ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 68425
  • ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۶:۲۷
  • 270 بازدید
  • ارسال توسط :

سعودی‌ها و صهیونیست‌ها در حال اجرای توطئه مشترک علیه فلسطین هستند/ داعش برای آل‌سعود و آمریکا یک سرمایه بود/ حاکمیت سعودی فاقد هویت سیاسی است

با توجه به نقش برجسته عربستان در ایجاد تنش‌های منطقه، با سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا به گفت‌وگو نشستیم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در یک دهه اخیر شاهد حمایت آشکار دولت عربستان از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، […]

با توجه به نقش برجسته عربستان در ایجاد تنش‌های منطقه، با سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا به گفت‌وگو نشستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در یک دهه اخیر شاهد حمایت آشکار دولت عربستان از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق، تلاش برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و بمباران ملت مظلوم و بی‌دفاع یمن هستیم. به عقیده همه تحلیل‌گران سیاسی دنیا، این سیاست‌ها عامل اصلی بی‌ثباتی و تنش در غرب آسیا بوده؛ به‌گونه‌ای که آرامش و امنیت را از کشور‌های منطقه سلب کرده است. در ادامه هم شاهد ذوق‌زدگی مقامات سعودی در جریان اغتشاشات اخیر ایران بودیم، جریانی که با سوء استفاده از مطالبات مردمی قصد ایجاد آشوب و ناامنی در کشورمان را داشتند.

برای بررسی دقیق‌تر اقدامات و رویکرد‌های رژیم آل‌سعود در بحران‌سازی‌ها و نقش قابل تامل عربستان در ناآرامی‌های منطقه، با سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا گفت‌وگو کردیم که به شرح ذیل است:

*آمریکا و عربستان با توسل به گروه‌هایی بی‌ریشه، به دنبال مواجهه با ایران هستند

باشگاه خبرنگاران جوان: علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته است که عربستان جنگ نیابتی اینترنتی علیه ایران به راه انداخته که ایران پاسخ محکمی به آن‌ها خواهد داد؛ زیرا براساس بررسی‌های صورتگرفته، ۲۷ درصد از هشتگ‌های ضدایرانی به راه افتاده متعلق به سعودیهاست. با توجه به سیاست‌های خصمانه عربستان علیه ایران و خشنودی سعودی‌ها از اغتشاشات اخیر کشور، به نظر شما آینده روابط تهران و ریاض چه خواهد شد؟

زارعی: اعتراضاتی که در روز‌های گذشته در تهران و برخی از شهرستان‌های ایران شاهد بودیم، به لحاظ ترکیب جمعیت و نسبت آن با جمعیت کل در مقیاس بسیار کوچکی انجام شد و به هیچ وجه با توطئه‌هایی که تاکنون علیه جمهوری اسلامی ایران به اجرا گذاشته شده است، قابل مقایسه نیست.

با نیم نگاهی به وقایع سال‌های ۵۹، ۶۰، ۷۲، ۷۸ و ۸۸ درمییابیم که رفتار‌های هنجارشکنانه برخی از مردم در خیابان‌ها در مقایسه با وقایع این سال‌ها بسیار کوچک است، بنابراین اتفاق مهمی در داخل کشور رخ نداده است؛ البته رسانه‌های معاند نظام اسلامی با برجسته‌سازی و دروغ‌پردازی درباره این رویدادها، به‌دنبال برجسته کردن آشوب‌های اغتشاشگران در سطح کشور بودند.

حال این‌که آمریکایی‌ها و سعودی‌ها چنین موضوعاتی را مورد توجه قرار داده و از آشوب‌ها حمایت میکنند، نشان دهنده ناچاری آنان و سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی این کشورهاست.

اکنون با توجه به این‌که نظام جمهوری اسلامی ایران که در ماه‌های گذشته پیروزی‌های بزرگی در مبارزه با گروه‌های تروریستی داشته، آیا نمی‌تواند بر گروه‌های اغتشاشگر و آشوب طلب غلبه پیدا کند؟

آمریکا که خود را به عنوان ابرقدرت در جهان میشناسد، در جریان‌های اخیر برای مواجهه با ایران به گروهک‌های آشوبگر بیریشه متوسل شده بود که ناکام ماند.

