ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » شهدای مدافع حرم » شهید
  • شناسه : 64814
  • ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۵:۱۸
  • 198 بازدید
  • ارسال توسط :
آغاز همایش ملی ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری در چالوس

آغاز همایش ملی ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری در چالوس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار مهر، همایش ملی ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری صبح پنجشنبه در مجتمع ارودگاهی شهید رسولی آغاز به کار کرد، این همایش در دو بخش علمی و عمومی برگزار می شود که بخش علمی آن از ساعت ۸ صبح پنجشنبه آغاز به کار […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار مهر، همایش ملی ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری صبح پنجشنبه در مجتمع ارودگاهی شهید رسولی آغاز به کار کرد، این همایش در دو بخش علمی و عمومی برگزار می شود که بخش علمی آن از ساعت ۸ صبح پنجشنبه آغاز به کار کرد.

بخش علمی همایش از ساعت ۸ تا ۱۲ با حضور اساتید دانشگاه، روحانیون و فرهنگیان آغاز شد و بخش فرهنگی همایش از ساعت ۱۴ تا ۱۸ با حضور عموم مردم با اجرای تعزیه ای از فاخر و برنامه های دیگر برگزار می شود.

هیئت داوران همایش متشکل از ۲۷ نفر از اساتید دانشگاه و حوزه بررسی مقالات را به طور تخصصی انجام دادند .از ۱۰۰ مقاله ارسال شده به دبیرخانه همایش، ۷۷ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که از این تعداد ۱۱ مقاله به عنوان مقالات برتر در قالب سخنرانی و ۶۶ مقاله نیز به صورت پوستر در همایش ارائه می‌شود.

این همایش با محورهای مدیحه، مرثیه و سوگ سرایی در اشعار فاخر، زمینه های فقهی، عرفان و کلام، جنبه های بلاغی و صنایع ادبی در اشعار فاخر، تعزیه و مجالس شبیه خوانی فاخر برگزار می شود.

علامه ملاعلی فاخری متخلص به فاخر، فقیه، ادیب، عارف و حماسه سرای قرن ۱۳ هجری در حوزه علمیه نجف اشرف به تحصیل علوم دینی و فقهی پرداخته و با طی مدارج اجتهاد و مراحل سیر و سلوک عرفانی، با حکم شرعی میرزا مهدی آل کاشف الغطاء از مجتهدین و علمای بنام حوزه ی علمیه نجف اشرف به مازندران و زادگاه خود روستای سنّار، که اکنون از توابع بخش مرزن آباد شهرستان چالوس است، مراجعت کرد.

این فقیه توانا ضمن رسیدگی به امور شرعیه منطقه، در ترویج احکام اسلامی و فرهنگ عاشورایی تلاش زائدالوصفی داشته و با بهره‌گیری از قریحه سرشار ادبی و علوم و معارف اسلامی، وقایع زندگی معصومین(ع) به ویژه واقعه عاشورا را به صورت تعزیه و مرثیه در قالب اشعار حماسی و عرفانی به نظم کشیده‌است. گفته می‌شود وی صاحب کرامت نیز  بوده و بسیاری از اشعار مذهبی‌اش را در خلوت عرفانی‌اش می‌سروده‌است.

تعزیه فاخرو مرثیه فاخراز سروده های آئینی علامه ملاعلی فاخر هستند. ایشان از معاصران و مصاحبان نزدیک آیت‌الله‌العظمی میرزامحمد مجتهد تنکابنی از علمای صدر مشروطیت بوده و با تشویق ایشان بخشی از احکام رساله‌ی عملیه‌ وی را به نظم در آورده‌است.

علامه ملاعلی فاخر فقیه و عارفی زمان‌شناس نیز بوده‌است و اشعار حکیمانه‌ای راجع به مسائل اعتقادی و اجتماعی و پندها و فضایل اخلاقی سروده‌است. وی متخلص به زاده فاخر است و از کودکی نزد والدش که از مفاخر علمای زمان خویش بوده، به تحصیل مقدمات علوم دینی پرداخت.

شیخ آقا حسن فاخری برای تکمیل تحصیلات به تهران رفت و مدارج عالی علوم اسلامی را در مدرسه عالی سپهسالار سابق گذرانده و سرانجام در حوزه‌ی علمیّه‌ی قم تحصیلات خود را به کمال رساند.

فضایل معنوی و شایستگی‌های علمی و فقهی وی موجب وثوق او نزد علمای عصر شد و به موجب حکمی از جانب مراجع طراز اول وقت؛ شیخ عبدالکریم حائری، مؤسس حوزه علمیه قم و آقاسیدابوالحسن اصفهانی(ره) به عنوان مسؤول امور شرعیه‌ی منطقه کلارستاق (شامل چالوس، مرزن آباد و کلاردشت امروزی) تعیین شد.

ملأ علی فاخر (متخلص به فاخر) در سال ۱۱۸۸ ش. در روستای سنار چالوس متولد شد.وی به تحصیل علوم دینی در نجف اشرف پرداخت و پس از به اتمام تحصیلات با حکمی از میرزا مهدی آل کاشف الغطاء به مازندران بازگشت.

وی معاصرومصاحب آیه الله میرزا محمد مجتهد تنکابنی ازعلمای صدر مشروطیت بود. وی در شریعت مرجع زمان خود بود و علاوه بر رسیدگی به امور شرعیه در منطقه کلارستاق (چالوس، مرزن آباد و کلاردشت) با بهره‌گیری از نبوغ خدادادی به سرود ن اشعار آئینی پرداخت.

شیخ آقا حسن فاخری (متخلص به زاده فاخر) در سال ۱۲۴۹ ش. در علوی کلای چالوس چشم به دنیا گشود و در دامن پدر نامدار خویش علامه فاخر به کسب علوم پرداخت. وی به تحصیل دوره‌های تکمیلی در سپه‌سالار تهران و حوزه علمیه قم پرداختند و طی حکمی از سوی آیت ا… حائری یزدی، بنیان‌گذار حوزه علمیه قم و آیت ا…شیخ ابوالحسن اصفهانی به‌عنوان حاکم شرع کلارستاق منصوب شد.

وی نیز اهل عرفان و بهره‌مند از استعداد خدادادی شاعری بود و علاوه بر رسیدگی به امورات محوله، فرصت را غنیمت شمرده، عمر خود را صرف سرودن اشعار وزین آئینی کرد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.