ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 70419
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
  • 86 بازدید
  • ارسال توسط :
تاثیر بحران یمن روی روابط روسیه و عربستان

تاثیر بحران یمن روی روابط روسیه و عربستان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «ریاض یاسین» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن برای همراه کردن روسیه با عربستان و موضع‎گیری علیه ایران و اعمال فشار به این کشور برای توقف حمایت از انصارالله، اخیرا به مسکو سفر کرده است؛ هر چند این سفر چندان […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «ریاض یاسین» وزیر خارجه دولت مستعفی یمن برای همراه کردن روسیه با عربستان و موضع‎گیری علیه ایران و اعمال فشار به این کشور برای توقف حمایت از انصارالله، اخیرا به مسکو سفر کرده است؛ هر چند این سفر چندان در رسانه‎های روسی انعکاس داده نشده است، شاید یکی از دلایل آن این باشد که سفر یاسین به روسیه دستآوردی برای دولت مستعفی تحت حمایت عربستان نداشته است.

وزیر خارجه دولت مستعفی یمن در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف همتای روسی خود اعلام کرد که دستیابی به توافق با «حوثی‎ها» بعید است. ریاض یاسین در این نشست خبری تاکید کرد که وی از روسیه خواست با انصارالله گفت‎وگو کند و روسیه هم بر اهمیت تلاش های بین المللی برای موفقیت مذاکرات بین طرف های درگیر در یمن تاکید کرده است.

روسیه از ابتدای بحران یمن هیچ گونه اقدام سازنده‌ای برای توقف درگیری‎ها در این کشور انجام نداده است و شاید به این دلیل باشد که ممکن است به روابط روسی سعودی خدشه وارد شود؛ به خصوص اینکه دو کشور طی سال های اخیر با وجود اختلافات شدید بر سر مسایل منطقه ای، درباره بازار نفت توافقاتی انجام داده‎اند.

علاوه بر آن، شاه سعودی مهر ماه گذشته برای اولین بار در تاریخ روابط دو کشور، به مسکو سفر کرده است و وزارت خارجه عربستان نیز این سفر ملک سلمان را «تاریخی» خواند. بنابراین روس‌ها از ابتدای جنگ عربستان علیه یمن نگران دخالتشان برای پایان دادن جنگ عربستان بودند. «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یکی از اظهاراتش درباره تحولات یمن گفته بود که «با توجه به شرایط کنونی صنعاء، تصمیماتی درباره تعلیق فعالیت سفارت روسیه در صنعاء اتخاذ شده است و همه کارکنان سفارت یمن را ترک خواهند کرد…سفیر روسیه و دیپلمات‌های روس فعالیت خود را در ریاض انجام خواهند داد.»

سیاست روسیه عموما بدین شکل است که با نیروهای غیر دولتی تعامل نمی کند و ارتباط با دولت های رسمی جهان را ترجیح می دهند و این چیزی است که در مناسبات و روابط تاریخی بین دو کشور یمن و روسیه وجود داشته است.

جمهوری یمن در 30 دسامبر سال 1991 رسما روسیه فدرال را به عنوان وارث اتحاد جماهیر شوروی سابق به رسمیت شناخت و از ابتدای بحران یمن نیز روس ها دولت «منصور هادی» را به عنوان دولت قانونی یمن قبول دارند و البته بحران های سوریه و یمن برای روسیه متفاوت است؛ چراکه سوریه، منافع سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی روسیه را تشکیل می دهد، اما در مساله یمن، روسیه در مقابله با کشورهای عربی قرار می گیرد.

اما بخش دیگر بحران یمن، بخش انسانی آن است که روسیه با حفظ رعایت اصل بی طرفی‎‎، مجبور به دخالت در تحولات یمن شده است و بیانیه‎هایی را صادر کرده و در آن خواستار توقف جنگ و ارائه کمک های انسان دوستانه به ملت یمن شده است و همین مساله موجب تقویت موقعیت روسیه بین طرف های درگیر در یمن شده است و روس‌ها با وجود اینکه درک درستی از تحولات یمن نداشته‎ و چندان به انصارالله اهتمام نمی ورزیدند، کانال ارتباطی خود با رهبران این جنبش را قطع نکردند.

سیاست خارجه روسیه بر مبنای اصل میانجی‎گری در خاورمیانه برای حل بحران ها و کاهش تنش‌های منطقه ای در چارچوب قانون سازمان ملل و بدون هیچ گونه جانبداری از دولت و یا مخالفان آن است و بحران یمن هم از این جهت مستثنی نیست و واقعیت این است که روسیه عضو جدید شورای امنیت در جهان است که بر روابط خود با همه طرف های درگیر حفظ می کند.

روس‎ها طبیعت بحران یمن و ریشه تاریخ آن را به خوبی می شناسند و ادعاهای آمریکا و عربستان درباره دخالت ایران در بحران یمن بویژه درباره قاچاق موشک از ایران به یمن را نوعی مبالغه‌‏گویی توصیف می کنند.

روسیه دلایل و مدارک مربوط به اتهام ایران به عنوان منبع تامین موشک برای انصارالله را محکمه پسند نمی داند. در همین راستا، سفیر این کشور در سازمان ملل اعلام کرد که منبع تامین موشک های یمن، کشور دیگری است که قبل از ممنوعیت فروش سلاح به یمن در سال 2015 تحویل داده شده است.

روسیه همچنین انصارالله را مزدور ایران در یمن بر نمی شمارد و به خوبی می دانند که حمایت ایران از انصارالله به دلیل محاصره شدید عربستان علیه یمن، بسیار محدود است و این حمایت های نهایتا منحصر به حمایت انسانی در شرایط بسیار خاص می شود.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.