*عربستان شکست در بحران سوریه را پذیرفته است

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به حملات موشکی نیرو‌های مردمی یمن به عربستان و تلاش نماینده آمریکا در سازمان ملل برای مرتبط کردن حملات یمنی‌ها به ایران با به راه انداختن نمایشی مضحک، چرا عربستان و حامیانش سعی می‌کنند پای ایران را در قضایای اخیر جنگ یمن به میان بکشند؟

زارعی: عربستان سعودی در دو دهه گذشته به طور دائم در حال عقبنشینی از مواضع خود در منطقه بوده است تا جایی که حاکمیت این کشور، نخست وزیر یک کشور (لبنان) که از نظر جناح‌بندی سیاسی به ریاض نزدیک است را احضار کرده و با تکیه بر دو تابعیتی بودن این شخص (حریری)، او را بازداشت می‌کند.

در مسئله سوریه نیز شاهد بودیم که عربستان شعار حذف اسد ولو با هزینه بسیار زیاد را مطرح کرد و البته برای این مسئله هزینه‌های بسیار زیادی را پرداخت کرد؛ بنابراین وقتی‌که سعودی‌ها یک گروه تروریستی وابسته به خود به نام فتحالاسلام را برای شرکت در مذاکرات ژنو آستانه و سوچی متقاعد می‌کنند، نشان دهنده پذیرش شکست در بحران سوریه از طرف عربستان است.

اما در عراق نیز سعودی‌ها به‌طور جدی در پی تغییر حکومتی بودند که با رای مردم و پس از پایان اشغال آمریکا در این کشور به‌روی کار آمده بود و در واقع نماینده ملت عراق به‌شمار می‌رفت. در ادامه دیدیم که همان سعودی‌هایی که سال‌ها به‌دنبال تغییر حکومت در عراق بودند، امروز تلاش می‌کنند تا بغداد سفیر جدید عربستان را بپذیرد؛ که این مسئله نشان میدهد سعودی‌ها در این زمینه هم عقبنشینی کردهاند و شکست را پذیرفته‌اند.

مسئله یمن هم کاملا واضح است؛ یک ملت مظلوم به‌دلیل شرایط اقتصادی ضعیف و نیازمند به حمایت غذایی و دارویی، هدف تهاجم سنگین نظامی سعودی‌ها قرار دارد. تاکنون ۳۳ ماه از آغاز این جنگ گذشته و عربستان هم‌چنان در نقطه آغاز قرار دارد، تمامی این مسائل نشان می‌دهد که سعودی‌ها شکست‌های خود در منطقه را پذیرفته‌اند.

امروز نیرو‌های انصارالله یمن با موشک‌های بُرد ۹۰۰ کیلومتری خود، کاخ یمامه یعنی کاخ مرکزی عربستان سعودی در ریاض را هدف قرار میدهند، همه این موارد نشان از ناتوانی عربستان در حل کردن مشکلات خود را در جنگ علیه یمن است، به‌علاوه شاهد افزایش مشکلات سعودی‌ها نیز هستیم و امروز هیچ چیزی برای عربستان واجبتر از این نیست که یک میانجی پیدا شود و معضلات ریاض را حل و فصل کند.

البته امروز عربستان برای اینکه بگوید شکست نخورده، به حملات خود در خاک یمن ادامه میدهد و از طرف دیگر انگشت اتهام خود را به سوی دیگر کشور‌ها از جمله ایران دراز میکند، در حالی که جمهوری اسلامی ایران هیچ نقشی در جنگ یمن ایفا نکرده است.

زیرا که اگر ایران میتوانست در خاک یمن حضور داشته باشد، به‌طور قطع سعودی‌ها نمیتوانستند به حملات خود علیه این کشور ادامه دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان: دلیل سکوت مدعیان حقوق بشر در قبال جنایات عربستان در یمن چیست؟

زارعی: مدعیان حقوق بشر به طور اساسی این مقوله را به دو بخش تقسیم کردهاند؛ یکی بشر قابل دفاع و دیگری غیر قابل دفاع. یعنی انسان‌هایی که با سیاست‌های شناخته شده جهانی هماهنگ هستند ارزش دفاع کردن دارند، اما مابقی به دلیل هماهنگ نبودن سیاست‌هایشان با هنجار‌های ظالمانه بین‌المللی، مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

مدعیان حقوق بشر گاهی اوقات نیز به یک نقش کمرنگ در حد ابراز همدردی اکتفا میکنند. به نظر میرسد کار‌هایی که این روز‌ها سازمان‌های حقوق بشری درباره یمن انجام میدهند، خارج از قواعد عمومی آن‌ها نیست؛ یعنی ما نباید توقع داشته باشیم تا سازمان‌هایی که توسط کشور‌های حامی عربستان به وجود آمدهاند موضع منصفانه و موثری در دفاع از مردم یمن داشته باشند.

