ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 65297
  • ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۴
  • 102 بازدید
  • ارسال توسط :

راهبرد جدید اسرائیل برای مقابله با حزب‌الله

به باور آنها، آنچه سبب شده حزب‌الله به این جایگاه دست پیدا کند، حمایت جمهوری اسلامی ایران از این جریان شیعی است. بر اساس بررسی آنها، مسیر حمایت جمهوری اسلامی از حزب‌الله، سوریه و دولت بشار اسد بود و از این رو، برنامه‌ای طراحی کردند تا وضعیت سوریه را تغییر دهند و به تعبیر خودشان، […]

به باور آنها، آنچه سبب شده حزب‌الله به این جایگاه دست پیدا کند، حمایت جمهوری اسلامی ایران از این جریان شیعی است. بر اساس بررسی آنها، مسیر حمایت جمهوری اسلامی از حزب‌الله، سوریه و دولت بشار اسد بود و از این رو، برنامه‌ای طراحی کردند تا وضعیت سوریه را تغییر دهند و به تعبیر خودشان، کمر این محور را قطع کنند و ارتباط ایران و حزب‌الله را ناممکن سازند.

سناریوی داعش بر این اساس نوشته شد و برای پیاده کردن آن با کمک دولت‌های منطقه، هزینه زیادی را برای تغییر وضعیت سوریه و ساقط کردن نظام بشار اسد صرف کردند. در نهایت، این طرح به شکست انجامید و نه‌تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه جریان قوی سیاسی ـ‌ نظامی در منطقه شکل گرفت که در حال حاضر از جمهوری اسلامی به عراق و از عراق به سوریه و از سوریه به لبنان ارتباط تنگاتنگی بین جریانی با عنوان محور مقاومت ایجاد شد. هر یک از این دولت‌ها در کشورهای خود جایگاه خاصی در مبارزه با داعش ایفا و مردمشان با حمایت مرجعیت مقابل گروه به اصطلاح دولت اسلامی عراق و شام اقدام کردند تا این پروژه صهیونیستی به شکست انجامید. در حالی که آنها در رویای شکستن کمر محور مقاومت بودند، اکنون که نتیجه و برآیند حاصل از پروژه صهیونیستی مستحکم‌تر و آب‌دیده‌تر شدن و سازمان یافتن جریان مقاومت شده، آنها به هراس افتاده‌اند تا شاید موج عظیمی که علیه داعش راه افتاد و آن را سرکوب کرد، به سمت مرزهای رژیم صهیونیستی سرازیر شود. طبیعی است، وحشت عظیمی داخل سرزمین‌های اشغالی ایجاد شده و صهیونیست‌ها از ترس این که چنین اتفاقی سبب به خطر افتادن وضعیتشان در منطقه شود، دنبال راهکارها و چاره‌های دیگری‌اند تا چگونه علیه محور مقاومت، جمهوری اسلامی، دولت سوریه و حزب‌الله اقدام کنند.

براساس تحلیل کارشناسان غربی، وضعیت رژیم صهیونیستی از نظر توانایی شکست محور مقاومت در منطقه به هیچ وجه مطلوب نیست. این رژیم در داخل با مشکلات متعددی روبه‌روست. اخیرا لیبرمن، وزیر جنگ این رژیم اعلام کرد، در داخل مرزهای اسرائیل شرایط به گونه‌ای نیست که آنها بتوانند جنگی در منطقه ایجاد کنند.

مسیر دیگری که برای مقابله با جریان رو به رشد مقاومت پیش روی آنهاست، متأسفانه کشورهای عربی و دولت‌های سرسپرده آنهاست. پیش‌تر ارتباط رژیم صهیونیستی با این دولت‌ها به صورت مخفیانه برقرار بود ولی اکنون چنین ارتباطی را علنی کرده‌اند. اخیرا یکی از سران رژیم صهیونیستی عنوان کرد، مطالبی را که می‌خواهیم به زبان عبری بگوییم، به زبان عربی می‌شنویم. یعنی بلندگویی پیدا شده که به جای رژیم صهیونیستی علیه محور مقاومت در منطقه فعالیت می‌کند. از آنجا که صهیونیست‌ها جرأت ورود به فاز نظامی را با توجه به شناخت و اطلاعاتی که از محور مقاومت به دست آورده‌اند، ندارند، دیگران را به درگیری با محور مقاومت
سوق می‌دهند.

بازیگران فعال در عرصه سیاسی همیشه منطقی و حساب‌شده عمل نمی‌کنند، اما بر اساس منطق تحولات بین‌المللی و ارزیابی‌ها و تحلیل‌های کارشناسان صهیونیستی، رژیم اشغالگر قدس به تنهایی دست به اقدام نظامی علیه سوریه یا حزب‌الله نخواهد زد. با وجود این، رژیم صهیونیستی ممکن است به حرکات ایذایی، برخوردها یا اقدامات موردی مانند حمله به کاروان‌ها در سوریه یا حتی ترور دست بزند.

در حال حاضر، رژیم صهیونیستی در آرزوی درگیری و تقابل عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران است چراکه نتیجه این درگیری برایش بازی تمام برد است؛ هم مسلمانان را به جان هم انداخته و هم توانایی نظامی دو کشور مسلمان بزرگ منطقه را تحلیل برده‌اند و در کنار ضربه به جمهوری اسلامی ایران، افکار مسلمانان را از موضوع اصلی جهان اسلام یعنی اشغال قدس منحرف کرده‌اند. تحقق این سناریو هم با واقعیت فاصله بسیاری دارد. به نظر نمی‌رسد عربستان سعودی زیر بار این مسأله ‌برود، چراکه سعودی‌ها خود به رژیم صهیونیستی وعده تأمین هزینه‌ها و امکانات جنگ این رژیم با حزب‌الله لبنان را داده‌اند. از سوی دیگر، اسرائیلی‌ها به آنها پیشنهاد ارائه همه امکانات و اطلاعات نظامی در صورت مقابله نظامی سعودی‌ها با ایران را می‌دهند. هر دوی آنها آرزوی از میان رفتن محور مقاومت را دارند، ولی هیچ کدام توانایی مقابله با این محور را در خود نمی‌بینند.

احمد سروش‌نژاد

کارشناس مسائل منطقه

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.