ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 65365
  • ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۵:۲۰
  • 182 بازدید
  • ارسال توسط :
انزوای عربستان

انزوای عربستان

محمود محمدی سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه در یادداشتی در روزنامه اعتماد، نوشت: این موضوع از آن جهت است که عربستان تصمیم خود را گرفته و مدت‌ها است که در این مسیر (عراق و سوریه و یمن) گام برمی‌دارد. اما حج امسال فرصتی بود تا تغییری در شرایط ایجاد شود. این شرایط می‌توانست با یک دیپلماسی […]

محمود محمدی سخنگوی پیشین وزارت امورخارجه در یادداشتی در روزنامه اعتماد، نوشت: این موضوع از آن جهت است که عربستان تصمیم خود را گرفته و مدت‌ها است که در این مسیر (عراق و سوریه و یمن) گام برمی‌دارد. اما حج امسال فرصتی بود تا تغییری در شرایط ایجاد شود. این شرایط می‌توانست با یک دیپلماسی پویا به یک نتیجه منتهی شود که تنها معطوف به حج نباشد، بلکه حج مبنای یک تفاهم و همکاری سیاسی، امنیتی شود. اما این اتفاق رخ نداد، اکنون نیز در مجموع روند به سمتی سوق پیدا کرده است که وقتی سعودی‌ها به نزدیکان خود رحم نمی‌کنند و اینگونه به خود خنجر می‌زنند چه انتظاری وجود دارد که با سایر کشورهای عربی نظیر قطر و لبنان علاوه بر عراق و سوریه و یمن و به ویژه ایرانی که یک نوع کینه ایدئولوژیک، ژئوپولتیک اقتصادی و سیاسی نظامی نسبت به آن دارد رفتاری متفاوت را اتخاذ کند.

از همین رو اگر این چارچوب را مدنظر قرار دهیم مشاهده می‌شود که در این بین یکسری فرصت‌ها وجود داشت که تا حدودی از بین رفت. زیرا بخش زیادی از تمرکزها معطوف به برجام و حتی بعد از برجام شد که همین موضوع باعث شد تا به صورت جدی وارد مذاکرات دیپلماتیک با کشورهای عربی در حاشیه خلج فارس نشویم در حالی که اگر آن‌سوی خلیج فارس نیز در توافق برجام به بازی گرفته می‌شد معادلات سیاسی امروز منطقه متفاوت از آنچه هست می‌شد. اما نکته مهم دیگر این است که به صورت طبیعی عربستان سعودی تحمل مشاهده کاربردی شدن قدرت نظامی جمهوری اسلامی در منطقه را ندارد. حالا این قدرت چه علیه تروریست‌های داعش فعال شود که عربستان سعودی به همراه سرویس‌های امنیتی غربی و ناتو در شکل‌گیری و کمک مالی آن نقش داشتند و چه می‌خواهد این قدرت در تقویت موضع دفاعی سوریه، یمن یا عراق عمل کند، هر دو رویکرد برخلاف منافع عربستان و راهبرد مشترک‌شان با اسراییل و امریکا است. اما در حال حاضر عربستان خود را عقاب منطقه می‌بیند که به منقار اسراییل و چنگال امریکا مسلح است، اما عقاب کور است و به سوی کوه در حرکت که قطعا به صخره‌ها برخورد می‌کند.

اگر جمهوری اسلامی قصد ندارد عربستان را در مخمصه بیشتری قرار دهد که طبعا آثار منفی بر ثبات و امنیت در خاور میانه و آسیب امت اسلامی دارد؛ می‌تواند با اقتدار اسلامی و پویایی دیپلماسی آنها را ناچار به تغییر رفتار کند، ایران می‌تواند از مزیت امنیت‌سازی در منطقه که به نابودی و پاکسازی داعش در عراق و سوریه و حفظ استقلال یمن و پرستیژ قطر منجر شده است، به یک دیپلماسی پویاتر در صحنه بین‌الملل برای بازسازی منطقه روی بیاورید. از همین رو باید تلاش کرد برای بازسازی سوریه، عراق و یمن کشورهای بزرگ آسیایی از جمله چین، روسیه، هند و حتی کشورهای اروپایی را با خود همراه کنیم. در چنین شرایطی باید یک جنبش بازسازی با محوریت جمهوری اسلامی در کشورهای عراق و سوریه و یمن، شکل بگیرد که لازمه این بازسازی اقتصادی، بازسازی ثبات و امنیت است زیرا لازم و ملزوم یکدیگرند و تا زمانی که امنیت و ثبات وجود نداشته باشد نمی‌توان بازسازی اقتصادی را آغاز کرد.

از همین رو ممکن است ایران با در پیش گرفتن چنین سیاستی کشورهایی اروپایی و کشورهای منطقه را با خود همراه کند و شرایط را به سمتی سوق دهد که نه‌تنها بازسازی امنیت و ثبات صورت گیرد بلکه بازسازی اقتصادی و توسعه‌ای نیز آغاز شود. در چنین شرایطی عربستان یا با این رویکرد امت‌پسند همراه می‌شود یا به عنوان عامل بی‌ثباتی و تخریب معرفی می‌شود و در موضع انفعالی قرار خواهد گرفت. از همین رو نه تنها عربستان بلکه هر کشوری که با عربستان همکاری کند نیز درچنین موضعی قرار می‌گیرد.

این موضوع می‌تواند تبدیل به نقطه قوت جمهوری اسلامی شود که سیاست خارجی به موازات پیشبرد اهداف ژئوپولتیکی در منطقه که ثبات و امنیت بوده است پویایی داشته باشد و این موضوع نیز مورد استقبال تعداد زیادی از کشورها قرار گیرد. اکنون هرکشوری از جمله عربستان سعودی مخالف ثبات و بازسازی باشد هم از لحاظ مقررات و قوانین بین‌الملل و به خصوص مساله حقوق بشر که ملت‌های منطقه را به ناامنی، بی‌ثباتی و مهاجرت کشانده است و هم به لحاظ همکاری‌های جمعی در منطقه به سمت انزوا حرکت می‌کند.

*منبع:روزنامه اعتماد،1396،9،4
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.