ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 66826
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۶:۰۹
  • 66 بازدید
  • ارسال توسط :
حمله موشکی به کاخ یمامه ریاض شوک بزرگ به ائتلاف سعودی

حمله موشکی به کاخ یمامه ریاض شوک بزرگ به ائتلاف سعودی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از «شیعه نیوز»، یمن کشوری در جنوب غربی آسیا و در جنوب شبه جزیره عربستان است. پایتخت این کشور شهر صنعاء است. این کشور حدود ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و زبان رسمی آن عربی و واحد پول آن نیز ریال یمنی […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از «شیعه نیوز»، یمن کشوری در جنوب غربی آسیا و در جنوب شبه جزیره عربستان است. پایتخت این کشور شهر صنعاء است. این کشور حدود ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و زبان رسمی آن عربی و واحد پول آن نیز ریال یمنی است.

گسترده جغرافیایی یمن حدود  ۵۲۷٬۹۶۸ کیلومتر مربع است. این کشور دارای دو ساحل مهم است: ساحلی غربی در کرانه دریای سرخ و ساحلی جنوبی در کرانه دریای عرب. یمن دارای بیش از ۲۰۰ جزیره است که مهم‌ترین آن‌ها جزایر «سقطری» در دریای عرب است. این کشور در همسایگی عربستان از زمان‌های قدیم دارای موقعیت خاص بوده است. از روزگاران کهن این کشور منطقه‌ای آباد، خرم و با کوهستان‌ها صعب‌العبور و نیز جنگ بوده است. داستان تاریخی «سد مأرب» از داستان‌های مشهور و معروف این کشور است که در کتاب‌های تاریخی و ادبی ذکر شده است. در یمن به دلیل بارانهای منظم زمین‌های زیر کشت و کشاورزی پر رونق بوده است؛ بنابراین جمعیت انبوه در آنجا سکونت یافتند و در نتیجه روستاها و شهرها را پدیدآوردند. گردآمدن مردم بسیار در آن خطّه حاصل‌خیز صدها سال پیش از میلاد مسیح، دولت‌هایی را بوجود آورد و تمدنی را در آنجا پی افکند.

از زمانی که یمن در سال‌های ۱۹۶۰ میلادی به یک جمهوری تبدیل شد، از فراز و نشیب‌های بسیاری گذر کرده است. این کشور تا قبل از سال ۱۹۹۰ میلادی دو کشور محسوب می شد و به نامهای جمهوری عربی یمن(یمن شمالی) و جمهوری دموکراتیک یمن(یمن جنوبی) معروف بود و در سال ۱۹۹۰ طی پیمانی این دو کشور با هم متحد شدند و جمهوری یمن به وجود آمد.در سال ۱۹۹۴ جنگ خونینی بین دو طرف رخ داد که سرانجام شمالی ها بر جنوبی ها چیره شدند و اتحاد به قوت خود باقی ماند.

از دیرباز، عربستان سعودی پس از الحاق عسیر یمن به عربستان و رفتار تحقیرآمیز ویژه‌اش با مهاجران یمنی که در جست‌وجوی کار به این پادشاهی ثروتمند، ولی بی‌بهره از گشاده‌دستی، مهاجرت می‌کردند، مورد نفرت یمنی‌هاست. سعودی‌ها همواره در پی بکارگیری و پشتیبانی مالی از مزدورانی بوده‌اند که با کمک آن‌ها بتوانند یمن را تحت کنترل خود درآورند و از سلطه‌جویی خود در منطقه دفاع کنند. اما این استراتژی به شکست انجامید و ریاض برای نخستین بار به‌طور مستقیم در یمن  مداخله نظامی کند.

یمن از اهمیت استراتژیک برخوردار و باب المندب که محل عبور نفت کش های بزرگ است این اهمیت را چندان برابر کرده است. به عبارت دیگر از یمن به عنوان کشوری استراتژیک بر سر راه نفت کش ها می توان یاد کرد
یمن از اهمیت استراتژیک برخوردار و باب المندب که محل عبور نفت کش های بزرگ است این اهمیت را چندان برابر کرده است. به عبارت دیگر از یمن به عنوان کشوری استراتژیک بر سر راه نفت کش ها می توان یاد کرد. در ۲۵ مارس ۲۰۱۵ میلادی برابر ۶ فروردین ۱۳۹۴ حمله هوایی ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی شروع شد.

