ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 68104
  • ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۸:۵۰
  • 322 بازدید
  • ارسال توسط :
عربستان در حال ایجاد امارتی سلفی در مرز مشترک یمن با عمان

عربستان در حال ایجاد امارتی سلفی در مرز مشترک یمن با عمان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در راستای تحولات میدانی و امنیتی جاری در یمن، «دعاء سویدان»، کارشناس مسائل سیاسی این کشور طی یادداشتی که روزنامه لبنانی «الاخبار» تحت عنوان «تحرکات جدید سعودی‌ها در یمن: ایجاد امارتی سلفی در مرزهای مشترک با عمان» منتشر کرده، درباره […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در راستای تحولات میدانی و امنیتی جاری در یمن، «دعاء سویدان»، کارشناس مسائل سیاسی این کشور طی یادداشتی که روزنامه لبنانی «الاخبار» تحت عنوان «تحرکات جدید سعودی‌ها در یمن: ایجاد امارتی سلفی در مرزهای مشترک با عمان» منتشر کرده، درباره اهداف عربستان در شرق یمن هشدار می‌دهد.

این کارشناس مسائل سیاسی و راهبردی یمن می‌نویسد:  در تحولی که خطرناک‌ترین اقدام از زمان آغاز تحرکات عربستان سعودی طی نوامبر گذشته، در استان «مهره» یمن توصیف شده، تدارکات احداث و راه‌اندازی یک مرکز سلفی در شهر «قشن»، دومین شهر بزرگ این استان در حال انجام است.

تدارک برای راه اندازی این مرکز سلفی با افزایش فعالیت‌های «انسان دوستانه» سعودی‌ها داخل المهره و به موازات آن اتخاذ تدابیری جهت سوق دادن استان به سمت تبدیل شدن به منطقه‌ای نظامی و تشکیل و زایش گروه‌های مسلح در نواحی مختلف آن همانند عدن همزمان شده است.

تحولاتی که نشان می‌دهد، از مبارزه عمان برای مقابله با قاچاق از مهره پوششی برای تحریک و افزایش فشارها بر مسقط به ویژه به خاطر مواضعش در قبال دو بحران یمن و خلیج فارس اتخاذ شده است.

*  *  *

استان مهره، در شرق یمن، این روزها شاهد تحرکات سعودی در تمام سطوح است، تحرکاتی فراتر از آنچه اماراتی‌ها از چند ماه پیش در این استان که از آتش جنگ تاکنون در امان مانده، آغاز کرده بودند.

 

این تحرکات چنان روند صعودی و گسترده به خود گرفته که چشم پوشی از آن یا نبودن اهداف سیاسی و امنیتی در پس آن را غیرممکن می‌کند، به ویژه آنکه این روند از نوامبر گذشته شدت بیشتری نیز یافته و این بار دیگر زنگ خطر را برای عمان به صدا در می‌آورد، چون دارای مرزهای مشترک طولانی و روابط نزدیک با مهره است، به حدی که آن را حیات خلوت خود دانسته و تلاش می‌کند، این منطقه را از آتش درگیری‌های نظامی و مذهبی دور نگه دارد.

اولین تحرکات عربستان در استان مهره به نیمه دوم اکتبر گذشته (اواخر مهر 96) باز می‌گردد که طی آن ریاض اقدام به اعزام هیئتی نظامی به یکی از گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه «الغیضه» نمود، در حالی‌که هدف از این بازدید بررسی امکانات و فرصت‌های موجود جهت سیطره کامل بر گذرگاه‌های استان عنوان شده بود.

همزمان با این تحرکات تبلیعات رسانه‌ای گسترده‌ای از سوی رسانه‌های سعودی – اماراتی صورت گرفت که سعی داشتند، القا کنند عمان از این گذرگاه‌ها جهت قاچاق سلاح به «انصار الله» استفاده می‌کند، موضوعی که بارها عمان آن را رد کرد.

فشارها بر دولت محلی به ریاست «محمد عبدالله کده»، استاندار مهره با هدف واداشتن وی به چشم پوشی از شش پیش شرطی که برای ورود نیروهای ائتلاف عربی به رهبری سعودی‌ها وضع کرده بود، افزایش یافت. سه پیش شرط از این شش پیش شرط عدم بهره برداری نظامی از فرودگاه الغیضه، عدم تغییر کادر اداری و امنیتی و نظامی استان و سرانجام هماهنگی هرگونه اقدام با دولت محلی و عدم خروج از چارچوب‌های مشخص شده بود.

با این حال کش‌وقوس بین ائتلاف عربی و قدرت محلی ادامه داشت تا سرانجام سعودی‌ها مجبور شدند، در برابر استاندار دولت محلی کوتاه آیند، اگرچه در این مدت دولت محلی نیز در مواردی متعددی سعی کرده بود، با نشان دادن نرمش در برابر ائتلاف عربی مانع مسدود شدن بندر «نشطون» و گذرگاه «صیرفت» شود.

اما «عبدربه منصور هادی»، رئیس جمهوری فراری یمن 28 اکتبر گذشته با صدور فرمانی کده را از سمت خود برکنار و «راجح سعید باکریت» را به عنوان استاندار مهره جایگزین وی کرد تا نشان دهد، کده نتوانسته رضایت ریاض را به دست آورد و سعودی‌ها خواهان سیطره کامل بر این استان هستند.

باکریت که سرسپرده تمام عیار عربستان شمرده می‌شود، بهترین گزینه برای تصدی این منصب بود و با مشغول به کار شدن در این منصب اشتهای اماراتی‌ها برای گسترش نفوذ در مهره را باز کرد، لذا سعودی‌ها ضروری دیدند مستقیما وارد مهره شوند، به ویژه آنکه دارای روابطی با شیوخ منطقه نیز بودند، حضوری که موجودیت اماراتی‌ها در مهره به طور کامل پایان داد.

