ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 66782
  • ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۵:۲۴
  • 75 بازدید
  • ارسال توسط :
صبر استراتژیک تهران

صبر استراتژیک تهران

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم نصر‌ت‌ا…. تاجیک کار‌شناس روابط بین‌الملل، آورده است: منطقه خاورمیانه منطقه پیچیده‌ای است که از یک‌سو مسائل روشنی ندارد و از سوی دیگر دخالت خارجی در منطقه به‌وضوح دیده می‌شود. این مشکلات درحالی است که کشورهای خاورمیانه آن‌چنان از شاخصه‌های رشدیافتگی برخوردار نیستند تا بتوانند مسائل و مشکلات خود را […]

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم نصر‌ت‌ا…. تاجیک کار‌شناس روابط بین‌الملل، آورده است: منطقه خاورمیانه منطقه پیچیده‌ای است که از یک‌سو مسائل روشنی ندارد و از سوی دیگر دخالت خارجی در منطقه به‌وضوح دیده می‌شود. این مشکلات درحالی است که کشورهای خاورمیانه آن‌چنان از شاخصه‌های رشدیافتگی برخوردار نیستند تا بتوانند مسائل و مشکلات خود را با گفت‌و‌گو و با ایجاد نوعی گفتمان پایدار فاقد حالت سینوسی حل‌و‌فصل کنند. از این رو باید نوعی صبر استراتژیک بین دو کشور تعریف شود. گفتمان‌سازی میان دو کشور باید در اولویت قرار بگیرد. از این رو ایران با قدرت مذاکره بالای خود باید در سیاست خارجی خود به ظرفیت‌سازی بپردازد و تلاش کند تحرکات و اقدامات سیاسی را که بر حل مساله تاکید دارد، در دستور کار قرار دهد.

البته عدم‌استفاده از صبر استراتژیک به‌معنی ورود به فاز جنگی نیست. در عالم سیاست بحث نظامی آخرین برگه نمایش است و باید فرصت داد تا سیاستمداران نقش واقعی خود را بازی کنند. در سیاست خارجی ایران نهادهای مختلفی تصمیم گرفته و نقش دارند. باید تحرکات را افزایش داد و از فرصت‌ها استفاده کرد. ظرفیت‌های زیادی در منطقه وجود دارد که باید از آن استفاده کرد. عربستان در شرایط بسیار بدی قرار دارد. این کشور در عراق، سوریه و لبنان زمین را دو دستی به رقیب خود واگذار کرده است.

از سوی دیگر با مشکلات داخلی عدیده‌ای مواجه است؛ از انباشت خواسته‌های نسلی، زنان و جوانان تا مشکلات مذهبی، اما از سوی دیگر ولیعهد جدید قصد دارد سلسله اقداماتی را در عربستان انجام دهد. این موارد نشان می‌دهد عربستان نیاز به روشی خاص برای حل مشکلات خود دارد. ایران با ظرفیت‌سازی در سیاست خارجی خود از جمله استفاده از لابی‌های قدرتمند کشورمان، می‌تواند شرایط خاصی را به وجود آورد. اینکه هر روز به دامنه جهت‌گیری‌های خشن بین دو کشور افزوده شود، مطلوب نیست.

عربستان در یمن درجا می‌زند، در لبنان نتوانست کاری را پیش ببرد و در سوریه، عراق و یمن با مشکلاتی روبه‌روست. بنابراین ایران باید تلاش کند در چند موضوع مهم از جمله یمن با استفاده از نفوذ قدرت‌های خارجی در عربستان و البته به‌دلیل اینکه خود آنها نیز در موضوع یمن دخالت داشتند، به عربستان فشار آورد، زیرا عربستان با تسلیحات آمریکایی و اروپایی در زمین یمن می‌جنگد.

این کشور‌ها در فاجعه یمن سهیم هستند، در نتیجه ‌ایران باید با فشار بر این کشور‌ها و استفاده از لابی و قدرت دیپلماسی بر فشار به عربستان بیفزاید تا تحت فشار این مجموعه‌، عربستان از فشار بر یمن خارج شود و به مسائل داخلی خود بپردازد. ادامه ‌این روند بین ما و عربستان مطلوب نیست. از این رو استفاده از صبری استراتژیک و برنامه‌ریزی راهبردی در مقابل عربستان مهم ارزیابی می‌شود.

*منبع:روزنامه آرمان،1396،9،28
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131**انتشاردهنده: شهربانو جمعه

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.