ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 68449
  • ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۹:۲۰
  • 98 بازدید
  • ارسال توسط :
شهدای مدافع حرم؛ بخش جدید جایزه کتاب دفاع مقدس/ سوم بهمن؛ برپایی اختتامیه

شهدای مدافع حرم؛ بخش جدید جایزه کتاب دفاع مقدس/ سوم بهمن؛ برپایی اختتامیه

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سردار حمید گرامی،‌ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نشست خبری هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس که ساعتی پیش برگزار شد، از موقعیت ژئوپلیتیکی ایران یاد و اظهار کرد: […]

شهدای مدافع حرم؛ بخش جدید جایزه کتاب دفاع مقدس/ سوم بهمن؛ برپایی اختتامیه

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سردار حمید گرامی،‌ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در نشست خبری هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس که ساعتی پیش برگزار شد، از موقعیت ژئوپلیتیکی ایران یاد و اظهار کرد: ایران در قلب جهان جای دارد و زمین بخش مهمی است که سبب می‌شود دولت‌ها تصمیم بگیرند که برای به دست آوردن آن به کشوری حمله کنند یا خیر.

وی با بیان اینکه تاریخ ایران، سراسر جنگ است،‌ ادامه داد: التهاب امروز و حساسیت‌هایی که نسبت به ایران دیده می‌شود ناشی از آنچه در ایران وجود دارد است. 60، 70 درصد انرژی جهان از تنگه هرمز می‌گذرد که در کنترل ایران قرار دارد. هیچ کشوری مانند ایران نبوده که در عین حالی که تحریم است، بتواند در برابر 34 کشور ایستادگی کند.

امیر گرامی در ادامه سخنانش عنوان کرد: 1700 کتاب در 23 گروه مورد داوری قرار گرفتند. ما 300 هزار شهید برطبق آمار رسمی کشورمان داریم. شش الی هفت ماه فعالیت صورت گرفت و آثار به صورت بی‌طرفانه مورد ارزیابی قرار گرفت. تقریباً به 100 نفر جایزه داده می‌شود.

وی همچنین به انتشار ویژه‌نامه‌ای در این رابطه اشاره و اظهار کرد: همه آثار، نمره ارزیابی و نگاه به آثار و موضوع مورد پردازش در داستان‌ها در این ویژه‌نامه ارائه شده است.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با اشاره به اینکه شانزدهمین دوره این جایزه در سال 92 برگزار شد، گفت: مدافعان حرم را ادامه‌دهنده راه دفاع مقدس می‌دانیم. در قالب یک گروه داوری به بررسی آثار شهدای مدافع حرم پرداختیم که اطلاعات جدیدی را به دست می‌دهد. مطالب مربوط به این کتاب باید در محل جمع‌آوری شود. از سویی نوشتن کتاب در این رابطه نیاز به سفر به کشوری دارد که امنیت آن هنوز تأمین نشده است و باید تحقیقات بسیاری در این رابطه انجام شود.

وی همچنین از روبرو بودن با مسائل مختلف در داوری یاد و بیان کرد: نشر ادبی سیالیت بسیار دارد. در این دوره از جایزه وارد حوزه جدیدی شدیم که شاید بسیاری از افراد جرئت ورود به آن را نداشته‌اند و آن، موضوعات روی داده در غرب کشور، ضد انقلاب و کردستان است.

امیر گرامی با تأکید بر اینکه شاید از میان خبرنگاران، کسی نباشد که این منطقه را به درستی بشناسد و بداند چه اتفاقاتی در آنجا روی داده است، ادامه داد: دلیل جدا کردن این شهر در اینجا مشخص می‌شود. کردستان منطقه حساسی است که دشمن روی آن دست گذاشته است.

وی با بیان اینکه پیش از کردستان و با پیروزی انقلاب، جنگ‌های دیگری هم وجود داشت که در این منطقه انجام شد،‌ افزود: بخش مهمی که در این دوره به آن توجه شده است، جوانان و نوقلمان هستند. کتاب‌ها باید فیپا، شابک و استانداردهای لازم دیگر را دارا باشند. از سویی این آثار در 23 گروه مورد داوری قرار گرفتند که تاریخ شفاهی، زندگی‌نامه،  خاطرات، پژوهش، زندگی‌نامه و … از آن جمله است.

محمدحسین کریم‌پور، معاون ادبیات سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این نشست تأکید کرد: اختتامیه در روز سوم بهمن‌ماه برگزار می‌شود. نشست تخصصی با حضور داوران از جمله اکرامی‌فر، شجاعی، محمودزاده و حنیف برگزار خواهد شد. در اختتامیه این جایزه به تبیین خصوصیات شعار این رویداد فرهنگی با عنوان «پاسداشت ثروت ملی» که از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران راهیان نور بود می‌پردازیم. همچنین راهکارهای پاسداشت در عرصه ادبیات بررسی و بیان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این برنامه از ساعت 9 تا 10:30 در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود، افزود: مراسم نکوداشت شهدای باغ موزه، نثار تاج گل به آنان با حضور مسئولان فرهنگی و نظامی بنیاد حفظ آثار از جمله برنامه‌های این دوره از جشنواره است.

کریم‌پور در ادامه گفت: نشست هم‌اندیشی میان اهالی فرهنگ حوزه ادبیات و مسئولان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از ساعت 11 تا 13:30 برگزار می‌شود. داوران نیز در این نشست حضور خواهند داشت. همچنین ساعت 14 در محل سالن خلیج فارس موزه انقلاب، مسئولان لشکری و کشوری طی مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس به منظور تجلیل از برگزیدگان حضور می‌یابند.

وی اظهار کرد: بالغ بر 125 اثر در حوزه‌های 23 گانه داوری انتخاب شده‌اند که از آنها تجلیل می‌شود. همچنین بخش جانبی نیز داریم که مروج کتاب، ناشر، منتقد و … در آن مورد قدردانی قرار می‌گیرند. در این مراسم، محمدحسن مقیسه درباره آینده ادبیات دفاع مقدس به بحث و تبادل نظر می‌پردازد و همچنین شاخص‌های انتخاب کتاب برتر در بیانیه هیئت داوران اعلام می‌شود.

کریم‌پور تاکید کرد: نکته حائز اهمیت در برپایی اختتامیه آن است که این مراسم به منظور تبیین نگاه ادبیات دفاع مقدس در حال و آینده برگزار خواهد شد. سردار باقری؛ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح،‌ سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جعفری،؛ مسئول امور کتاب معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و یکی از سران قوا در این مراسم حضور می‌یابند. همچنین تمام آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره در فضای مناسب ارائه می‌شود.

وی گفت: از میان 125 جایزه، 7 نویسنده برگزیده در گروه‌های مختلف تجلیل می‌شوند. با توجه به کیفیت آثار،‌ یک برگزیده، تقدیری ویژه و تقدیری در هر بخش داریم که به دلیل نبود استاندارد لازم در آثار سال‌های 93 ـ 94 در برخی گروه‌ها هیچ برگزیده‌ای در هر سه بخش نداشتیم.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.