 

درحال حاضر «مرکز امداد و کمک‌های بشردوستان ملک سلمان» فعالیت‌های گسترده‌ای را جهت آبادانی و عمران این استان از کمک به نیازمندان این منطقه تا تامین نیازهای غذایی و دارویی و آسفالت معابر و گذرگاه‌ها و احداث مراکز بهداشتی و درمانی آغاز کرده است.

همچنین به ساکنان استان وعده‌ی حفر چاه‌های آب و راه اندازی ایستگاه‌های شیرین‌سازی آب و مولدهای برق و بازسازی مدارس و افتتاح سه دانشگاه داده شده است. این تحولات درحالی در مهره جریان دارد که در آن استان عدن، به عنوان مقر دولت خود خوانده و موقت هادی از فقر خدماتی گسترده‌ای به خصوص در زمینه نبود برق و بهداشت رنج می‌برد تا تاکید کند، یکی از اهداف نهفته در پس این اقدام تلاش سعودی‌ها برای راه باز کردن در دل ساکنان این منطقه به جای عمانی‌هاست.

موضوع خطرناک در این پروسه «تحرکات تحریک‌آمیز» سعودی‌ها این است که رقابت ریاض با مسقط تنها بعد انسانی ندارد، بلکه رفته رفته می‌رود، شکل و ماهیتی امنیتی و نظامی به خود بگیرد که پیامدهای خطرناکی بر استقرار و ثبات المهره دارد.

در راستای این تحرکات چند روز قبل دومین گروه از نیروهای ائتلاف عربی وارد شهر «الغیضه» شده و در نقاط مختلف این استان مستقر شدند. براساس اطلاعات به دست آمده به همراه این نیروها انواع مهمات نظامی سنگین نیز برای نیروهایی که در قالب اولین گروه یک ماه وارد مهره شده بودند، ارسال شد تا عربستان نشان دهد که به لطف استاندار جدید اهداف دیگری از جمله سیطره بر گذرگاه‌های مهره را دارد.

نکته نگران کننده در این زمینه اقدام اخیر باکریت در گشودن باب سربازگیری از ساکنان استان جهت کمک به نیروهای ائتلاف عربی در استان است، این خبر زمانی منتشر شد که به موازات آن منابع محلی از اقدام سعودی‌ها جهت تشکیل ائتلافی از قبایل مهره از جمله قبایل سموده و کلشات به رهبری «بوقی بن حمید» و تجهیز آنها به سلاح به بهانه مبارزه با قاچاق عمان به یمن خبر دادند.

این دو تحول باب بسیار مهمی برای اجرای سناریو نظامی شدن استان و پیاده سازی نسخه عدن در شرق یمن را باز می‌کند. فراتر از آن جدیدترین اطلاعات به دست آمده تاکید می‌کند که عربستان درصدد احداث و راه اندازی مرکزی سلفی همانند آنچه مشابه آن در شهر «دماج»، مرکز استان صعده شاهد آن بودیم، این بار در شهر قشن، سومین شهر بزرگ است.

در این راستا، «یحیی بن علی الحجوری»، یکی از شیوخ سلفی یمن که پیشتر اداره «دار الحدیث» را در استان صعده بر عهده دارد، قرار است، مسئولیت اداره این مرکز را برعهده داشته باشد.

منابع محلی در شهر قشن نقل می‌کنند که افرادی ناشناس در پوشش آوارگان اقدام به خرید اراضی استان در نقاط مختلف با قیمت‌های بسیار بالا و خیالی می‌کنند، اقدامی که سوء ظن اهالی را به شدت بر انگیخته و این باور را در آنها ایجاد کرده است که این افراد سلفی‌هایی هستند که پیشتر در جبهه البقع در استان صعده جنگیده بودند.

به گفته این منابع حضور این افراد با استقبال گسترده استاندار جدید مواجه و موجب شده درباره شکل‌گیری کانونی سلفی تکفیری بر سر مرزهای مشترک عمان و یمن که دهه‌هاست از این خطر در امان بوده، هشدار دهند.

خلاصه داده‌ها و اطلاعات تاکید می‌کند که ائتلاف عربی با توسل به مجموعه اقداماتی در پوشش مبارزه با قاچاق به موجودیت خود در استان مهره مشروعیت ببخشد. در حالی‌که به موازات آن باکریت نیز در راستای اهداف سعودی‌ها، از جمله تسهیل نفوذ و اقامت سعودی‌ها در مهره جهت تشدید فشار بر عمان از هیچ اقدامی فروگذاری نمی‌کند.

این تحرکات نشان می‌دهد، ریاض درصدد رساندن این پیام به مسقط است که هرگاه منافع خود را در خطر ببیند، قدرت برافروختن آتش با عمان را دارد، به ویژه آنکه بارها عمان را به همدستی با قطر جهت توطئه علیه ریاض متهم کرده است.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که آیا عمان هم اکنون به هدف جدید عربستان – امارات برای تشدید اوضاع تبدیل شده است، به ویژه آنکه برخی منابع از تحرکات تحریک‌آمیز «یوسف عتیبه»، سفیر امارات در واشنگتن علیه مسقط و متهم کردن آن به حمایت از انصار الله سخن می‌گویند؟

تمام داده‌ها و اطلاعات موجود نشان می‌دهد که این تحرکات قصد هدف گیری مسقط را دارد، اما نباید فراموش کرد که عُمان نیز دارای برگ برنده‌‌ها و اهرم‌های فشاری است که قدرت مقابله با تحرکات سعودی – اماراتی را به وی در مهره می‌دهد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.