ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 70913
  • ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱
  • 182 بازدید
  • ارسال توسط :
الجزیره: جیبوتی امتیازات بندری اعطایی به امارات را لغو کرد

الجزیره: جیبوتی امتیازات بندری اعطایی به امارات را لغو کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از روز شنبه این شبکه خبری، مقامات جیبوتی با اشاره به جزئیات لغو امتیاز بارانداز دورالیه به دولت امارات گفتند که ضمیمه قرارداد اعطای امتیاز به شرکت بنادر دبی و جزئیات آن دارای شروط ناعادلانه ای است. همچنین آنها فاش ساختند که سومالی نیز می […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از روز شنبه این شبکه خبری، مقامات جیبوتی با اشاره به جزئیات لغو امتیاز بارانداز دورالیه به دولت امارات گفتند که ضمیمه قرارداد اعطای امتیاز به شرکت بنادر دبی و جزئیات آن دارای شروط ناعادلانه ای است. همچنین آنها فاش ساختند که سومالی نیز می تواند تصمیم مشابهی برای پایان دادن به قرارداد با امارات اتخاذ کند.
مقامات جیبوتی در گفت و گو با الجزیره افزودند: از جمله شروط ناعادلانه، ممنوعیت توسعه ساختمان های بندر یا احداث هر ساختمان جدید در دورالیه است. همچنین سهام ملکیتی مورد توافق در این بندر متناسب با توزیع سودها بین طرفین نیست، به علاوه اینکه مدیریت مالی آن هم به شرکت بنادر ‘جبل علی’ در شرکت جهانی بنادر دبی داده شده است.
مقامات جیبوتی با اشاره به اینکه میزان 20 درصد سودها به ‘عبدالرحمن بوری’ مدیر سابق بنادر جیبوتی (مهندس قرارداد و مقیم امارات) و’سلطان احمد بن سلیم’ رئیس شورای مدیریت بنادر جهانی دبی تعلق می گیرد، اضافه کردند: دولت جیبوتی یک بار در سال 2012 مجبور به اعتراض به این قرارداد شد، ولی ابوظبی پاسخ به این اعتراضات را به دبی محول کرده است.
این مقامها خاطر نشان کردند که شرکت بنادر دبی تهدید کرده که در صورت لغو قرار داد با جیبوتی، تمامی سهام خود در بنادر ‘عصب’ و ‘صومالی’ را به اتیوپی واگذار خواهد کرد .
آنها همچنین گفتند: در جلسه روز 15 فوریه (26 بهمن) که با حضور وزرای جیبوتی و مقامات اماراتی برگزار شد، سلطان بن سلیم رئیس شرکت جبل علی آنها را تهدید کرد که شرکت وی، بندر جیبوتی را به شکل سال 2005 باز خواهد گرداند.
الجزایر نوشت: به دنبال تهدید امارات، دولت جیبوتی پنجشنبه گذشته از لغو امتیاز داده شده به گروه جهانی بنادر دبی که راه اندازی بارانداز دورالیه به مدت 50 سال را بر عهده داشت، خبر داد.
مقامات جیبوتی گفتند: سومالی نیز احتمالا راه جیبوتی را در پایان دادن به توافق خود با بنادر جبل علی می رود، زیرا به نظر دولت جدید سومالی قرارداد با امارات بسیار ظالمانه تنظیم شده است . بر اساس این قرارداد دولت سومالی فقط 35 درصد سود به علاوه 19 درصد از سهم شرکت بندر جبل علی را دریافت می کند.
در ماههای اخیر و به دنبال فرود یک جنگنده اماراتی در پایگاه نظامی در جیبونی بدون اجازه مقامات این کشور، روابط جیبوتی و ابوظبی با بحرانهایی مواجه شده است. بدنبال این اقدام، حملات لفظی شدیدی بین مسئولان دو کشور در گرفت و جیبوتی نیروهای اماراتی را از تاسیسات نظامی خود اخراج کرد. ابوظبی نیز کنسولگری خود را در جیبوتی تعطیل و ورود شهروندان این کشور را با خاک امارات منع کرد. اما در سال 2016 بار دیگر کنسولگری امارات در جیبوتی بازگشایی شد.
در سال 2014 نیز شرکت ‘بنادر امارات’ توانسته بود با پرداخت رشوه امتیاز استفاده از بار انداز کانتینر بندر دورالیه که بزرگترین ساحل جهت بارگیری کانتینر در آفریقا است را بدست آورد که پس از افشاگری ‘اسماعیل عمر غیله’ رئیس ‌جمهوری جیبوتی این قرارداد، فسخ شد.
مقامات جیبوتی معتقدند که این قرارداد که در سال 2005 با امارات منعقد شده تاکنون نه تنها دارای عواقب بد اقتصادی برای این کشور بوده، بلکه اهداف سیاسی و امنیتی در پی دارد.
منابع خبری اعلام کردند که روابط امارات و جیبوتی در ماههای اخیر بسیار تیره شده، به ویژه که جیبوتی با درخواست ایجاد پایگاه اماراتی در این کشور برای بررسی اوضاع عدن در جنوب یمن مخالفت کرد.
به گفته این منابع، ابوظبی در پی مجازات جیبوتی، در صدد اجاره بنادر مجاور این کشور است، به طوری که به اتیوپی ها که از بنادر جیبوتی و سومالی به قیمت بسیار پایین استفاده می کنند، پیشنهاد اجاره بنادر آنها را داد.
این منابع تاکید کردند که دولت جیبوتی از اقدامات امارات در عدن در جنوب یمن راضی نبوده و معتقدند که حملات نظامی امارات به یمن آثار منفی بر این کشور داشته است. ابن سلیم در پاسخ به مقامات جیبوتی، درباره بحران جیبوتی و امارات با لحن تحقیر آمیز سخن گفته است .
بر اساس این گزارش، در بحث امنیتی ، امارات از مخالفان جیبوتی به رهبری ‘عبدالرحمن بوری’ مهندس قرارداد بنادر که در حال حاضر مقیم امارات است، حمایت می کند.
خاورم** 1453**1651

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.