ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 65506
  • ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲:۱۱
  • 458 بازدید
  • ارسال توسط :
رشادت یمنی‌ها و دوگانه «تحریم – تهاجم»

رشادت یمنی‌ها و دوگانه «تحریم – تهاجم»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس روزنامه «حمایت» در یادداشتی از «سیدجعفر قنادباشی» نوشت: بیش از دو سال و نیم از تهاجم ائتلاف عربستان علیه مردم مظلوم یمن می‌گذرد و ثمره این تهاجم سبعانه، چیزی جز قحطی، بیماری و ویرانی زیرساخت‌های این کشور نبوده است. […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس روزنامه «حمایت» در یادداشتی از «سیدجعفر قنادباشی» نوشت:

بیش از دو سال و نیم از تهاجم ائتلاف عربستان علیه مردم مظلوم یمن می‌گذرد و ثمره این تهاجم سبعانه، چیزی جز قحطی، بیماری و ویرانی زیرساخت‌های این کشور نبوده است. در این میان، هرروز فجایع تازه‌ای به دست آل‌سعود در یمن رخ می‌دهد و در کنار آمار بالای کشته‌ها و مجروحین که چیزی حدود 35 هزار نفر توسط «مرکز حقوق و توسعه یمن» گزارش‌شده، طبق گزارش اخیر سازمان ملل این کشور در معرض بزرگ‌ترین قحطی جهان قرار دارد؛ به‌نحوی‌که حدود 7 میلیون نفر با خطر قحطی روبه‌رو هستند و 900 هزار نفر نیز به وبا مبتلا شده‌اند. دراین‌باره گفتنی‌هایی هست.
1. پس از سپری شدن بیش از 30 ماه از جنگ علیه یمن، حمله موشکی نیروهای یمنی به فرودگاه «خالد بن عبدالعزیز» سبب شد ریاض محاصره یمن را سخت‌تر و همه گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی را بر روی یمن ببندد. اوضاع یمن در شرایط کنونی، بسیار اسف‌بار است و اسف‌بارتر آنکه کشورهای مدعی حقوق بشر و کسانی که ادعا می‌کنند حتی از تضییع حقوق حیوانات هم نمی‌توانند چشم‌پوشی کنند، تأمین‌کننده سلاح‌های مرگبار و کشتارجمعی عربستان هستند.
بر اساس تحقیقاتی که توسط برخی سازمان‌های بین‌المللی صورت گرفته، سعودی‌ها از سلاح‌های نامتعارف مثل تسلیحات شیمیایی اهدایی غرب استفاده می‌کنند و بیشتر ویرانی‌ها به دلیل استفاده از سلاح‌های آمریکایی و انگلیسی است.
 عربستان از زمان حمله به یمن 6 میلیارد دلار برای خرید بمب و موشک از انگلیس هزینه کرده است؛ همچنین بسیاری از بیماری‌های واگیردار و به‌ویژه وبا در شرایط کنونی شیوع پیداکرده و پیش‌بینی می‌شود، تا یک ماه آینده 100 هزار نفر دیگر نیز به آن مبتلا شده و تعداد بیماران مبتلا به وبا به بیش از یک‌میلیون نفر بالغ گردد.
2. باوجود کشته شدن بیش از 12 هزار نفر از مردم بی‌گناه یمن که در نوع خود رکوردی بی‌سابقه در عصر حاضر به شمار آمده و در زمره جنایات جنگی قرار می‌گیرد، اما عربستان با پشت‌گرمی آمریکا از ادامه این حملات ابایی ندارد و حتی به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل درآمده است! این در حالی است که رئیس پیشین سازمان ملل، به حذف نام عربستان از لیست رژیم‌های کودک‌کش به دلیل تهدید آ‌ل‌سعود در خصوص قطع کمک‌های مالی ریاض به این نهاد به‌اصطلاح بین‌المللی اذعان کرده بود.
3. مقایسه تطبیقی جنایات آل سعود در یمن و جنایات صهیونیست‌ها در نوار غزه معنا و مفهوم عمیقی را در بر دارد. این مقایسه تطبیقی، هم در زمینه «پیوند استراتژیک و امنیتی ریاض – تل‌آویو» و هم در حوزه‌ «تاکتیک‌های نبرد علیه مردم غزه و یمن» تبلوریافته است. پیوند امنیتی تل‌آویو- ریاض، طی سال‌های اخیر و با هدف به‌اصطلاح نابودی و تضعیف جبهه مقاومت برقرارشده است و در بخش تاکتیکی، مؤلفه‌های جنگی مشابهی بین این دو رژیم دیده می‌شود؛ تا حدی که گویی مستشاران نظامی اسرائیل به فرماندهان سعودی آموزش نبرد داده‌اند.
 ازجمله این شباهت‌ها می‌توان به «نسل‌کشی و کودک‌کشی»، «از بین بردن زیرساخت‌ها»، «عدم اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه و یمن»، «بکارگیری سلاح‌های ممنوعه» و «توسل به حملات هوایی» اشاره کرد.
