ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 64483
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
  • 77 بازدید
  • ارسال توسط :
«گزارش‌دهی کمی» آفت مدیریت اقتصادی در استان فارس است

«گزارش‌دهی کمی» آفت مدیریت اقتصادی در استان فارس است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، مرکز مطالعات اقتصادی شهید صدر بسیج دانشجویی فارس در نامه‌ای خطاب به اسماعیل تبادار، استاندار فارس مزایا و مشکلات اقتصادی استان را برشمرد.  متن کامل این نامه سرگشاده به این شرح است: جناب آقای اسماعیل تبادار استاندار محترم فارس سلام علیکم پیش‌تر […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، مرکز مطالعات اقتصادی شهید صدر بسیج دانشجویی فارس در نامه‌ای خطاب به اسماعیل تبادار، استاندار فارس مزایا و مشکلات اقتصادی استان را برشمرد. 

متن کامل این نامه سرگشاده به این شرح است:

جناب آقای اسماعیل تبادار

استاندار محترم فارس

سلام علیکم

پیش‌تر از این قصد داشتیم در مرقومه‌ای خطاب به جنابتان، نتایج مطالعه و بررسی مرکز مطالعات اقتصادی شهید صدر بسیج دانشجویی استان فارس از اوضاع و احوال اقتصادی استان را عرضه داریم، لیکن شما را در سفر و بازدید از پروژه‌ها و دستاوردهای استانداران قبلی یافتیم و لذا قصد کردیم تا فاز فعالیت‌های آغازین معمول همه استانداران جدید فارس و ایضا همه عرض ارادت‌ها و تبریکات به حضورتان خاتمه یابد و نکاتی را مطرح سازیم.

آقای استاندار! سخنانتان در آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های فارس در دانشگاه شیراز و دغدغه‌تان در شورای کشاورزی استان  فارس، نشان از آن داشت که نظرات نخبگانی برای پیشرفت استان فارس را پذیرا هستید، لذا پس از دعوت از شما برای حضور در جمع دانشجویان بسیجی عضو مرکز مطالعات اقتصاد شهید صدر بسیج دانشجویی  استان فارس، نکاتی را به حضورتان یادآور شویم؛ امید که این تذکرات صرفا به کلماتی ارائه شده از سوی تعدادی جوان دانشگاهی تعبیر نشده و با رفع مسائل مطروحه، گامی موثر و دور از شعار در پیشرفت استان فارس برداشته شود.

1- آقای استاندار! با توجه به اولویت مشکلات در استان فارس که ناظر بر اقتصاد این بوم از کشور است، عقلانیت حکم می‌کند که در مسیر راه نرفته صحیح و خودداری از حرکت در مسیرهای غلط گذشته قدم برداشته شود و چه بهتر که این مهم نه با هزینه مجدد بر اقتصاد مظلوم استان فارس و اتلاف منابع، که از طریق به‌کارگیری مشاورانی کاردان صورت گیرد؛ از اینرو در آغازین نکته ضمن دعوت شما به استفاده از خرد جمعی متخصصان کاردان در امر اقتصاد، این درخواست را مطرح سازیم که نسبت به معرفی تیم مشاوران اقتصادی خود اقدام لازم را مبذول فرمایید. بی‌تردید به‌کارگیری مشاورانی متخصص و متعهد در عرصه اقتصاد فارغ از تعارض منافع ناشی از تقابل مشاوره دولتی و منافع شخصی می‌تواند حرکت در مسیر عقلایی اقتصاد را تسهیل و تسریع کند.

