ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 69411
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۶:۱۴
  • 91 بازدید
  • ارسال توسط :
برگ جدیدی از سناریوی یمن/ آیا بن سلمان دست از حمایت از مهره سوخته خود می کشد؟

برگ جدیدی از سناریوی یمن/ آیا بن سلمان دست از حمایت از مهره سوخته خود می کشد؟

  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت گلوبال ریسرچ در گزارشی نوشت: درگیر­های در شهر «عدن» به دنبال انحلال شورای انتقالی جنوب یمن توسط «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن بالا گرفته است. عبدربه منصور هادی همچنین تظاهرات حامیان شورای انتقالی […]

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت گلوبال ریسرچ در گزارشی نوشت: درگیر­های در شهر «عدن» به دنبال انحلال شورای انتقالی جنوب یمن توسط «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن بالا گرفته است. عبدربه منصور هادی همچنین تظاهرات حامیان شورای انتقالی جنوب یمن را ممنوع کرد. تنش در عدن میان جریان حامی عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و جریان وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن بالا گرفته است  .

شورای انتقالی یمن که مورد حمایت امارات است هفته پیش خواستار سرنگونی دولت عبدربه منصور هادی شده بود و مهلتی برای رئیس جمهوری مستعفی یمن تعیین کرده بود تا دولت فاسد خود را برکنار کند و در غیر این صورت با اعتراض روبرو خواهد شد.

در پایان این مهلت شورای انتقالی جنوب یمن خواستار برگزاری تظاهرات اعتراضی در عدن شده و دولت عبدربه منصور هادی با صدور بیانیه ای خواستار خویشتن داری شده و اعلام کرده که هرگونه تجمع اعتراضی در شهر عدن ممنوع است. در همین راستا ناظران معتقدند که اگر میانجیگری برای پایان دادن به این اختلاف نظرها صورت نگیرد، دامنه اختلافات و تنش ها گسترده تر خواهد شد.

طرفداران شورای انتقالی جنوب یمن اعلام کرده اند که عبدربه منصور هادی به سربازانش دستور تیراندازی به فعالانی که دستور وی را نادیده گرفته ­اند و بدون توجه به این حکم در شهر تجمع کرده اند، را داده است. به دنبال این اتفاق نیروهای جدایی طلب جنوب یمن، در حرکتی که دولت هادی آن را کودتا خواند، به سرعت کنترل عدن را در اختیار گرفتند. بدون تردید این اتفاقات پیامدهای داخلی و بین ­المللی زیادی را به دنبال خواهد داشت.

 این سناریوی نوظهور متحدان ائتلاف عربی یعنی عربستان سعودی و امارات متحده عربی را در مقابل هم می تواند قرار دهد. زیرا مقامات ریاض اعلام کرده اند که از حفظ اتحاد این کشور حمایت می کنند در حالیکه  مقامات ابوظبی بنا به ادعای خودشان از شورای انتقالی جنوب یمن و خواسته های آنها برای بازگرداندن استقلال به یمن جنوبی حمایت می کنند. همچنین مسئله دیگر این است که «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان عربستان ظاهرا توسط «محمد بن زاید» همتای قدیمی اماراتی خود هدایت می شود و هر گونه شکاف میان آنها عمیقا شخصی خواهد شد.

گفته می شود این دو متحد احتمالا هر گونه عدم توافق درباره آینده یمن پس از جنگ را پشت درهای بسته حل و فصل خواهند کرد و برای مقامات ابوظبی عاقلانه خواهد بود که روش حفظ آبرو را برای تغییر موقعیت پیش بینی شده و پذیرش یمن جنوبی در صورتی که شورای انتقالی جنوب یمن در درگیری ها موفق شود، را در پیش بگیرند. ریاض در صورت ادامه حمایت از چهره غیر محبوب عبدربه منصور هادی به اشتباهات خود ادامه خواهد داد، زیرا اعتبار منصور هادی در هر دو بخش یمن از دست رفته است و این حقیقت ناخوشایند به تنهایی کافی خواهد بود تا ریاض درباره حمایت خود از این چهره سیاسی شکست خورده تجدید نظر کند و این حقیقت را بپذیرد که هیچ کدام از بخش های شمالی و جنوبی منصور هادی را به عنوان رئیس جمهور کشورشان قبول ندارند. با این حال دلیل، حذف منصور هادی بهانه رسمی شروع جنگ توسط عربستان در یمن را در اولین گام از بین می برد، اما همین خود می تواند بهانه ای باشد برای مقامات ریاض تا خود را از این مشارکت فاجعه آمیز و گران قیمت در درگیری ها نجات دهند.

به اذعان همگان اگر شورای انتقالی جنوب یمن بتواند دولت هادی را از عدن یک بار و برای همیشه برکنار کند، ممکن است این نشان دهنده مرحله پایانی جنگ در یمن باشد و این کشور ممکن است در آینده راه حل مطرح شده توسط روسیه را در پیش بگیرند یا اینکه کاملا به وضعیت تقسیم قبل از سال 1990 به صورت دو دولت مستقل قانونی برگرداند.

 

انتهای پیام

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.