ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 67559
  • ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۷:۴۲
  • 367 بازدید
  • ارسال توسط :
سال 2017 و برتری محور مقاومت

سال 2017 و برتری محور مقاومت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، مجموعه تحولات منطقه‌ای و بین المللی و شکست دشمنان محور مقاومت باعث کاهش تاثیرگذاری دشمنان در موازنه قدرت شده است. در یمن پس از سپری شدن بیش از 1000 روز از آغاز حمله عربستان به این […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، مجموعه تحولات منطقه‌ای و بین المللی و شکست دشمنان محور مقاومت باعث کاهش تاثیرگذاری دشمنان در موازنه قدرت شده است. در یمن پس از سپری شدن بیش از 1000 روز از آغاز حمله عربستان به این کشور و با وجود هزینه‌های سنگین اقتصادی و تلفات نظامیان عربستان، ویرانی گسترده زیرساخت‌ها، همچنان ریاض درجا می زند و به هیچ یک از اهداف مورد ادعای خود در این کشور دست نیافته است.
این در حالی است که جنگ در ابعاد زمینی و موشکی به ژرفای عربستان منتقل شده و باعث فرسایش اقتصادی و نظامی این کشور شده است. اوضاع سوریه و عراق هم بهترین شاخص برای دستاوردهای محور مقاومت و ارتش سوریه و متحدانش در سال 2017 بود. در این سال تقریبا روزی نبود که از دستاوردهای جدید نیروهای سوریه و عراق در جبهه های نبرد علیه تروریسم چیزی نشنویم.
اکنون با این پیروزی ها سوریه و عراق طومار تروریست ها را در هم پیچیده اند. شکست پروژه های آمریکا و عربستان در لبنان و فلسیطن هم شاخص دیگری است نشان از پیروزی محور مقاومت در منطقه دارند.
این گزارش در بردارنده مهمترین محور تحلیل هایی است که در رسانه های عربی درباره پیروزی های محور مقاومت و ناکامی‌های محور واپسگرا به سردمداری عربستان و آمریکا در سال 2017 میلادی درمیدان های نبرد و سیاست منتشر شده است.

** قدرت یابی ایران در منطقه
نشریه «المجد» مصر با اشاره به نقش ایران در مبارزه با تروریسم پیروزی های جمهوری اسلامی در منطقه را مورد توجه قرار داد و نوشت: با وجود اینکه آمریکا و عربستان برای محاصره ایران و پایان دادن به نفوذ این کشور در منطقه تلاش های بسیاری کردند، اما بازهم ایران پیروز میدان شد.
در این زمینه «هربرت لندن» رئیس مرکز پژوهش های سیاسی و استاد علوم سیاسی دانشگاه نیویورک گفت: گذرگاه زمینی ایران از تهران تا دریای مدیترانه به زودی به واقعیت تبدیل خواهد شد. آنچه وضعیت تر را بدتر کرده این است که کاهش نفوذ آمریکا در منطقه سبب قدرت یابی ایران شده است. نقش ایران در شکست داعش جایگاه سیاسی و تاثیر تهران را در منطقه بالا برده است.

** پیروزی های سوریه و عراق در میدان های نبرد
تارنمای «البدیل» مصر شکست گروه های تروریستی در مناطق راهبردی سوریه و عراق و خنثی شدن طرح تجزیه عراق را در کانون توجه قرار داد.
به نوشته تارنمای البدیل، پس از سپری شدن 6 سال از بحران سوریه، این کشور در بسیاری از شهرهای راهبردی شاهد عملیات نظامی گسترده ای علیه گروه های تروریستی بود.
در نتیجه پیروزی بر تروریست ها در این شهرها و حاکمیت آرامش در بسیاری از این سرزمین ها، سوریه به رمز پایداری تبدیل شده و تلاش های آمریکا برای به کنترل در آوردن منطقه را به چالش کشیده است. اکنون موضوع بازسازی سوریه و دمیدن روح تازه در اقتصاد این کشور و بازگشت آوارگان به کشور مطرح است.