*نزدیکی سعودی‌ها به روسیه با هدف اخلال در روابط تهران- مسکو

باشگاه خبرنگاران جوان: پس از نابودی داعش در عراق و سوریه شاهد تلاش آل سعود برای روابط بهتر با روسیه هستیم، به‌گونه‌ای که ملک سلمان به مسکو سفر کرد و قرارداد‌های میلیارد دلاری با روسیه امضا کرد. به نظر شما با توجه به اینکه عربستان و روسیه سیاست‌های متضادی درباره تحولات منطقه دارند، ریاض با نزدیک شدن به مسکو چه هدفی را دنبال می‌کند؟

زارعی: ریاض یکی از رموز قدرتیابی ایران در منطقه و موقعیت برجسته کشورمان را توان بازیگری جمهوری اسلامی می‌داند، یعنی کشوری که می‌تواند با کشور‌های مختلف حتی قدرت‌های بزرگ رایزنی کند و به توافق برسد که نمونه این مسئله را می‌توان در پرونده سوریه یافت.

آنها معتقدند ایران توانست با کمک روسیه مسئله امنیتی سوریه را به نفع نظام سوریه حل و فصل کند. بر همین اساس سعودی‌ها از زمانی که به چنین درکی رسیدند، بلافاصله به منظور تخریب روابط ایران و روسیه وارد کار شدند و برای تحقق هدف خود، هزینه‌های هنگفتی را متحمل شدند.

سعودی‌ها برای اینکه بتوانند مانع از انعقاد قرارداد فعال و موثر میان تهران و مسکو شوند، تاکنون دست به هر اقدامی زده‌اند، اما در عمل به نتیجه نرسیده‌اند. البته در این میان مسکو برای اینکه روابط مناسبی با ریاض داشته باشد، از دلار‌های سعودی استقبال می‌کند، اما روسیه می‌داند که در منطقه به هماهنگی با ایران نیازمند است و روابط با هیچ کشور ثالثی همانند رابطه فعال مسکو و تهران، پاسخگو نیست. در واقع روس‌ها ضمن بهره‌مندی از منافع قرارداد‌های مشترک با سعودی‌ها، در عین حال مراقب گرمی روابطشان با تهران نیز هستند.

*آل‌سعود به‌دنبال تثبیت رژیم صهیونیستی در منطقه است/ عربستان، آمریکا و اسرائیل؛ مثلثی با هدف محو سرزمین فلسطین

باشگاه خبرنگاران جوان: مقامات عربستان از جمله ولیعهد و وزیر خارجه این کشور حرف از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی زده‌اند و گویا یک پیوند مخفی بین عربستان و رژیم صهیونیستی وجود دارد. نظر شما درباره عادی سازی روابط اعراب با اسرائیل به سرکردگی عربستان چیست و چه نقاط مشترکی بین سعودی‌ها و صهیونیست‌ها وجود دارد؟

زارعی: روابط سعودی‌ها و صهیونیست‌ها یک موضوع جدید نیست و اگر به تاریخ صد ساله اخیر این خاندان نگاه کنیم، به راحتی در می‌یابیم که از ابتدای حضور یهودی‌ها در فلسطین با حمایت انگلیس، یعنی حدود سال ۱۹۱۰، سعودی‌ها سند مکتوب و قول کتبی به ماموران انگلیسی دادند که به تاسیس دولت اسرائیل در فلسطین کمک خواهند کرد.

آن سند معروفی که عبدالعزیز پدر سلمان به انگلیسی‌ها داد و به صراحت حمایت از یهودیان بی پناه در فلسطین را اعلام کرد، در واقع نشان دهنده این است که سعودی‌ها پیش از این ضمانت کردند که از موقعیت رژیم صهیونیستی پشتیبانی خواهند کرد.

