ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 70527
  • ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۶:۴۲
  • 86 بازدید
  • ارسال توسط :
دفاع ظریف از گفتمان صلح در نشست والدای مسکو

دفاع ظریف از گفتمان صلح در نشست والدای مسکو

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، وزیر امور خارجه کشورمان بامداد دوشنبه سی ام بهمن ماه برای شرکت در چهاردهمین نشست والدای وارد مسکو شد و در افتتاحیه این نشست با حضور «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه شرکت کرد. ظریف پس […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، وزیر امور خارجه کشورمان بامداد دوشنبه سی ام بهمن ماه برای شرکت در چهاردهمین نشست والدای وارد مسکو شد و در افتتاحیه این نشست با حضور «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه شرکت کرد.
ظریف پس از این نشست به ساختمان وزارت امور خارجه روسیه رفت و در محل دفتر «سرگئی لاوروف» با همتای روس خود در مورد گسترش روابط دو جانبه و آخرین تحولات منطقه از جمله بحران سوریه، یمن و موضوعات دیگری چون برجام و همکاری دو کشور رایزنی و پس از آن پایتخت روسیه را به مقصد تهران ترک کرد.
در این نشست 2 روزه (30 بهمن ماه و یکم اسفند ماه) مقامات حدود 30 کشور جهان، درباره شرایط پساداعش در سوریه، چشم انداز درگیری های فلسطین و رژیم صهیونیستی، بررسی شرایط و بحران در یمن، سازوکارهای کمک به لیبی، مسائل کردها و در مجموع کاهش تنش های منطقه ای بحث و تبادل نظر خواهند کرد.
این گزارش دربردارنده مهمترین محور تحلیل هایی است که در رسانه های عربی درباره سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به روسیه و اظهارات وی درباره تحولات منطقه در نشست والدای منتشر شده است.

** مخالفت ظریف با جنگ افروزی
شبکه خبری «المنار» لبنان و «الجزیره» قطر و روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن و تارنمای «اخبار الیوم» مصر انتقاد وزیر امور خارجه جمهوری از حضور نظامی آمریکا در سوریه را مورد توجه قرار دادند.
شبکه خبری المنار نوشت: روز نخست کنفرانس والدای در مسکو شاهد نشست دیپلماسی گسترده ای با حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی و «بثنیه شعبان» مشاور رسانه ای «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه و «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه بود.
وزیر امور خارجه ایران در این نشست شماری از مواضع را در پیش گرفت و طرح هایی را مطرح کرد که بررسی سازوکار تازه میان ایران و همسایگان آن از این موارد بود.
به نوشته روزنامه العربی الجدید، محمد جواد ظریف در سخنرانی خود در نشست والدای از سیاست های آمریکا انتقاد کرد. او طرح آمریکا در شمال سوریه را برای واشینگتن و همپیمانان آن بسیار خطرناک به شمار آورد و دخالت آمریکا در منطقه را ناکارامد و غیر عقلانی دانست.
در این نشست محمد جواد ظریف گفت: کشورهای منطقه باید با همکاری هم برای تحقق ثبات و احترام به حاکمیت دیگر کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آنها تلاش کنند. او خواستار گفت و گو در منطقه خلیج فارس و نزدیک شدن تهران و ریاض و بهبود اوضاع عراق، سوریه، یمن، لبنان و بحرین شد و گفت و گو و گزینه های سیاسی را راهی برای پایان دادن به جنگ یمن به شمار آورد.
تارنمای اخبارنا الیوم نوشت: وزیر امور خارجه روز دوشنبه گفت با وجود شکست گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق باز هم این گروه به دلیل دارا بودن سلاح و برخوردار بودن از حمایت برخی کشورها خطرناک به شمار می رود. وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس والدای اظهار کرد : دخالت های آمریکا در سوریه مانعی در مسیر حل بحران سوریه است و آمریکا برای به کنترل آوردن مناطقی از سوریه با هدف تجزیه این کشور و رسیدن به منافع راهبردی خود تلاش می کند.
او گفت باید به حمله های رژیم اسرائیل به سوریه پایان داده شود و از همه خواست به وحدت و حاکمیت سوریه احترام گذارند.
شبکه خبری الجزیره نوشت: وزیران امور خارجه روسیه و ایران همزمان حضور نظامی آمریکا در سوریه را مورد حمله قرار دادند و این موضوع را مقدمه ای برای اشغال و تجزیه این کشور به شمار آوردند.
وزیر امور خارجه ایران در نشست بین المللی والدای در روسیه گفت موج جدیدی از اشغال از سوی آمریکایی ها در سوریه آشکار شده است.

** گزینه سیاسی پیشنهاد ظریف برای حل بحران های منطقه
روزنامه های «التحریر» و «الدستور» مصر و تارنمای رادیو «النور» لبنان و شبکه خبری الجزیره با اشاره به حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست والدای، راهبرد صلح طلبی ایران در منطقه را مورد توجه قرار دادند.
به نوشته روزنامه التحریر، وزیر امور خارجه ایران تنها راه حل بحران سوریه را گزینه سیاسی دانست و گفت پس از شکست داعش زمینه برای حل بحران فراهم است.
ظریف در سخنرانی خود در نشست بین المللی والدای درباره خاورمیانه گفت: اکنون به ویژه پس از خارج شدن سرزمین های عراق و سوریه از زیر کنترل داعش می توان از شکست داعش در منطقه سخن به میان آورد، اما هنوز هم تهدیدهایی از جانب این گروه وجود دارد. او گفت اگر می خواهیم موضوع تروریسم و تندروی را در جامعه بین الملل حل کنیم باید به یک اقدام مشترک و جمعی روی آوریم.
روزنامه الدستور هم نوشت: محمد جواد ظریف دخالت نظامی در سوریه را راه حل قابل قبولی برای حل مشکلات سوریه ندانست و بر این موضوع تاکید کرد که بهتر است دولت سوریه و ارتش این کشور طرح های مناسبی را در پیش گیرند.
به نوشته تارنمای رادیو النور، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواستار کنار گذاشتن اختلافات میان تهران و ریاض شد و گفت: منطقه خلیج فارس نیاز به سازوکارهای تازه ای برای گفت و گو دارد. او تنش میان تهران و ریاض را غیر ضروری و پایان دادن به این تنش را مهم به شمار آورد.
به نوشته الجزیره، درباره عملیات شاخه زیتون ارتش ترکیه در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه ظریف اظهار کرد: ایران نگرانی ترکیه درباره کردها را درک می کند. او خواستار حل این موضوع از طریق قانون و ارتباط با دولت سوریه شد. درباره اوضاع یمن هم ظریف گفت ایران خواستار حل سیاسی بحران یمن است و نیاز به سازوکار جدیدی برای تعامل میان ایران و همسایگان در خلیج فارس است. او تنش میان تهران و ریاض را غیر ضروری و خطرناک دانست و خواستار پایان دادن به اختلاف ها و تنش ها شد.

پژوهشم **9278** 1601**
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.