ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 66109
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
  • 77 بازدید
  • ارسال توسط :

معادلـه یمن پس از مرگ علی عبـدالله صـالح

پس از اینکه علی عبدالله صالح اعلام کرد که از ائتلاف با حوثی‌ها بیرون آمده است، عربستان بر حمایت خود از رئیس‌جمهوری سابق یمن تاکید کرد؛ اما ساعاتی بعد منابع خبری گزارش دادند که درگیری‌ها بین نیروهای وفادار به صالح و حوثی‌ها افزایش یافته و حوثی‌ها نیز منطقه محل اقامت صالح را به محاصره خویش […]

پس از اینکه علی عبدالله صالح اعلام کرد که از ائتلاف با حوثی‌ها بیرون آمده است، عربستان بر حمایت خود از رئیس‌جمهوری سابق یمن تاکید کرد؛ اما ساعاتی بعد منابع خبری گزارش دادند که درگیری‌ها بین نیروهای وفادار به صالح و حوثی‌ها افزایش یافته و حوثی‌ها نیز منطقه محل اقامت صالح را به محاصره خویش در آورده‌اند.
 ساعاتی بعد نیز منابع خبری حوثی اعلام کردند که علی عبدالله صالح کشته شده است؛ العربیه نزدیک به ائتلاف عربی نیز خبر کشته شدن رئیس‌جمهور سابق یمن را تایید کرد. برخی از خبرگزاری‌های داخلی نیز گزارش دادند که علی عبدالله صالح در حین فرار از محل محاصره، کشته شده است.  به نظر می‌رسد یمن پس از مرگ عبدالله صالح با دو سناریو مواجه خواهد شد: برخی تحلیلگران بر این باورند که این مرگ به منزله پایان پیروزی توهمی سعودی در طول سه روز گذشته بوده است. رسانه‌های سعودی در طول چند روز گذشته مدام بر این مساله پای می‌فشردند که با تغییر موضع صالح به نفع ائتلاف عربی موازنه در حال تغییر به زیان حوثی‌های خواهد بود. بنابراین پایان صالح به منزله بازگشت کابوس به دربار سعودی است. درمقابل تحلیلگران دیگری با تاکید بر ساختار قبیله‌ای جامعه یمن انتظار روزهای بحرانی را در آینده دارند. احتمالا قبیله صالح در این سناریو وارد فاز انتقام‌جویی از حوثی‌ها خواهد شد. با همه این‌ها سرنوشت یمن پس از صالح در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. تغییر موازنه در یمن؟

پیش از اعلام مرگ صالح خبرگزاری‌های جهان گزارش دادند که ائتلاف عربی صنعا پایتخت یمن را با جنگنده‌های خود مورد حمله قرار داد تا به این طریق از رئیس‌جمهوری سابق یمن یعنی علی عبدالله صالح حمایت کند. عربستان پس از اینکه علی عبدالله صالح ائتلاف خود را با حوثی‌ها قطع کرد از وی حمایت می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری رویترز، برخی معتقدند که این موضوع ممکن است چرخشی در جنگ سه ساله در یمن به‌وجود آورد.

روز شنبه علی عبدالله صالح در یک بیانیه اعلام کرد که نیروهای حامی او به همکاری خود با حوثی‌ها پایان داده‌اند. او در این بیانیه تصریح کرد که وی آماده است تا «برگی تازه» در همکاری با نیروهای سعودی علیه حوثی‌ها باز کند، اگر آنها حمله به شهروندان یمنی را متوقف کنند.  این درحالی است که محلی‌ها می‌گویند به‌دلیل حملات نیروهای ائتلاف جنگی ۱۲ شهروند یمنی در استان شمالی صعده کشته شدند. شبکه تلویزیونی العربیه اما اعلام کرد که جنگنده‌های گروه ائتلاف عربی در صنعا پست‌های بازرسی حوثی‌ها را مورد حمله قرار داده‌اند؛ اما این شبکه در مورد میزان تلفات احتمالی جزئیاتی اعلام نکرد.  در خبری جداگانه، حوثی‌ها اما اعلام کردند که یک فروند موشک به نیروگاه هسته‌ای امارات‌متحده‌عربی در ابوظبی شلیک کردند، خبری که بلافاصله از سوی امارات متحده تکذیب شد.

در این میان بیانیه صالح نیز مورد خوشایند ریاض و گروه ائتلاف جنگی که حمایت آمریکا و کشورهای غربی را دارد، قرار گرفته است.  گروه ائتلاف عربی به بهانه بازگرداندن منصور هادی، رئیس‌جمهوری مخلوع این کشور از سه سال گذشته به یمن و گروه ائتلاف صالح و حوثی‌ها حمله کرده است؛ اما حالا با جدایی صالح از حوثی‌ها ممکن است تعادل را در این کشور از بین ببرد. در این راستا نیروهای وفادار به صالح در ۵ روز گذشته با نیروهای حوثی درگیر شده‌اند تا اوضاع یمن پیچیده‌تر از پیش شود.  انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات‌متحده‌عربی در صفحه توییتر خود جانب علی عبدالله صالح را گرفت. او نوشت: حوادث در صنعا تیره و تار است؛ اما این قیام ملی نیاز به حمایت دارد تا از شبه‌جزیره عربستان در برابر ایران حفاظت شود.  برخی منابع خبری مدعی‌اند که نیروهای حوثی مقداری از اراضی خود را در چهار روز گذشته در برابر نیروهای صالح از دست دادند اما حوثی‌ها تانک‌ها و سایر سلاح‌های سنگین‌شان را در سطح شهر مستقر کرده‌اند.  

منطقه‌ای که به دست نیروهای وفادار رئیس‌جمهوری سابق یمن افتاده، توسط طارق، خواهرزاده صالح که یک ژنرال برجسته ارتش است، فرماندهی می‌شود. جنگ بین دو طرف موجب شده است تا مسیر جاده فرودگاه در صنعا بسته شود؛ درحالی‌که ۱۴۰ نیروی سازمان ملل در این منطقه گیر افتاده و نتوانسته‌اند نیروهای خود را از آنجا تخلیه کنند. سازمان ملل می‌گوید که نیروهایشان منتظر تایید ائتلاف سعودی هستند. همزمان گزارش می‌شود که حوثی‌ها در این درگیری‌ها توانسته‌اند استودیوهای تلویزیون یمن را به تصرف خود در آورند و گفته می‌شود ۲۰ تن از کارکنان نیز در داخل ساختمانی که تقریبا تخریب شده است گیر افتاده‌اند. صلیب سرخ هم می‌گوید که در درگیری‌های دو طرف ده‌ها نفر کشته شده‌اند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.