4. باوجود حجم بالای ویرانی‌ها، کشتارها و جنایات رژیم کودک‌کش سعودی اما کفه تحولات یمن به نفع ارتش، کمیته‌های مردمی، انصارالله و حوثی‌ها سنگینی می‌کند. «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان پیش‌بینی می‌کرد با به راه انداختن جنگی برق‌آسا علیه یمن، می‌تواند طی چند روز، کار را یکسره کند اما برخلاف خیال‌پردازی‌های وی، جنگ به‌صورت فرسایشی درآمد و ثابت شد که سران متوهم ریاض از اوضاع یمن و قدرت مردم این کشور در پایداری و مدیریت نبرد آگاهی ندارند. اصابت موشک بالستیک ارتش و نیروهای مردمی یمن به فرودگاه ریاض، از یک‌سو بیانگر پیشرفت بی‌نظیر و راهبردی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن است و از سوی دیگر، آثار سیاسی، پیام‌های نظامی حمله موشکی و عکس‌العمل دیوانه‌وار ریاض پس‌ازاین حمله، نشان‌دهنده تنگنای سیاسی رهبران عربستان است.
خطای راهبردی عربستان این بوده و هست که گمان می‌کند قادر است با دوگانه «تحریم – تهاجم»، مردم این کشور را به‌زانو درآورد، درحالی‌که یمنی‌ها ثابت کرد‌ه‌اند برنده این نبرد نامتقارن هستند. در شرایطی که اوضاع داخلی عربستان درنتیجه بازداشت شماری از شاهزادگان به اتهام فساد مالی بحرانی است، نیروهای یمنی، بهترین استفاده را از این فرصت به عمل آوردند، عربستان را هدف قرار داده و ضربه‌ای کاری بر پیکر متزلزل پادشاهی سعودی وارد کردند. افزون بر این، تصمیم ارتش و انصارالله در شلیک موشک به ریاض و توانایی خیره‌کننده آن‌ها در ساقط کردن پهپاد پیشرفته آمریکایی‌ها نشان داد که در ماه‌های آتی، روند جنگ وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد.
از طرفی، پس‌ازآنکه عربستان و هم‌پیمانانش با ارتکاب خطای فاحش استراتژیک، حمله به یمن را آغاز کردند و سرمست از قدرت پوشالی نظامی خود برای پیشبرد اهدافشان، حملات کور را در دستور کار قرار دادند، فکرش را نمی‌کردند که از حالت تهاجمی به حالت تدافعی تغییر حالت دهند و در برابر خود دو جبهه را ببینند.
در جبهه نخست، پس‌ازاینکه نیروهای یمنی از طریق مرزهای جنوبی، حملات موفقی را صورت دادند، با حمله موشکی به ریاض، عربستان مجبور شد در برابر این حملات از شهرهای خود دفاع کند. در جبهه دوم، عربستان با فشار افکار عمومی جهان برای پایان دادن به توحش خود در یمن روبه‌رو است و آش جنایات سعودی‌ها آن‌قدر شور شده که حتی گفته می‌شود آمریکا برای حفظ موقعیت و منافع مشترک خود با عربستان، از این کشور خواسته تا از شدت محاصره بکاهد؛ در غیراین‌صورت، کاخ سفید باید برای حمایت از آل سعود، بیشتر تکاپو کند.
5. هزینه‌های هنگفتی که عربستان در این جنگ متحمل شده، کمر‌شکن‌تر از آن است که سعودی‌ها از عهده جبران آن در کوتاه‌مدت برآیند. عربستان در سال 2015، بزرگ‌ترین واردکننده سلاح بود و تاکنون میلیاردها دلار در چاه ویلی که در یمن کنده، ریخته است ولی از سوی دیگر، میزان ذخایر ارزی خارجی این کشور به‌صورت بی‌سابقه‌ای کاهش‌یافته است.
مثلاً در سال 2014، میزان ذخیره ارز خارجی عربستان، 737 میلیارد دلار اعلام شد که در سال جاری به 487 دلار کاهش‌یافته است. به همین دلیل، این کشور باوجود برخورداری از غنی‌ترین ذخایر نفتی جهان، سیاست ریاضتی اقتصادی را در پیش‌گرفته و این مردم عربستان هستند که باید تاوان ماجراجویی‌های حاکمان نابخرد خود را بپردازند.
و بالاخره باید گفت سعودی‌ها مدعی‌اند با مبارزان یمنی می‌جنگند و با مردم عادی سر جنگ ندارند، درحالی‌که قربانی شدن کودکان و زنان و مردم کوچه و بازار گواهی است برخلاف این مدعا.
لذا علیرغم اینکه هزاران انسان کشته، مجروح و آواره شده‌اند اما مردم یمن کماکان سرپا هستند، روزبه‌روز بر رشادت‌های خود می‌افزایند و ثابت کرده‌اند که تحریم و تجاوز برای وادار کردن آن‌ها به تسلیم و سازش، بی‌اثر و سلاحی ناکارآمد است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.