ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 70519
  • ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۶:۲۰
  • 472 بازدید
  • ارسال توسط :
قطر: کشورهای محاصره کننده تمام مفاد منشور شورای همکاری خلیج فارس را نقض کردند

قطر: کشورهای محاصره کننده تمام مفاد منشور شورای همکاری خلیج فارس را نقض کردند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از القدس العربی، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر گفت که هرگونه گفت‌وگو با کشورهای محاصره کننده نباید به ضرر حاکمیت دولت قطر باشد. وی روز دوشنبه در تشریح سیاست خارجی دولت قطر در مجلس شورای این […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از القدس العربی، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر گفت که هرگونه گفت‌وگو با کشورهای محاصره کننده نباید به ضرر حاکمیت دولت قطر باشد.

وی روز دوشنبه در تشریح سیاست خارجی دولت قطر در مجلس شورای این کشور گفت: کشورهای محاصره کننده تمام مفاد منشور شورای همکاری خلیج فارس را نقض کردند.

وزیر خارجه قطر بر ضرورت وجود ساز و کاری روشن برای حل اختلافات به‌گونه‌ای الزام‌آور برای همه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تاکید کرد.

آل ثانی گفت: اصول سیاست خارجی قطر مبتنی بر روابط دوستانه با کشورهای دنیا، حمایت از منافع قطر و دفاع از مسائل عربی و اسلامی و مسائل مستضعفان، تلاش برای برقراری امنیت و صلح بین‌المللی از طریق پایبندی به قوانین بین‌المللی، پیشبرد همکاری‌ها در چارچوب سازمان ملل، پایبندی به منشورهای بین‌المللی، و ارسال کمک‌های بشردوستانه به آسیب‌دیدگان در هر نقطه‌ای از جهان است.

وی با بیان اینکه محاصره قطر از سوی چهار کشور عربی، بحرانی بی‌سابقه در تاریخ معاصر قطر به شمار می‌رود گفت: دولت قطر به رهبری شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، تصمیمی راهبردی برای تعامل با این محاصره به شیوه‌ای متمدنانه و قانونی اتخاذ کرد.

وزیر خارجه قطر با بیان اینکه هیچ دلیلی برای به وجود آمدن این بحران وجود نداشت، افزود: کشورهای محاصره کننده می‌خواهند که قطر تحت قیمومیت آن‌ها باشد و  خود سیاست‌های داخلی و خارجی قطر را تعیین و از منابع آن برای خدمت به منافع خود استفاده کنند.

وی ضمن تمجید از نقش برجسته شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت و تلاش‌های وی برای حل بحران قطر گفت: دولت قطر از این میانجیگری استقبال و از آن حمایت کرد.

قطر قصد خروج از شورای همکاری را ندارد

آل ثانی در پاسخ به سؤالی درباره ادامه عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس گفت: قطر قصد ندارد از این شورا خارج شود و تا زمانی که این شورا پا برجا باشد، قطر به فعالیت‌های خود در چارچوب این شورا ادامه خواهد داد، اما اگر کشورهای محاصره کننده به دنبال تشکیل نهاد دیگری هستند می‌توانند از شورای همکاری خلیج فارس خارج شده و این کار را انجام دهند.

وزیر خارجه قطر گفت: دولت قطر با کشورهای مختلف جهان با زبان منافع سخن می‌گوید نه با تهدید آنگونه که کشورهای محاصره کننده انجام می‌دهند. ما توانستیم بسیاری از اهداف خود را در این چارچوب محقق کنیم و حتی کشورهای بزرگی محاصره را محکوم و خواهان لغو آن شدند.

وی با بیان اینکه کشورهای محاصره کننده با هدف تضعیف اقتصاد قطر و در نهایت گرفتن امتیازها از آن، به دنبال عادی‌سازی بحران و ادامه آن هستند، افزود: قطر همه این تلاش‌ها را خنثی کرد و اجازه نداد که به اقتصادش صدمه وارد شود.

شرط عادی‌سازی روابط با کشورهای محاصره کننده

وزیر خارجه قطر با بیان اینکه رهنمودهای امیر قطر این است که ما باب گفت‌وگو را نبندیم، تاکید کرد: گر دولت‌های محاصره کننده خواستار عادی‌سازی محاصره هستند، قطر تلاش می‌کند حقوق خود را به دست بیاورد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره زمان گشایش در بحران قطر و کشورهای عربی گفت: دولت قطر مسأله محاصره را پشت سر گذاشته است و ما در عین حال همچنان زمینه برای گفت‌وگو بر اساس اصولی روشن و شفاف مبتی بر احترام به قوانین بین‌المللی و حاکمیت قطر فراهم است. ما هشت ماه برای گفت‌وگو تلاش کردیم، اما کشورهای محاصره کننده در را بستند. هر چند اکنون هیچ تلاشی از سمت ما برای آغاز گفت‌وگو صورت نمی‌گیرد، اما از هرگونه تلاش‌‌های سازنده در این راستا استقبال می‌کنیم.