طی سال 2017 ارتش سوریه با کمک نیروهای همپیمانان خود توانست گروه تروریستی داعش را در این کشور شکست دهد و آنان را از خاک سوریه بیرون سازد. ارتش سوریه قلمرو گسترده ای از شهرها و استان های راهبردی که گروه های مخالف مسلح و گروه های تروریستی در کنترل خود در آورده بودند از دست این گروه ها خارج ساخت. در راس این شهرها حمص بود که در چند ماه پیش آزاد شد. همچنین آزادسازی شهر حلب که در آغاز سال گذشته میلادی رخ داد نقطه عطف سرنوشت سازی در روند تحولات سیاسی و نظامی سوریه بود.
افزون براین فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه در آغاز ماه نوامبر آزادسازی شهر دیرالزور را اعلام کرد. همچنین نیروهای دموکراتیک سوریه در اکتبر موفق شدند رقه پایتخت داعش در سوریه را از کنترل این گروه تروریستی خارج سازند.
پیروزی های نظامی و دستاوردهای ارتش سوریه در سال 2017 میلادی بر اوضاع سیاسی این کشور هم سایه انداخت. با این پیروزی ها دیگر اندیشه برکناری «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه از طریق نظامی توجیهی ندارد. این در شرایطی است که بسیاری از کشورهای عربی و غربی طی سال های گذشته برکناری اسد از قدرت را در سر می پروراند. اما اکنون موضع این کشورها تغییر کرده است. به طوری که «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس چند روز پیش اعلام کرده است باقی ماندن اسد در قدرت موضع عادلانه ای است. همچنین «امانوئل ماکرون» وزیر امور خارجه فرانسه هم چند روز پیش اعلام کرد جامعه بین الملل ناچار است پس از شکست نهایی داعش در سوریه با رئیس جمهوری سوریه گفت و گو کند. ماکرون گفت بود فرانسه دیگر کنار رفتن اسد از قدرت را پیش شرطی برای حل بحران سوریه نمی داند.
این مسائل نشان می دهد موضع کشورهای اروپایی درباره بحران سوریه تغییر یافته است. نه تنها موضع اروپا درباره اسد تغییر یافته است. بلکه عربستان و روسیه در نشست آواخر نوامبر ریاض از مخالفان خواسته اند سطح درخواست خود را پایین آورند و هیاتی یکپارچه تشکیل دهند. کشورهای عربی به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از آغاز بحران سوریه سرسخت ترین مواضع را علیه نظام سوریه در پیش گرفته بودند. اما به نظر می رسد اکنون این کشورها در برابر ضرورت حضور اسد در قدرت تسلیم شده اند.
به نوشته تارنمای البدیل، در سال 2017 میلادی عراق هم مانند سوریه گروه تروریستی داعش را که حدود یک سوم خاک این کشور را در زیر کنترل خود داشت، شکست داد. بزرگ ترین عملیات آزادسازی از شهر موصل که «ابوبکر البغدادی» آن را پایتخت داعش در عراق نامیده بود، آغاز شد. این شهر در ماه ژوئن به طور کامل آزاد شد. پس از آزادی این شهر ، تلعفر و شهرهای القائم و راوة و الحویه از کنترل داعش خارج شد. با آزادسازی این شهرها ارتش عراق توانست مرزهای عراق و سوریه را در کنترل خود داشته باشد.
همچنین به کنترل در آوردن شهر کرکوک در اکتبر سبب شد عراق کنترل بیشتری از سرزمین ها را در اختیار داشته باشد. در کنار میدان های نظامی فضای سیاسی عراق به ویژه در اقلیم کردستان با تنش همراه بود. به طوری که در ژوئن گذشته «مسعود بارزانی» توهم استقلال اقلم کردستان را در سرپروراند. او با تعدادی از رهبران اقلیم کردستان عراق و در راس آنها رهبران حزب دموکرات کردستان، اتحاد میهنی کردستان، اتحاد اسلامی کردستان و جنبش اسلامی نشستی را برگزار کرد و در این نشست روز 25 سبتامبر را برای همه پرسی استقلال کردستان تعیین کرد.
در این همه پرسی کردها موضوع استقلال کردستان را تایید کردند، اما دولت عراق با تدبیر و عقلانیت بی سابقه ای با این موضوع برخورد کرد. دولت عراق بدون اینکه به قدرت های خارجی فرصت دخالت در امور عراق را بدهد برای خاموش کردن بحران عمل کرد. با زیر فشار قرار گرفتن کردستان از سوی ایران و ترکیه از یک سو و دولت عراق و پارلمان این کشور از سوی دیگر، بلندپروازی کردها برای جدایی فروکش کرد و آتشی که در اقلیم شعله ور شده بود، خاموش شد. در نتیجه دولت کردستان عراق در 25 اکتوبر اعلام کرد نتیجه همه پرسی را به حالت تعلیق در آورده است و با دولت عراق به مذاکره وارد خواهد شد.