۱۰۰۰ روز از یورش سعودی به یمن می گذرد و در این مدت کودکان یمنی در این مدت زیر بمباران شدید ائتلاف تحت رهبری عربستان بوده اند و این در میان سکوت معنا دار و عامدانه بین المللی بوده است.

بحران یمن به بدترین بحران انسانی در دنیا تبدیل شده است و بر اساس آمارهای سازمان ملل ۱۷ میلیون یمنی به غذا نیاز دارند و ۷ میلیون نفر از آنها از خطر گرسنگی رنج می برند و بیش از ۲۰۰۰ یمنی بر اثر ابتلا به بیماری وبا جان باخته اند.

با توجه به خطرناک بودن اوضاع انسانی در یمن سازمان ها بین المللی و نهادهای جامعه مدنی ناقوس خطر را به صدا درآورده اند و سازمان یونیسف، یمن را بدترین مکان روی زمین برای کودکان دانسته است.

تعداد قربانیان غیرنظامی پس از ۱۰۰۰ روز یورش ائتلاف تحت رهبری عربستان به یمن طبق آمار رسانه ها به ۳۵۴۱۵ شهید و زخمی رسیده است. تعداد شهدای یمن ۱۳۶۰۳ که ۲۸۸۷ نفر از آنها کودک، ۲۰۲۷  زن و ۸۶۸۹ مرد و همگی غیرنظامی هستند، است. بر اثر یورش ائتلاف سعودی ۸۲۷ مدرسه و موسسه، ۱۱۸ مرکز دانشگاهی و ۳۰ مرکز رسانه ای آسیب دیده اند. همچنین ۳۰۱ بیمارستان و مرکز بهداشتی، ۱۷۴ نیروگاه برق، و ۱۰۶  مرکز ورزشی هدف قرار گرفته اند.

«طلعت الشرجبی» یک مسئول در وزارت حقوق بشر یمن به العهد گفت: «تصاویری که رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر می کنند گویای جنایات وحشیانه ضد افراد بی گناه در یمن است که با دستور ملک سلمان در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ شروع شد. حمله سعودی به یمن ناگهانی نبود و این پس از شکست مزدورانش در تغییر معادلات سیاسی داخلی در یمن به نفع سعودی و پس از مخالفت ملت یمن با قیمومیت سعودی ها بود. این حمله ناشی از سرخوردگی رهبران سعودی بود.
متجاوزان به عمد تجمعات مدنی، بازارها، مدارس و دانشگاهها، بیمارستانها، انبارهای مواد غذایی و دیگر مراکز مدنی را هدف قرار می دهند
متجاوزان به عمد تجمعات مدنی، بازارها، مدارس و دانشگاهها، بیمارستانها، انبارهای مواد غذایی و دیگر مراکز مدنی را هدف قرار می دهند. این یورش بیشتر زیر ساختهای یمن را نابود کرده و شمار زیادی شهید و زخمی برجای گذاشته است. جنگ یمن اوج وحشی گری و جنایات ضد بشری این ائتلاف متجاوز را نشان می دهد.

وی بیان کرد: آنچه رنج یمنی ها را دو چندان کرد محاصره اقتصادی متجاوزان سعودی است . بسته بودن بنادر و فرودگاهها و بمباران مراکز صنعتی، تجاری و کشاورزی سبب رنج میلیون ها یمنی و وخامت اوضاع اقتصادی، معیشتی و بهداشتی یمن شده است. سعودی ها با به کارگیری حربه گرسنگی عمدا به ملت یمن فشار وارد می کنند. اما با وجود همه مصائب از جنگ و محاصره، انصارالله یمن در برابر این کینه توزی غیرقابل توجیه و خصمانه پایداری کرده است و بشارت پیروزی را داده است. یمنی ها امکان کشیدن جنگ به داخل سعودی و مناطق مرزی با این کشور را ثابت کرده اند و ناتوانی کشورهای متجاوز از رسیدن به اهداف جنگ ضد یمن را آشکار کرده اند.