2- جناب آقای تبادار! ارتباط مستقیم و معناداری میان شخصیت حقیقی و به معنایی دقیق‌تر سلیقه استانداران فارس و پس افتادن از فرآیند پیشرفت استان وجود دارد و این مهم را می‌توان در اولویت‌های اقتصادی متصور در ذهن این مدیران برای توسعه استان دنبال کرد، موضوعی که می‌توان آن را از نبود برنامه، افق و چشم انداز حرکت مدیران استانی است. اما مهمترین راه‌حل رفع مشکل راشاید بتوان با دستیابی به سند آمایش دانست که در آن پیشرفت فارس فارغ از مسائل جناحی، سلایق فردی و منافع شخصی دیده شود که به نوبه خود می‌تواند در تسریع دستیابی استان فارس به پیشرفت بسیار اثرگذار باشد. عاجزانه درخواست داریم که نسبت به تدوین و احیانا تکمیل این چشم انداز که به ادعای مدیران سازمان برنامه‌ریزی استان با پیشرفت 93 درصدی همراه بوده است، دستورات قاطع و پیگیری لازم را عنایت فرمایید.

3- مدیر عالی محترم دولت در استان فارس! گهگاه زمزمه‌هایی مبنی بر گذر از کشاورزی و تغییر محور توسعه به سمت سایر بخش‌های اقتصاد به گوش می‌رسد حال آنکه سالیان سال اقتصاد استان فارس بر مبنای کشاورزی پیش رفته است؛ اگرچه مدیریت نادرست، به عدم بهره‌وری و به معنایی دقیق‌تر اتلاف منابع مهمی چون آب و خاک استان فارس منجر شده، اما برهم زدن اقتصاد کشاورزی فارس اقدامی نادرست خواهد بود که کفه هزینه‌ها را به مراتب سنگین‌تر از منافعش کرده و تبعات فراوانی به‌دنبال خواهد داشت که از آن جمله مهاجرت از روستاها به شهرها و به‌ویژه کلان شهر شیراز خواهد بود. در این زمینه و به جای جایگزینی کشاورزی فارس با دیگر بخش‌های اقتصاد، به نظر باید برنامه‌ها و سیاست‌ها از کشاوزی سنتی به کشاورزی علمی تغییر مسیر داده و این مهم جز با توجه به ظرفیت دانشگاهی در موضوع کشاورزی و تاکید بر ترویج کشاورزی مدرن به‌ویژه از سوی فارغ‌التحصصیلان کشاورزی امکان‌پذیر نخواهد بود.

4- آقای استاندار! گردشگری فارس، مثنوی هفتاد من کاغذ است که نوترین بیتش را شاید بتوان در سخنان جناب آقای مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سفر اخیرشان به شیراز دانست که غیرفعالی ظرفیت‌های بزرگ گردشگری شیراز را دلگیر کننده عنوان می‌کند؛ ما نیز راه دوری نرفته و پیشنهاد را نیز از ایشان عاریه گرفته و تکرار می‌کنیم که «در مباحث مربوط به حوزه گردشگری نیازمند مدیران ایستاده در میدان هستیم».

5- جناب آقای تبادار! صنعت استان فارس دیگر مقوله‌ای است که تامل بر آن به نظر روزنه‌هایی از امید را در برابر پیشرفت استان فارس قرار می‌دهد؛ البته تحققش به شروطی وابسته می‌نماید که از جمله مهم‌ترین آن، تدبیر است! رکود صنعت استان فارس نه فقط با تزریق تسهیلات به اصطلاح کارگروه اسمی رفع موانع تولید، که به معنای واقعی با رفع موانع تولید با رونق همراه خواهد شد. بسترسازی برای فراهم آوردن بازارهای جدید به ویژه با شرایطی که در کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد، پیشنهادی است که برای پیشگیری و مقابله با دپوی محصولات در انبارهای واحدهای تولیدی به نظر راهگشا می‌نماید.