** شکست محور واپس گرا در یمن و لبنان
تارنمای البدیل در بخشی از گزارش خود شکست عربستان و ائتلاف همراه آن در جنگ یمن و همچنین شکست طرح شوم عربستان برای برهم زدن اوضاع لبنان را مورد توجه قرار داد و نوشت: در سال 2017 میلادی در حمله عربستان به یمن معادلات جدیدی رقم خورد. عربستان به هیچ یک از اهداف خود نرسید. این در حالی است که عربستان هنوز هم برای ادامه نبرد که در آن هیچ یک از ارزش های اخلاقی و قوانین بین المللی رعایت نمی شود تلاش می کند تا شاید به هدف های خود دست یابد و آبروی خود را حفظ کند.
موشک های بالستیک نیروهای یمن در سال 2017 میلادی به مرکز ریاض رسیده اند. در آغاز فوریه گذشته موشک بالستیک برکان 2 یک پایگاه نظامی عربستان را در منطقه المزاحمیه در غرب ریاض هدف قرار داد. پس از این پیروزی ها گروه مردمی انصارالله در ژوئن به حمله های موشکی خود ادامه داد و با موشک برکان یک پایگاه هوایی ملک فهد را در الطایف هدف قرار داد. در نوامبر گذشته بار دیگر گروه مردمی انصارالله با هدف قرار دادن فرودگاه بین المللی ملک خالد در ریاض تهدیدهای خود را ادامه داد. چند روز پیش هم این گروه کاخ یمامه را در ریاض با موشک های بالستیک هدف قرار داد.
گروه مردمی انصارالله همچنین امارات را هم هدف قرار داد. این گروه در آگوست گذشته با هدف قرار دادن ابوظبی در جنگ با کشورهای ائتلاف حمله به یمن وارد مرحله تازه ای شد. همچنین این گروه بارها رزمناوهای امارات را هدف قرار داده است و این موضوعی است که معادلات را نبرد تغییر داده است و نشان داد مقاومت یمن در نبردی که عربستان و امارات آن را آغاز کرده اند پیروز خواهد شد.
در این زمینه وزارت دفاع یمن گزارشی از شکست های عربستان در 1000 روز جنگ علیه یمن منتشر کرده است. برپایه این گزارش در این جنگ 1200 تانک و زره پوش، 12 جنگنده آپاچی، 5 جنگنده اف 16، بیش از 20 هواپیمای جاسوسی، 10 کشتی، رزمناو و قایق جنگی در آب های دریای سرخ توسط نیروهای یمن هدف قرار گرفته اند.
افزون براین عربستان در این جنگ زیان های اقتصادی فراوانی دیده است. بودجه این کشور فراتر از 15درصد تولید خالص ملی کاهش یافته است. حجم ذخایر این کشور از سال 2014 میلادی تا کنون 737 میلیارد دلار به 437 میلیارد دلار کاهش یافته است.
در عرصه سیاسی هم در سال 2017 میلادی بر یک مرحله از مراحل تنش سیاسی در یمن پرده برداشت. گروه مردمی انصارالله در چهارم ماه دسامبر توانست «علی عبدالله صالح» رئیس جمهوری سابق یمن که به دنبال جدایی از گروه انصارالله و دامن زدن ماجراجویی سیاسی در یمن بود به قتل برساند. او به دنبال وارد شدن به ائتلاف با عربستان و امارات بود تا با دستیابی به امتیازات سیاسی بتواند معادلات نبرد در میدان های نبرد را به سود ائتلاف حمله به یمن تغییر دهد، اما انصارالله با هدف قرار دادن علی عبدالله صالح کنترل اوضاع سیاسی را به دست گرفته است. این در شرایطی است که اکنون میان امارات و عربستان درباره نفوذ سیاسی و نظامی در یمن اختلاف هایی در جریان است.
