ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 69037
  • ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۷:۴۹
  • 78 بازدید
  • ارسال توسط :
عربستان در یمن به بن بست رسیده است

عربستان در یمن به بن بست رسیده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس ، پایگاه اینترنتی نشریه «هیل» در گزارشی به قلم سایمون هندرسون با عنوان «کشمکش و پنهان کاری، واقعیت آنچه در یمن جریان دارد»، تاکید کرد که اوضاع یمن در سایه کشمکش نیروهای ائتلاف عربی فاجعه بار شده و نیاز […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس ، پایگاه اینترنتی نشریه «هیل» در گزارشی به قلم سایمون هندرسون با عنوان «کشمکش و پنهان کاری، واقعیت آنچه در یمن جریان دارد»، تاکید کرد که اوضاع یمن در سایه کشمکش نیروهای ائتلاف عربی فاجعه بار شده و نیاز به راه حل دیپلماتیک فوری دارد.

در این یادداشت آمده است: داستان یمن در واشنگتن داستان قحطی فزاینده‌ای است که حداقل تا حدی ناشی از بمباران ناعادلانه عربستان علیه اعضای قبایل حوثی طرفدار ایران است، اما داستان واقعی این است که عربستان سعودی از لحاظ نظامی در یمن به دردسر افتاده و خطر احتمالی جنگی با دامنه گسترده‌تر است که منافع ایران را با هزینه اندکی برای آن تامین کند.

نویسنده توضیح داد: تقریبا سه سال پیش، در ماه مارس 2015، نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات تلاش کردند با به راه انداختن جنگی، حکومت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری را که از سوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته شده بود و در ریاض در تبعید زندگی می‌کند، (به قدرت)‌ بازگردانند.

هیل آورده است: بلافاصله نیروهای امارات با کمک مزدوران کلمبیایی بندر عدن در جنوب یمن را تحت کنترل خود گرفتند شدند، اما حوثی‌های متحد نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهور اسبق یمن توانستند، سلطه خود بر صنعا را مستحکم کنند.

این نشریه افزود: حوثی‌ها از حومه شهر شمالی صعده می‌آیند و اکنون 20 درصد خاک یمن را اداره می‌کنند که حدود 80 درصد از جمعیت 28 میلیون نفری یمن را تشکیل می‌دهد.

نویسنده اظهار داشت: تنها پیشرفتی که نیروهای عربستان سعودی در امتداد مرزهای شمالی یمن داشت به تصرف یک جزیره کوچکی از خاک یمن در نزدیکی ساحل دریای سرخ محدود بود. اما واقعیت نظامی کلی، خلاف این را نشان می‌دهد. حوثی‌ها در واقع چندین مایل از سرزمین‌ عربستان را در امتداد مرزهای یمن از جازان تا نجران در شرق را کنترل می‌کنند – در اینجا ما از حدود 100 مایل مربع (حدود 259 کیلومتر مربع) از اراضی عربستان و شاید حتی بیشتر سخن می‌گوییم-.

هیل آورده است: اما بحث‌هایی مطرح است درباره اینکه آیا می‌توان این منطقه را اشغالی دانست یا خیر؛ چون ارتش عربستان بعضی وقت‌ها به این منطقه حمله می‌کند، اما در واقع از آن به عنوان سکویی برای حملات حوثی‌ها به سایت‌های نظامی و شهرهای مرزی عربستان سعودی استفاده می‌شود.

در واقع، ارزیابی‌های دیپلماتیک از عملکرد ارتش عربستان واقعا دیپلماتیک نیست: برخی از صفات مورد استفاده عبارتند از «بسیار ضعیف» و «وحشتناک» که هر دو برای ارتش، نیروهای ویژه و نیروی هوایی عربستان به کار گرفته می‌شود و متحدان غربی عربستان از جمله آمریکا از وضعیت میدان جنگ ناراضی هستند و می‌خواهند از این بن بست خارج شوند.

فرصت برای انجام این کار در ماه دسامبر در دسترس بود، زمانی که اتحاد میان حوثی‌ها و علی عبدالله صالح از هم پاشید و چند روز پس از آن صالح در عملیات کمینی کشته شد، اما دیگر عوامل تنش این فرصت را از بین برد چون به نظر می‌رسد عربستان سعودی و امارات دیدگاه‌های متفاوتی را به ادامه حمایت از رئیس جمهور هادی داشته باشند.

در نشست فعالان جنوب یمن که در آخر هفته گذشته در عدن و با حمایت ضمنی امارات برگزار شد، یک «شورای انتقالی جنوب» تشکیل و متعهد به سرنگونی دولت هادی شد، بلافاصله یک مقام سعودی تشکیل این شورا را غیرقابل قبول خواند.