سعودی‌ها همواره درپی مهار کردن خشم مسلمانان بودند و در نهایت هم کاری را انجام می‌دادند که باعث تثبیت بیشتر موقعیت رژیم صهیونیستی در فلسطین می‌شد، بنابراین حمایت‌های سعودی‌ها از رژیم صهیونیستی از همان ابتدا وجود داشته، اما به صورت کنونی علنی نبوده است.

اینکه سرویس‌های اطلاعاتی عربستان و رژیم صهیونیستی با یکدیگر همکاری داشته باشند و مقامات سعودی در کنفرانس‌های خارجی مقابل دوربین‌ها با مقامات صهیونیستی دیدار داشته باشند به هیچ وجه پدیده جدیدی نیست و ما بار‌ها در جنگ‌هایی که رژیم صهیونیستی علیه مسلمانان داشته، شاهد حمایت‌های مالی سعودی‌ها از آنان بوده‌ایم.

به عنوان مثال هزینه جنگ ۳۳ روزه معروف را سعودی‌ها قبل از آغاز جنگ پرداخت کرده بودند و در جنگ غزه نیز ریاض نقش چشمگیری داشت، بنابراین سعودی‌ها یکی از عوامل تثبیت رژیم صهیونیستی در منطقه ما هستند و در این باره سند‌های زیادی منتشر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط آمریکا، زد و بندی میان عربستان، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها وجود داشته است؟

زارعی: آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند که ما هماهنگی لازم را در این خصوص انجام داده‌ایم و در این میان به نام عربستان نیز اشاره کردند و سعودی‌ها هم این مسئله را تکذیب نکرده‌اند. سعودی‌ها، اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها با هم سرگرم اجرای یک نقش‌های درباره فلسطین هستند و آن نقشه این است که فلسطین را در رژیم صهیونیستی محو کنند.

در واقع آنان درصدد این هستند که نه تنها قدس بلکه تمامی سرزمین‌های کرانه باختری را تحویل رژیم صهیونیستی دهند و برای فلسطینی‌ها، سرزمین و اسکان دیگری را در نظر گرفتند که به نظر می‌رسد این منطقه کشور اردن و بخش اندکی از صحرای سیناست، بنابراین آنان مشغول اجرای یک توطئه مشترک علیه فلسطین هستند.

فلسطین مسئله‌ای نیست که آنها بتوانند در موردش تصمیم بگیرند، بلکه یک حقیقت ضروری است که در حدود ۱۰۰ سال در جهان اسلام راجع به آن سخن گفته می‌شود و امروز هم گروه‌های مبارز فلسطینی برای دفاع از سرزمینشان جانفشانی می‌کنند.

باید بگوییم که منطقه ما بیدارتر و توانمندتر از هر زمان دیگری برای خنثی کردن توطئه‌های مشترک ایالات متحده، رژیم صهیونیستی و دولت سعودی است.

*بازداشت حریری و حقارتی که نصیب سعودی‌ها شد/ آشکار بودن مداخلات عربستان در همهپرسی اقلیم کردستان عراق

باشگاه خبرنگاران جوان: احضار و استعفای اجباری سعدالحریری از سوی پادشاه عربستان و همچنین بازداشت وی با چه هدفی صورت گرفت؟

زارعی: در واقع همه چیز از پرده برون افتاده است و دیگر پشت پرد‌ه‌ای در این خصوص وجود ندارد. چندی پیش هیئتی سه نفر‌های قبل از فراخوان حریری، از لبنان به ریاض می‌روند که سمیر جعجع یکی از آن اشخاص بوده است. در این جلسه که میان بن سلمان و هیئت سه نفره لبنانی صورت گرفت همگان تاکید کردند که حریری در لبنان به یک ماشین برای جا به جا کردن حزب‌الله تبدیل شده و در واقع دولتی است که در عمل موجب تقویت حزب‌الله می‌شود.

این موضوع آینده نفوذ عربستان و گروه‌هایی که با ریاض کار می‌کنند را به خطر می‌اندازد؛ یعنی به طور کامل بن سلمان را متقاعد کردند که وضع کنونی خطرناک است و حریری قابلیت اداره لبنان مطابق با منافع عربستان را ندارد.

