزان دبیرستانی؛ نظریه کنترل- ارزش هیجان های پیشرفت

نویسندگان:

بهزاد ستاری: دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی

حسین پورشهریار: استادیار روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی

 امید شکری: استادیار روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی

فصلنامه روان شناسی مدرسه – دوره 4، شماره 4 (پیاپی 16)، زمستان 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.