آل ثانی گفت: هیچ تلاش‌ جدیدی برای حل بحران قطر به جز تلاش‌های آمریکا به ویژه آنچه به نشست کمپ دیوید مربوط می‌شود، صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه ما هنوز به نشست کمپ دیوید دعوت نشده‌ایم، افزود: در صورت دعوتمان به این نشست در آن شرکت می‌کنیم و  آمریکا با ما در زمینه پیشنهادهای خود برای حل بحران در تماس است.

وزیر خارجه قطر در ادامه گفت که هیچ گونه اقدامات مثبتی از سمت کشورهای محاصره کننده دیده نمی‌شود، بلکه آن‌ها به دنبال تشدید بحران در آینده هستند و خود را برای آن آماده می‌کنند.

این وزیر قطری درباره حضور قطر در نشست آتی سران کشورهای عربی گفت: قطر صرف نظر از محل برگزاری این نشست در آن شرکت می‌کند.

وی افزود: به لطف سیاست‌های حکمیانه امیر قطر ما تاثیرات منفی این بحران را پشت سر گذاشتیم و همه کشورهایی که با قطر همکاری می‌کنند کاملا متقاعد شده اند که اتهامات مطرح شده علیه قطر، افترا است. اقدامات ظالمانه‌ای علیه قطر انجام شد و ما می‌دانیم که این کشورها به دلیل تقابل منافع با کشورهای محاصره کننده و فشارهایی که با آن مواجه هستند، نمی‌توانند مواضعی قوی در جهت حمایت از قطر اتخاذ کنند.

آل ثانی در ادامه اظهار داشت: موضع قطر در قبال مسأله فلسطین، حمایت از راه حل عادلانه این مسأله بر اساس طرح صلح عربی است به‌گونه‌ای که حقوق مشروع ملت فلسطین در تشکیل دولت مستقل به پایتختی قدس شریف تضمین شود. همچنین قطر همه گروه‌های فلسطین و تلاش‌های برای آشتی بین این گروه‌ها حمایت می‌کند.

وی درباره بحران سوریه گفت: قطر حامی حل سیاسی بحران سوریه و حمایت از ملت سوریه است. قطر هیچ انگیزه‌ای برای تغییر نظام سوریه ندارد و از آغاز برای حل این بحران تلاش کرده است. ما همچنان از ملت سوریه از طریق ارائه کمک‌های بشردوستانه و سیاسی به آن‌ها برای رسیدن به حل سیاسی بحران بر اساس مراجع بین‌المللی و قطعنامه ژنو 1 حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه قطر درباره بحران یمن گفت: قطر هنگامی که در ائتلاف حمایت از مشروعیت در یمن شرکت کرد، متقاعد بود آنچه رخ داده است کودتا علیه مشروعیت است و نباید آن را پذیرفت. ما بر اساس وظیفه خود در حمایت از امنیت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ائتلاف حمایت از مشروعیت در یمن شرکت کردیم و به مرزهای عربسیتان نیرو فرستادیم اما در جنگ در یمن شرکت نکردیم.

وی افزود: جنگ در یمن تا امروز ادامه دارد و ملت یمن از اوضاع انسانی دشواری رنج می‌برند. 20 میلیون یمنی زیر خطر فقر هستند و همچنین بیماری‌ها و وباها در این کشور شیوع یافته و این در حالی است که هیچ چشم اندازی برای رسیدن به راه حلی سیاسی تا این لحظه وجود ندارد.

اختلاف با ایران در زمینه سیاست خارجی

آل ثانی درباره روابط قطر با ایران گفت: با توجه به همسایگی و شراکت در بزرگترین چاه گاز که نیازمند ارتباط مستمر بین دو طرف است، روابط بین دو کشور باید مبتنی بر اصولی روشن باشد. ما و ایران در سیاست خارجی اختلافات زیادی و علیرغم حمایت ایران از قطر بعد از محاصره، این اختلافات همچنان ادامه دارد.

عربستان، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن گذشته ( 15 خرداد) روابط خود با قطر را به بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع کردند و تمام گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر را مسدود کردند.

قطر از ابتدای این بحران تاکید کرده که کشورهای محاصره کننده از طریق وارد ساختن اتهامات به قطر و دروغ‌پراکنی و درخواست‌های غیرواقعی و غیرقابل اجرا، به دنبال تجاوز به حاکمیت ملی این کشور هستند.

تاکنون تلاش‌های میانجیگرانه کویت برای حل بحران قطر نتیجه‌ای در پی نداشته است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.