سعودی‌ها به نحو بسیار تحقیرآمیزی از بدو ورود حریری به فرودگاه با او برخورد و بازداشتش کردند و حریری را وادار به استعفا کردند و سپس متنی در اختیار او قرار دادند تا آن را در مقابل دوربین‌ها قرائت کند.

پس از آن نیز حریری را وادار به انجام مصاحبه‌ای غیر واقعی کردند، اما در این خصوص نیز ریاض با شکست مواجه شد و حریری نتوانست در مقابل فشار لبنان ایستادگی کند. سعودی‌ها که گمان می‌کردند این ماجرا سیاست لبنان را به نفع عربستان تغییر می‌دهد یا لااقل اوضاع این کشور را بر هم می‌زند، اما ریاض را به بن بست رساند و به حکام عربستان فهماند که حکم آنان در لبنان نافذ نیست.

در نهایت سعودی‌ها ناگزیر به رفع حصر حریری شدند و او به لبنان بازگشت و درخواست استعفایش را تعلیق کرد. این موارد نشان می‌دهد که سعودی‌ها بازیگران توانمند و عاقلی نیستند یعنی به اندازه کافی برای یک بازی موفق اوراق موفقیت در اختیار ندارند.

رسانه‌های سعودی در موضوع کردستان در مسیر تجزیه عراق حرکت کردند و ضمن پوشش وسیع اخبار بارزانی نسبت به مداخلاتی که نتایج همه پرسی اقلیم کردستان را تغییر دهد، هشدار دادند.

کاملا واضح بود که سعودی‌ها پشت قضیه رفراندوم کردستان هستند و از آن حمایت می‌کنند، اما مانند بقیه موضوعات ترجیح دادند موضع صریحی نداشته باشند و لذا سکوت اختیار کردند.

اینکه گفته شود سعودی‌ها به دنبال روابط منطقی با دولت بغداد هستند یک طنز است، چرا که آنان عراق را به عنوان یک موقعیت مثبت برای جبهه مقاومت ارزیابی می‌کنند و با دولتی که شیعیان اکثریت آن را داشته باشند سازگار نیستند و آن را به عنوان خطر بنیادی برای خود به حساب می‌آورند.

شیعیان عراق متصل به شیعیان العوامیه و قطیف هستند که آلسعود آنان را خطر مهمی برای خود تلقی میکند و طبیعی است که نمیخواهد چنین دولتی در بغداد حکم‌فرما باشد، اما به لحاظ دیپلماتیک گاهی سخنی بیان میشود که از محتوای کافی برخوردار نیست.

*داعش برای آل‌سعود و آمریکا یک سرمایه بود

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به شکست داعش در منطقه به نظر میرسد که تفکر افراطی این گروه تروریستی ادامه دارد. چه راهکاری باید برای مقابله با این تفکر اندیشیده شود؟

زارعی: تفکر داعش دارای ابعاد مختلفی بود، یکی از این ابعاد سیاسی است که کاملا شکست خورده است و تا ده‌ها سال بعد هم آنان نمیتوانند درباره بازسازی خلافت حرفی بزنند. موضوع بعدی مربوط به جذب نیروی انسانی توسط داعشی‌هاست که آن‌هم کاملا متوقف شده و علاوه بر این تروریست‌ها در منطقه شکست اطلاعاتی هم خورده‌اند.

تروریست‌های داعش گمان میکردند که میتوانند پروژه خود را تا انتها اجرایی کنند، اما امروز به این باور رسیده‌اند که ایران و جبهه مقاومت مانع موفقیت آنان هستند. از نظر سعودی‌ها و آمریکایی‌ها هم این گونه نیست که داعش تمام شده باشد و آنان هنوز میخواهند از این گروه تروریستی استفاده کنند.