الشرجبی افزود: با گذشت ۱۰۰۰ روز، یمنی ها با موشک ریاض را هدف قرار می دهند و متجاوزان از هر گونه دستاوردی ناکام مانده اند. متجاوزان از سلاح ها و بمب های خوشه ای ممنوعه علیه ملت یمن استفاده می کنند و با جنایات خود همه قوانین بین المللی را نقض کرده اند».

اما مهمترین دستاورد یمنی ها با گذشت ۱۰۰۰ روز از جنگ ضد یمن
مهمترین دستاورد یمنی ها با گذشت ۱۰۰۰ روز از جنگ ضد یمن شلیک موشک برکان ۲ به عمق استراتژیک دشمن در ریاض یعنی کاخ یمامه بود
، پیام کوبنده و معناداری بود که یگان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن برای متجاوزان فرستاد و آن شلیک موشک برکان اچ ۲ به عمق استراتژیک دشمن در ریاض یعنی کاخ یمامه پس از اینکه اطلاعات یمن، نشست فراگیر رهبران سعودی را رصد کرد، بود. ائتلاف ضد یمن نتوانست این دستاورد منحصر به فرد یگان موشکی یمن در هدف قرار دادن کاخ مهم پادشاهی در ریاض با موشک برکان را انکار کند. این پس از تایید رویترز درباره انفجار مهیب در ریاض و انعکاس گسترده ای خبر در شبکه های اجتماعی و ترس و نگرانی شاهدان عینی از انفجار مهیب و دود برخاسته ناشی از آن بود که فرماندهی ائتلاف ضد یمن را به تایید حمله موشکی و ادعای سقوط موشک بالستیک وادار کرد.

این دستاورد از چند بُعد قابل تامل است؛

-اهمیت حمله موشکی؛ زیرا کاخ یمامه که مقر تصمیم گیری سعودی بود را نشانه گرفت جایی که تصمیمات علیه کشورها و ملتهای منطقه صادر می شود.

-زمان شلیک موشک؛ زمانی برای هدف قرار دادن کاخ در نظر گرفته شد که نشست مهم رهبران سعودی در کاخ در حال برگزاری بود و این بُعد امنیتی عملیات را نشان می دهد.

– توان شلیک موشک آنهم در روز روشن در شرایطی که شبانه روز جنگنده های دشمن بر فراز یمن در پرواز هستند و جاسوسی می کنند، قابل تامل است. این حمله با نهایت خونسردی انجام شد.

-روند پیشرفت فنی و تکنیکی و اطلاعاتی یگان موشکی یمن که تحول مثبتی به شمار می رود.

-تحقق وعده عبدالملک الحوثی در اوایل ماه جاری مبنی بر شلیک به اهداف مهم کشورهای عضو ائتلاف ضد یمن.

-هدف قرار دادن کاخ یمامه در هزارمین روز تجاوز ائتلاف سعودی ضد یمن نشان دهنده عزم و اراده جنگی و پایداری یمنی و شکست همه تلاش ها و جنگ روانی دشمن برای از بین بردن روحیه یمنی هاست.

-این دستاورد در آستانه تحرکات نظامی گسترده از سوی ائتلاف ضد یمن برای به زعم آنها عملیات سرنوشت ساز در ساحل غربی یمن و صعده و صنعاء صورت گرفت. پیام این حمله موشکی این بود که هر گونه تحرکی از ائتلاف و مزدوران سر بزند با واکنش کوبنده و بی سابقه روبرو خواهد شد.

-جنگ روانی. جنگ روانی و تحرکات ائتلاف تحت رهبری عربستان با موشکی که به یمامه شلیک شد نقش برآب شد زیرا این ائتلاف پس از حمله به فرودگاه ملک خالد و جنجال آفرینی در سطح بین المللی سعی داشت که مانع از حملات بازدارندگی یمنی ها شود و آنها را درباره تبعات حملات موشکی بترساند.

-خنثی سازی تحرکات برای کشاندن پای ایران به موضوع حمله موشکی به فرودگاه ملک خالد. این تحرکات با جمع آوری شواهد جعلی که آمریکا جمع آوری کرده بود رخ داد.

در پایان می توان گفت که این دستاورد بی سابقه یمنی ها به مثابه شوکی به رهبران ائتلاف ضد یمن بود تا درک واقعی از واقعیت جنگ یمن داشته باشند و به جای فرار از واقعیت شکست در یمن، آنرا بپذیرند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.