نشریه هیل ادعا کرد: از سوی دیگر، نقش ایران محدود اما مهم شمرده می‌شود به نظر می‌رسد که کسی در تهران دست به تنشی برای تحریک خشم می‌زند، بدون آن که برای مقابله مستقیم بین عربستان سعودی و ایران تلاش کند. اقدامات متعددی به گروه‌های کوچکی از مستشاران ایرانی نسبت داده شده که از جمله آن نشانه گیری موشک‌ها به سمت کشتی‌های ایالات متحده در آبراهه استراتژیک باب المندب بین اقیانوس هند و دریای سرخ است و یک ناو هواپیمابر عربستان سعودی هم در حمله شناور تندرو بدون سرنشین ایرانی مورد خسارت سنگینی خورد.

هیل آورده است: در نوامبر گذشته یک فروند موشک یمنی که مهندسان ایرانی بُرد آن را تقویت کرده بودند به نزدیکی فرودگاه اصلی ریاض اصابت کرد که در پانصد مایلی (بیش از 804) کیلومتری از خاک حوثی‌ها واقع است. یک ماه بعد یک فروند موشک دیگر به کاخ پادشاهی در پایتخت عربستان شلیک شد در دسامبر گذشته نیز حوثی‌ها ادعا کردند که یک فروند موشک را به سوی نیروگاه انرژی هسته‌ای در دست احداث نزدیک ابوظبی شلیک کردند اگرچه مقامات اماراتی این تلاش را به سخره گرفتند اما مقامات غربی به آن اعتراف و تصریح کردند که تهدید حوثی‌ها علیه امارات اگر به پیشرفت‌هایی دست یابند، واقعی است.

«اما عُمان، که در مرز عربستان سعودی، امارات و مرزهای یمن واقع است به نظر می‌رسد طرفی بی‌اعتناست در حالی که در واقع، این کشور طرفی محوری محسوب می‌شود».

هیل ادعا کرد: عمان به اندازه کافی متهم شده است که مسیر حمل و نقل و عبور فنآوری نظامی ایران برای نیروهای حوثی است اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا سلطان قابوس پادشاه عمان عمدی این تجارت را مجاز می‌داند؟؛ چون گفته می‌شود که سلطان قابوس 77 ساله از آنچه حماقت سعودی‌ها و اماراتی‌ها از دخالت در یمن خوانده، ناراضی است.

در مقابل، دولت‌های ریاض و ابوظبی، به اقدام پادشاه عمان در استفاده از نیروهای ایرانی (قبل از انقلاب) برای مقابله با انقلابیون در دهه 1970، به عنوان گامی نگاه می‌کنند که سابقه تلخی برای مداخله تهران در شبه جزیره عرب فراهم کرد.

هیل افزود: دستکم یک سازمان اطلاعاتی پیش بینی کرد، بعید است که سلطان قابوس به دلیل ابتلا به بیماری سرطان تا سال 2019 زنده بماند، همچنین پادشاه عمان احتمالا از رسیدن ادوات نظامی عربستان سعودی به بندر نشطون یمن ناراضی است و چه بسا این اقدام بخشی از طرح عربستان برای گشایش کریدوری بین یمن و عمان باشد، که اجازه دسترسی عربستان سعودی به اقیانوس هند را می‌دهد. سلطان نشین عمان در گذشته زمینه ایجاد یک کانال دیپلماتیک میان حوثی‌ها و ریاض را تسهیل کرده بود و هم اینک باید این مرحله را دوباره فعال کرد.

نمی‌توان پیش بینی کرد که گام بعدی نظامی یا دیپلماتیک است. در حال حاضر ایران موضع طرفی بی‌گناه و آزرده خاطر دارد، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در 22 ژانویه در روزنامه «فاینشنال تایمز» نوشت «تهران برگزاری کنفرانس گفت‌وگوهای منطقه‌ای در خلیج فارس را پیشنهاد می‌دهد». وی افزود: «دعوت پیشین ما به گفت‌وگو هنوز به قوت خود باقی است و ما به روزی چشم دوخته‌ایم که کشورهای همسایه این دعوت را پاسخ دهند و متحدان ما در اروپا و دیگر کشورهای غرب تشویق به این امر کنند».

هیل در پایان آورده است: سخنان ظریف واشنگتن را مجبور کرده است تا ریاض را برای پذیرش توصیه‌های آمریکا درباره یمن متقاعد کند هرچند تقریبا مطمئن است که ظریف قصد ندارد چنین کاری را انجام دهد.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.