ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 67047
  • ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۶:۳۳
  • 76 بازدید
  • ارسال توسط :
دویچه وله : حوثی ها با شلیک موشک به ریاض می کوشند توان نظامی را به میدان نبرد بازگردانند

دویچه وله : حوثی ها با شلیک موشک به ریاض می کوشند توان نظامی را به میدان نبرد بازگردانند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از روز یکشنبه ایرنا، ماجد القیسی سرلشگر بازنشسته عراقی در گفت و گو با این پایگاه خبری آلمانی دلایل اصرار حوثی های یمن برای شلیک موشک به سمت ریاض را توضیح داد و گفت: این نیروها به خوبی می دانستند که عربستان قادر به ره […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از روز یکشنبه ایرنا، ماجد القیسی سرلشگر بازنشسته عراقی در گفت و گو با این پایگاه خبری آلمانی دلایل اصرار حوثی های یمن برای شلیک موشک به سمت ریاض را توضیح داد و گفت: این نیروها به خوبی می دانستند که عربستان قادر به ره گیری این موشک است.
در تحولات میدانی جدید، حوثی های سه شنبه گذشته اعلام کردند که یک فروند موشک بالستیک به قصر «الیمامه» در ریاض شلیک کردند. اما نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان اعلام کردند که توانستند این موشک را ره گیری کنند. شاهدان عینی در ریاض نیز تاکید کردند که صدای انفجاری را شنیده و پس از آن، ستونی از دود ناشی از آن را دیدند. هیچ گونه خسارت جانی در پی این شلیک گزارش نشد.
در ادامه این مطلب آمده است: این دومین بار است که موشک شلیک شده از سوی حوثی ها به این مسافت از خاک عربستان نفوذ می کند. نخستین بار موشکی با برد 750 کیلومتر، فرودگاه ملک خالد را در نوامبر (آذر /دی) گذشته هدف قرار داده بود که توسط نیروهای سعودی ره گیری شد. پیش از این تاریخ نیز طبق اعلام ائتلاف عربی، حوثی ها و نیروهای «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور پیشین یمن که توسط حوثی ها ترور شد، نزدیک به 77 موشک بالستیک را به اراضی سعودی شلیک کرده بودند.
ماجد القیسی سرلشگر بازنشسته و کارشناس نظامی عراق در این باره گفت: هدف حوثی ها از شلیک چنین موشک هایی به سمت عربستان، بیشتر از اینکه حمله به مواضعی در عربستان باشد، پیام و هدفی استراتژیک دارد. حوثی ها می کوشند که توازن نظامی را به میدان نبرد بازگردانند چرا که ائتلاف عربی دارای سلاح های پیشرفته و تجهیزات بسیاری است که توانمندی نظامی حوثی ها به پای آن نمی رسد.
القیسی ادامه داد: حوثی ها موشک ها را به طور جداگانه شلیک می کنند تا به سعودی و ائتلاف عربی این پیام را برسانند که آنها هنوز هم در میدان نبرد حضور دارند. این موشک ها نیاز به زمان طولانی دارد تا به هدف مورد نظرش برسد و از آنجا که غافلگیر کننده نیست سعودی ها امکان ساقط کردن آن را دارند به ویژه اینکه ریاض سامانه «پاتروتویت» ویژه سرنگون کردن موشک ها را در اختیار دارد.

**منبع موشک های بالستیک از کجاست؟
ائتلاف عربی، همواره ایران را به مجهز کردن حوثی ها به سلاح متهم می کند. چیزی که تهران به شدت آن را تکذیب می کند. آخرین بار سرهنگ «ترکی المالی» سخنگوی ائتلاف عربی در این باره گفت: ادامه هدف قرار دادن شهرها با موشک های بالستیک، دلیلی آشکار بر این است که شبه نظامیان مورد حمایت ایران از گذرگاه های امدادرسانی به جای قاچاق موشک های ایران به داخل یمن استفاده می کند.

** قاچاق سلاح از ایران به یمن دشوار است
ماجد القیسی درباره صحت و واقعیت این اتهام های وارده به ایران در سایه کنترل های شدید گذرگاه های نزدیک به یمن تردید و پرسش های مطرح کرد و گفت : پایگاه های عربی و خارجی بسیاری از ساحل ایران تا سواحل عربی مستقر هستند. از جمله آنها، ناوگان های مستقر در دریای عربی است که هدفش مقابله با دزدان دریایی است.
همچنین ناوگان های دیگری نیز در تنگه باب المندب میان یمن و جیبوتی مستقر هستند. علاوه بر این مراقبت و کنترل شدید دریایی، جنگنده ها و هواپیماهای شناسایی و ماهواره ها همگی بر این منطقه نظارت دارند. از این رو «قاچاق سلاح از ایران به یمن» بسیار دشوار است و اگر قاچاقی هم صورت بگیرد، به معنای ناکامی و شکست بزرگ این سیستم کنترلی گسترده است.

**موشک های حوثی متعلق به نظام «علی عبد الله صالح» است
طبق سخنان این کارشناس عراقی، موشک های حوثی ها به دوره علی عبد الله صالح یعنی قبل از سرنگونی نظامش برمی گردد. حوثی ها، موشک های ساخت شوروی سابق را از ارتش نظام سابق تحت کنترل درآوردند که تعدادشان ما بین 300 تا 400 موشک است و برد آنها به 500 مایل می رسد. حوثی ها می توانند بُرد این موشک ها را با تغییراتی افزایش دهند. اما انجام این تغییرات به گفته کارشناس نظامی، عملکرد کلاهک و دقت اصابت به اهداف را مختل می کند.

** جنگ یمن تا کجا ادامه دارد؟
حوثی ها، مناطق گسترده ای از شمال یمن را تحت سیطره دارند. نفوذ آنها پس از سیطره بر صنعا و ترور علی عبد الله صالح متحد سابق شان که به فکر نزدیکی به سعودی بود، افزایش یافت. پیشرفت حوثی ها در حالی است که عملیات « طوفان قاطعیت» ائتلاف عربی به رهبری عربستان، وارد چهارمین سال خود می شود، بی آنکه به اهدافش یعنی پایان دادن به سیطره حوثی ها دست یافته باشد. بلکه برعکس اوضاع پیچیده و وضعیت انسانی یمن وخیم شده، به طوری که طبق اعلام سازمان ملل، 8.4 میلیون یمنی در آستانه قحطی قرار دارند و هزاران غیرنظامی در این جنگ کشته شدند.
این کارشناس نظامی عراق می گوید: ائتلاف عربی ابتدا تصور می کرد که می تواند این جنگ را در طول چند هفته اول یکسره کند؛ چرا که دارای سلاح های پیشرفته بود اما ماهیت خشن اراضی یمن را که بیشترش کوه و تپه های ناهموار است، نمی شناخت.
وی افزود: شکست ائتلاف عربی در سیطره بر استان تعز که نقطه راهبردی بسیار مهمی به شمار می رفت، نقص در استراتژیک جنگ (سعودی ها) را نشان داد به ویژه اینکه حوثی ها تنها به جنگ کلاسیک و مقابله مستقیم اتکا نکردند بلکه به جنگ چریکی روی آوردند. چیزی که باعث شد یکسره شدن جنگ به تاخیر بیافتد.
خاورم**9329** 1064
مترجم: ندا بهبودی*

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.