اکنون جمع‌بندی سعودی‌ها و آمریکایی‌ها این است که داعش یک سرمایه بود و علی‌رغم اینکه شکست خورده، اما میتواند ماموریت‌هایی را در سطوح پایینتر مانند جوخه‌های ترور داشته باشد. آمریکایی‌ها و سعودی‌ها اگرچه میخواستند از شکست و اضمحلال داعش جلوگیری کنند، اما نتوانستند مانع فروپاشی آن شوند و اکنون صحبت بر سر این است که باید از این گروه تروریستی حمایت شود و برنامه‌هایی را در ماموریت‌های آینده برای آنان در نظر بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان: عربستان هفت سال درگیر جنگ سوریه بوده و سه سال است که به جنگ علیه یمن پرداخته است. با توجه به حمایت ریاض از تروریست‌ها در جنگ سوریه و نتیجه ندادن حمایت از این گروهها، آیا عربستان تغییری در مواضع خود ایجاد می‌کند؟

زارعی: روند حضور گروه‌های تروریستی در سوریه رو به افول است و همین روز‌ها خبری از رسانه‌ها منتشر شد که ارتش سوریه تمام مناطق تحت تصرف گروه‌های تروریستی اطراف دمشق را به تصرف آورده و عملیات جدیدی در غرب حلب انجام شده است؛ همگی این‌ها نشان دهنده آن است که گروه‌های تروریستی دیگر شانسی در سوریه ندارند.

*هویت اجتماعی و مذهبی در عربستان مغشوش است/ حاکمیت سعودی فاقد هویت سیاسی است

باشگاه خبرنگاران جوان: تحلیل شما از فضای داخلی عربستان و اعتراضات مردمی چیست؟

زارعی: عربستان به یک جعبه اسرارآمیز برای کارشناسان تبدیل شده و مختصاتش بیانگر کشوری فاقد هویت سیاسی است.

این کشور از نظر مذهبی هم دارای هویتی مغشوش است و علی رغم اینکه طیف‌های مختلف مذهبی از قبیل: شافعیها، مالکیها، حنبلیها، حنفیها، شیعیان جعفری، زیدی و اسماعیلی در عربستان حضور دارند، اما کسی که هویت مذهبی را در دست دارد متعلق به هیچکدام از این گروه‌ها نیست و وهابی است.

وهابی‌ها حنبلی هم نیستند؛ حنبلی‌ها محب اهل بیت (ع) هستند و بیش از سایر فرق نسبت به اهل بیت (ع) احساس قرابت دارند. احمد بن حنبل نزدیکترین ارتباط را با ائمه شیعه را داشته است، وهابی‌ها نه در صفوف اهل سنت میگنجند و نه در صفوف شیعه. مذاهب در عربستان در یک طرف هستند و مذهب رسمی حکومت سمتی دیگر است.

موضوع دیگر هویت مغشوش اجتماعی عربستان است که بالاخره مشخص نیست این کشور مدرن است یا سنتی. اگرچه نشانه‌هایی از مدرن بودن عربستان مانند وجود دانشگاه‌ها و مدارس به چشم می‌خورد، اما از سوی دیگر نشانه‌هایی از سنت‌های غیرمدرن هم به چشم میخورد که خود حکومت از برجستهترین مظاهر یک جامعه سنتی است.

در عربستان نه انتخاباتی برگزار میشود و نه یک فلسفه سیاسی قابل دفاعی پشت سر حکومت آل‌سعود وجود دارد؛ بنابراین می‌توان گفت: عربستان هویت مغشوشی دارد و جعبه اسرارآمیزی است که اگر اتفاقی در آن روی دهد نباید تعجب کرد.

فضای بسته عربستان میتواند آماده زایش هر وضعیتی باشد. در این کشور حکومت با توده مردم فاصله بسیاری دارد و نه با طیف‌های مذهبی مطابقت میکند و نه با طیف‌های مدرن و از آنجا که عربستان موقعیت ویژ‌های برای آمریکا و کشور‌های مصرف کننده نفت دارد، همه طرف‌های غربی تلاش میکنند که ثبات این کشور از بین نرود.

*مبارزه با فساد، طرح بن‌سلمان برای حکومت مطلق بر عربستان است

باشگاه خبرنگاران جوان: پشت پرده دستگیری شاهزادگان سعودی از سوی محمد بن سلمان چیست؟

زارعی: یکی از معما‌های عربستان این است که حکومت این کشور با دستگیری و محاکمه برخی شاهزادگان، مدعی مبارزه با فساد شده و این اقدام برای پالایش حاکمیت از پلشتی‌ها صورت گرفته است.