به نوشته البدیل، لبنان هم از کشورهایی بود که به سرعت برای شکست برنامه های آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی که به دنبال دست زدن به توطئه سیاسی علیه این کشور بودند، وارد عمل شد. تلاش های بسیاری شد تا با اجبار «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان به کناره گیری برای سقوط لبنان و بغرنج کردن شرایط سیاسی در این کشور عمل شود. اما برعکس انتظارهای عربستان و دقیقا بر عکس آنچه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه لبنان برنامه ریزی کرده بود همه جریان های سیاسی لبنان و در راس آن حزب الله با سعد الحریری با ملاطفت رفتار کردند و این استعفا را تحت فشار عربستان به شمار آوردند.
افزون براین بسیاری از کشورهای غربی، اروپایی و عربستان با تبانی عربستان با آمریکا و رژیم صهیونیستی برای سقوط نظام لبنان مخالفت کردند. این موضوع سبب شد که بحران به زودی رنگ ببازد و عربستان سعودی و همپیمانان آن به ویژه پس پادرمیانی فرانسه و بازگشت حریری به لبنان و عقب نشینی وی از استعفا ناکام مانند. در عرصه نظامی هم سال 2017 از نظر امنیتی برای لبنان سال خوبی بود.
نیروهای ارتش لبنان و دیگر گروه های امنیتی به موفقیت هایی چشم گیری دست یافته اند که آزادسازی منطقه جرود عرسال از کنترل گروه تروریستی جبهه النصره به دست نیروهای ارتش لبنان و حزب الله در این زمینه قابل توجه است. همچنین نیروهای ارتش لبنان و حزب الله توانستد مناطقی را در البقاع و ضاحیه جنوبی از کنترل داعش و جبهه النصره خارج سازند.

** شکست شرط بندی های آمریکا در فلسطین
روزنامه «الاهرام» مصر و تارنمای البدیل در بخشی از گزارش های خود منزوی شدن آمریکا در موضوع انتقال سفارت از قدس به تل آویو و پیروزی های سیاسی فلسطین را مورد توجه قرار دادند.
به نوشته روزنامه الاهرام مصر، با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی همه شرط بندی ها برای برقراری صلح از بین رفته است. اکنون همه کشورهای عربی نسبت به اصلی ترین موضوع خود که فلسطین، قدس و مسجد الاقصی است، آگاه شده اند. همه جهان از حق طرفداری می کند و در برابر آمریکا که قوانین بین الملل را زیر پا می گذارد، مقاومت می کنند. اکنون مردم فلسطین برای دفاع از مسجد الاقصی و بازپسگیری سرزمین های خود به انتفاضه و مبارزه روی آورده اند. این موضع سبب منزوی شدن آمریکا شده است. اوضاع رژیم صهیونیستی هم در این زمینه از آمریکا بهتر نیست.
به نوشته تارنمای البدیل مصر، هنوز هم مقاومت فلسطین پس از اعلام تصمیم «ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس در صحنه سیاسی جایگاه برجسته ای را دارد. ترامپ با تصمیم جنجالی انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس بار دیگر سبب رخ دادن انتفاضه ای شده است که در بسیاری از سرزمین های فلسطین گسترده شده است.
به نوشته البدیل، در سال 2017 میلادی در عرصه سیاسی بار دیگر برای آشتی میان گروه های فلسطینی فتح و حماس تلاش شد و این دو جنبش در 12 اکتبر توافق آشتی ملی را امضا کردند و به شکاف ها پایان دادند.
افزون براین در سال 2017 فلسطین شاهد پیروزی دیگری در عرصه دیپلماسی بود. این کشور در سپتامبر گذشته موفق شد به عضویت سازمان پلیس جنائی بین المللی «اینترپول» در آمد. این در شرایطی بود که رژیم صهیونیسی برای جلوگیری از این موفقیت تلاش های بسیاری کرد. 75 کشور در سازمان ملل به قطعنامه سازمان ملل در این زمینه رای مثبت دادند.
همچنین با انتخاب فلسطین به عنوان نماینده منطقه آسیا و پاسفیک برای عضویت کمیته اجرایی سازوکارهای بین المللی زیان های ناشی از تغییرات اقلیمی در نوامبر گذشته پیروزی دیپلماسی دیگری برای فلسطین به شمار می رود. از سویی قطعنامه پیشنهادی مصر در سازمان ملل تصویب شد . در این قطعنامه مطرح شده بود که هرگونه تصمیم برای تغییر وضعیت و ساختار جمعیتی شهر قدس دارای قانونی نبوده و باطل است.

پژوهشم**9278** 1601**خبرنگار: اصغر یوسفی ** انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.