6- نماینده محترم عالی دولت دوازدهم در استان فارس! سخن از پتروشیمی‌های فارس نیز در جای خود قابل توجه می‌باشد چرا که اسباب به‌کارگیری نیروی متخصص و ماهر است؛ بی‌شک انتقال پروژه های پتروشیمی استان به خارج از فارس با توجه به استفاده از منابع استان در صندوق توسعه ملی و نیاز فارس به صنعتی شدن کاری همراه با ضرر برای استان می باشد. در این زمینه پیشنهاد می‌شود که ضمن پیگیری برای بقای پتروشیمی ها در استان، این مجموعه‌ها تجمیع شوند و نه اینکه در هر شهرستان یک پتروشیمی بنا شود. در این مسیر  آنچه به مراتب مهم‌تر است، مکان یابی پتروشیمی است که باید به دو نکته ی اساسی آب و تأمین خوراک در آن توجه داشت. البته در مسیر ساخت پتروشیمی‌ها باید به سمت ساخت مجمع‌های پتروپالایشگاهی حرکت کرد و در صورت تحقق این مهم، فارس اولین استانی خواهد بود که چراغ ساخت این نمونه از واحدهای فرآوری نفت خام را در کشور روشن می‌کند. البته سخن در باب پتروشیمی فراوان است که در صورت قبول دعوت مرکز مطالعات اقتصادی شهید صدر بسیج دانشجویی به تفصیل خدمتتان عرضه می‌داریم.

7-  آقای استاندار! مطلب مهم دیگر قابل توجه، منابع انسانی غنی و فراوان در استان فارس است؛ منابعی که در صورت سرمایه گذاری در آنها بدون شک گشایش گروه‌های کور اقتصاد در بخش‌های مختلف را به‌دنبال خواهد داشت. طرح موضوع نیروی انسانی از آن روی حائز اهمیت است که متولیان بسترسازی برای اشتغال به‌جای فراهم آوردن اسباب نیروی انسانی تحصیل‌کرده، اقدام به راه‌اندازی کاریابی‌ها برای اعزام نیرو به خارج از کشور کرده‌اند و به جای حل مسئله بیکاری، آن را دور زده و مسئله را پاک کرده‌اند و چه بسیار مایه تاسف اینکه این متولیان به صادرات نیروی کار تحصیل‌کرده و ماهر استان به بازارهای تقاضا نیروی کار خارج از کشور مباهات می‌کنند!! از مهم‌ترین دغدغه همه دولت‌ها، کاهش بیکاری و افزایش اشتغال است و بالطبع در فارس نیز به‌عنوان جغرافیایی که در ایران اسلامی خارج از مدیریت دولت نیست، رفع بیکاری موضوعی بسیار حائز مهم برای دولتمردان می‌باشد. البته این روزها بیکاری رفع شده است و آن را می‌توان در نرخ بیکاری استان فارس در بهار سال 96 دنبال کرد که به زیر 10 درصد تنزل یافت اما افزایش نرخ بیکاری در تابستان ما را به این نتیجه می‌رساند که احتمالا بیکاری صرفا بر روی کاغذ مرتفع شده است.

8- جناب آقای تبادار! عرصه‌های معدنی فارس ظرفیتی بالقوه است، هر چند سخنانی در باب بهره‌برداری از این ظرفیت‌های معدنی صورت می‌گیرد!! به نظر اولویت در این مسیر سرمایه‌گذاری در بخش بهره‌برداری به‌ویژه در موضوع تامین ماشین‌آلات جهت استخراج است که نباید از آن غفلت کرد.

9- نماینده عالی محترم دولت تدبیر و امید در استان فارس! بهره برداری از ظرفیت دانشگاهی استان فارس موضوعی است که اجرایی شدن آن را نباید از یاد برد و باید بدان همت گماشت. تذکر این موضوع از آن روی می باشد که با وجود ظرفیت نخبگانی در استان فارس و در شیراز دارالعلم، سند آمایش سرزمینی استان فارس توسط شرکتی پایتخت‌نشین در حال تدوین می‌باشد و شما خود بخوانید حدیث مفصل از این مجمل.

10- آقای استاندار! نهایی‌ترین نکته مهم در میان انبوه نکات موجود در اقتصاد استان فارس، اینکه اقتصاد فارس در سالیان اخیر با مشکلی به‌نام «گزارش‌دهی کمی» از سوی مدیران دستگاه‌های اجرایی روبروست، حال آنکه واقعیت زندگی مردم با آمار و اعداد ساخته نشده و این تدابیر، برنامه و اجرای باکیفیت آنهاست که زندگی مردم را دستخوش تغیییرات مثبت کرده و اسباب تحقق نقشه پیشرفت استان فارس را فراهم می‌آورد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.