یکی از روزنامه‌های آمریکایی نوشت اگر قرار است کسی به جرم فساد در عربستان دستگیر شود ابتدا باید سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی سپس محمد بن سلمان ولیعهد وی بازداشت شوند؛ بنابراین مبارزه با فساد در عربستان یک شوخی است که محمدبن سلمان مطرح کرده و هدف اصلی هم در اختیار گرفتن تمامی مناصب از سوی او و پدید آوردن حکومت مطلقه است.

محمد بن سلمان در تلاش است سرنوشت خاندان آلسعود را تغییر و آل عبدالعزیز را به آل سلمان مبدل کند. از این رو به نظر میآید این دستگیری‌ها برای تسهیل این مسیر صورت گرفته تا مانع بروز هرنوع مخالفتی از درون آل سعود شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: اصلاحات اخیر در عربستان مانند اجازه رانندگی به زنان، برگزاری کنسرت و … از سوی ولیعهد جوان این کشور با چه رویکردی انجام می‌شود؟

زارعی: حکومت عربستان حکومتی بسته، سنتی و متحجر در دنیا به حساب میآید و هیچ انتخاباتی در این کشور برگزار نمی‌شود.

در کشوری که انتخابات وجود ندارد و کسی از دموکراسی صحبت نمیکند، دادن اجازه رانندگی به زنان کار برجسته‌ای نیست. پیش از این هم وقتی زنان سعودی پایشان را از عربستان بیرون میگذاشتند همه سوار بر ماشین بودند و رانندگی میکردند. این اصلاحات صحنهسازی برای انحراف در افکار عمومی جهان است.

*آل‌سعود با ترقه‌بازی‌ها به دنبال کمرنگ کردن پیروزی‌های مقاومت است

باشگاه خبرنگاران جوان: اخیرا عربستان حرف از غنی سازی اورانیوم زده و تلاش میکند به این تکنولوژی دسترسی پیدا کند. آیا پروژه هسته‌ای شدن عربستان در جهت رقابت با ایران است؟

زارعی: عربستان در صورت داشتن بمب اتمی هم نمی‌تواند تهدیدی برای ایران باشد. پاکستانی‌ها سال‌ها دارای بمب هسته‌ای بودند، اما ما هیچ نگرانی نداشتیم. رژیم صهیونیستی هم سلاح اتمی دارد، اما ما احساس نگرانی نمیکنیم. این تسلیحات برای منطقه ضرر دارد، اما تهدیدی برای جمهوری اسلامی به حساب نمی‌آید.

سعودی‌ها همواره تلاش کردهاند کمبود‌های خود را از طریق تکنولوژی صنعت‌های بزرگ جبران کنند، در حالی که تکنولوژی، ضعف را جبران نمی‌کند.

آمریکا در بیشتر زمینه‌ها از پیچیدهترین تکنولوژی‌ها برخوردار است، اما نمیتواند عقبماندگیاش در عرصه اقتصادی و رقابت با چین را جبران کند، چون تکنولوژی نمیتواند قدرت ویژ‌های به یک کشور دهد، به همین دلیل هم احساس میکنیم ژست‌های بزرگ نمیتوانند حقارت‌های سعودی‌ها را بپوشاند.

حقیقت بزرگی در منطقه وجود دارد که صدای آن به همه دنیا رسیده است. قدرتی به نام آمریکا دیگر با کیفیت گذشته وجود خارجی ندارد. دورانی که آمریکایی‌ها بتوانند پدید‌های را ایجاد و به سرانجام برسانند، سپری شده است.

در منطقه ما عوامل شکست خورده آمریکا نظیر عربستان نمیتوانند تعیین کننده یک جهت سیاسی در منطقه باشند. شکست‌های پی در پی سعودی‌ها نشان میدهد که آل‌سعود دیگر از قاعده بازی خارج شده است.

منطقه هویت جدیدی پیدا کرده و قدرت‌هایی که در برابر غرب مقاومت میکنند، یکی پس از دیگری پیروز میشوند. انصارالله در یمن و حزبالله در لبنان دست برتر را دارند. گروه‌های اسلامگرا هستند که هویت‌های منطقه را شکل میدهند و سعودی‌ها با ترقه بازی‌هایی که انجام میدهند، سعی دارند صدای این پیروزی‌ها شنیده نشود، لذا نباید خبر‌های بزرگ پیروزی‌های محور مقاومت با این ترقهبازی‌های سعودی‌ها کمرنگ شود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.