ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 68902
  • ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
  • 169 بازدید
  • ارسال توسط :
هشدار دولت مستعفی یمن درباره کودتا در «عدن»

هشدار دولت مستعفی یمن درباره کودتا در «عدن»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «احمد بن دغر» نخست‏وزیر دولت مستعفی یمن که در ریاض پایتخت عربستان مقیم است، امروز در سخنانی که ناشیس از اوج اختلافات عربستان و امارات در جنوب یمن است، از کودتا در عدن خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «احمد بن دغر» نخست‏وزیر دولت مستعفی یمن که در ریاض پایتخت عربستان مقیم است، امروز در سخنانی که ناشیس از اوج اختلافات عربستان و امارات در جنوب یمن است، از کودتا در عدن خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از المیادین، بن دغر خواستار توقف درگیری در شهر عدن و بازگشت همه نیروها به پادگان‌ها شد و گفت: آنچه در عدن رخ می دهد، کودتا علیه «دولت قانونی» است.

عربستان، آمریکا و متحدانشان، دولت مستعفی و متواری عبدربه منصور هادی را که در ریاض مستقر شده، دولت قانونی در یمن می‌دانند.

بن دغر که نخست‌وزیر دولت مستعفی مقیم ریاض است افزود: امیدواریم که امارات و کشورهای عضو ائتلاف موضع روشن و صادقانه‌ای که عربستان در قبال عدن اتخاذ کرده، اتخاذ کنند. وی افزود: تلاش‌های ائتلاف عربی نباید در یمن منجر به سقوط وحدت و تقسیم کشور شود.

نخست وزیر دولت مستعفی یمن ضمن هشدار درباره بالا رفتن درگیری ها و اختلافات بین عربستان و امارات در عدن تصریح کرد: نباید در برابر آنچه که در عدن مرکز جنوب یمن رخ می دهد، سکوت کرد، چرا که ممکن است به درجه خطرناکی برسد.

نخست‎وزیر دولت مستعفی یمن هشدار کرد که بحران در عدن به سمت و سوی درگیری نظامی همه جانبه پیش می‎رود.

با توجه به واقعیت‌های جدید تحولات جنوب یمن که حکایت از تشدید اختلافات بین عربستان و امارات دارد، کشمکش بین دو کشور بر سر نفوذ در یمن بالا گرفته است. اخیرا گزارش‌های خبری حاکی از این بود که درگیری‌های میان ریاض و ابوظبی در هفته‌های آینده افزایش خواهد یافت، زیرا امارات عربی متحده مصمم است تا استراتژی خود را برای کنترل یمن جنوبی و تسلط بر تمامی جزایر و بنادر را تسریع کند.

هر کدام از کشورهایی عربستان و امارات در یمن به دنبال حذف دیگری است، آن هم به رغم اینکه طرفین توافق کردند در جنگ علیه ارتش یمن که کنترل تمام استان های شمالی را در دست دارد متحد بوده و نفوذ در یمن را به اشتراک گذارند، به طوری که عربستان سعودی به دنبال سیطره بر شمال یمن تا صنعا بوده است و امارات متحده عربی از ستیزه جویان وابسته به ائتلاف در استان‌های جنوبی حمایت می‌کند.

عربستان سعودی چند روز پیش با استفاده از تنش بین ابوظبی و مسقط نیروهایش را در المهره واقع در شرق یمن تقویت کرد تا به عنوان یک میانجیگر یا جایگزین امارات متحده عربی در این استان که عمانی‌ها مخالف آن هستند، حضور داشته باشد.

از جمله شواهد زیادی که مبنی بر عدم هماهنگی بین ریاض و ابوظبی در یمن، علیرغم اتحاد آنها در جنگ با یمن است، تبادل اتهامات بین آنها پس از سقوط هواپیماهای جنگی در سال 2016 است، امارات متحده عربی، عربستان را متهم به سرنگونی هواپیمایش کرده است و به نوبه خود، ریاض ابوظبی را به حمله به جت های جنگنده‌اش در بیش از یک منطقه جنوبی متهم کرده است.

«دیوید هرست» نویسنده انگلیسی هفته گذشته در مقاله‌ای که در روزنامه «میدل ایست آی» منتشر شد، تاکید کرد که اختلاف بین ریاض و ابوظبی به قوت خود باقی است و رقابت بین امارات متحده عربی و عربستان سعودی، برای بازگرداندن مشروعیت حکومت سرنگون شده عبد ربه منصور هادی نیست بلکه رقابت بر سر رهبری جهان عرب‌های سنی در منطقه خلیج فارس است.

ریشه‌های اختلاف امارات و عربستان سعودی به ژوئن 2016 باز می‌گردد، زمانی که عبد ربه منصور هادی، «خالد محفوظ بحاح» را که مورد حمایت امارات بود از نخست وزیری برکنار کرد و این موضوع ابوظبی را خشمگین و وادار کرد تا برای کاهش نفوذ عربستان سعودی در استان‌های جنوبی، خصوصا در عدن تلاش کند بخصوص که امارات مهره مهم خود در یمن یعنی علی عبدالله صالح را از دست داد آن هم دو روز پس از اینکه صالح علیه شرکای خود در شورای سیاسی و دولت نجات ملی اعلام جنگ کرد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.