ایستگاه صلواتی:
دانلود صلواتی تقویم دیو.اری و پوستر شهدا

موقعیت شما : صفحه اصلی » دسته‌بندی نشده
  • شناسه : 71049
  • ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۹:۵۵
  • 94 بازدید
  • ارسال توسط :
جمع‌بندی قطعی در آمریکا برای خروج از برجام وجود ندارد/مذاکره‌ای با دیگران درباره سیاست‌های منطقه‌ای نداریم

جمع‌بندی قطعی در آمریکا برای خروج از برجام وجود ندارد/مذاکره‌ای با دیگران درباره سیاست‌های منطقه‌ای نداریم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سوالات آنها درباره آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پاسخ داد.  وی در ابتدا سانحه هوایی اخیر تهران – یاسوج را تسلیت گفت […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سوالات آنها درباره آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پاسخ داد. 

وی در ابتدا سانحه هوایی اخیر تهران – یاسوج را تسلیت گفت و از کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ برای کمک به منظور یافتن پیکرهای قربانیان این حادثه قدردانی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره سفر لودریان وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه این سفر در دستورکار است و به زودی انجام می‌شود، به تاریخ دقیق این سفر اشاره ای نکرد و افزود: موضوعات بسیاری در دستورکار دو کشور است و همکاریهای اقتصادی روند رو به رشدی را طی می کند.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره نازنین زاغری بار دیگر تاکید کرد که بحث زاغری بحث حقوقی و قضایی است و افزود: ایشان در یکی از محاکم ایران محکوم است و دوران محکومیتش را طی می کند. ایشان دوتابعیتی است که از نظر قانون ایران، به رسمیت شناخته نمی شود و موضوع آن ربطی به وزارت خارجه و دیگر مسائل روابط ایران و انگلستان ندارد و موضوع خاصی است با توجه به تابعیت ایرانی اش و به خاطر جرمهای مشخصی که سیستم قضایی ایران تشخیص داده در زندان است.

وی گفت: وزارت خارجه به خاطر تفکیک قوا دخالتی در این مسئله ندارد و این نوع فرافکنی که زاغری گروگان روابط ایران و انگلستان و روابط مالی ایران با شرکتهای انگلیسی است، نادرست و حرف بیهوده ای است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: شاید این اظهارات ناشی از عدم شناخت روابط ٢ کشور و حتی سیستم داخلی ایران و سیستم قضایی و سیاست خارجی ایران باشد.  

سخنگوی وزارت خارجه درباره قطعنامه پیشنهادی انگلستان درباره یمن که قرار است امروز به رای گذاشته شود، عنوان کرد: ما در سفر عراقچی به لندن فرصتی داشتیم درباره مسائل مختلف دوجانبه، منطقه ای و بین‌المللی گفتگوهایی را انجام دهیم و در این سفر درباره یمن صحبت کردیم.

وی گفت: ما از هر فرصتی درباره اوضاع یمن و کمک به برون رفت بحران کنونی استفاده کرده و گفتگوهایی را انجام می دهیم.

قاسمی افزود: یک رفتار ناصادقانه‌ای را از دولت انگلستان می‌بینیم که علیرغم شعارها برای حل و فصل صلح آمیز بحران یمن، از سازوکارهای بین المللی برای دفاع از متجاوز استفاده می کند و درباره قطعنامه باید تا بعدازظهر صبر کنیم تا موضع گیری کنیم.  

خبرنگاری از قاسمی پرسید اگر در قطعنامه امروز نامی از ایران برده نشود، موضع تهران چیست، گفت: ما ارسال سلاح به یمن نداریم، این سخن و فرافکنی های کسانی است که می خواهند از وضعیت موجود علیه ایران استفاده کنند.

وی بار دیگر تاکید کرد: هیچگونه ارسال سلاح به یمن نداریم و ما خواستار توقف تجاوز توسط عربستان هستیم، این قطعنامه‌ها کمکی به وضعیت یمن نخواهد کرد و تلاشی که توسط انگلستان صورت گرفته استفاده از سازوکارهای بین‌المللی برای متجاوز و ساحل امن برای کشوری است که جنایاتی را صورت داده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: انگلستان باید هر چه زودتر مواضعش را روشن کند. هر چه در یمن رخ می دهد، حاصل صدور تسلیحات انگلیسی و آمریکایی است.  

وی گفت: ایران طی روزهای اخیر با اعضای شورای امنیت در این خصوص گفتگو و رایزنی داشته است.

*امیدواریم آتش بس در سوریه اجرایی شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اوضاع کنونی در سوریه و غوطه شرقی بیان کرد: موضوع سوریه پیچیده و کهنه است و بازیگران زیادی حضور دارند و امنیت، ثبات و آرامش مدت‌ها است که در سوریه وجود ندارد و متاسفانه این درگیری‌ها ادامه دارد و قطعا مورد خوشایند هیچ انسانی نیست که در هیچ جای دنیا شاهد چنین برخوردها و تلفات نیروهای انسانی باشیم.

قاسمی افزود: امیدواریم قطعنامه جدید بتواند آتش بس را در همه نقاط سوریه برقرار کند و اجازه دهد کمک‌های انسان دوستانه و بشردوستانه به تمام نقاط سوریه منتقل شود.

وی با بیان اینکه ایران برای این منظور (برقراری آرامش و ارسال کمک‌های انساندوستانه) تلاش زیادی را صورت داد. تنها یک نقطه و منطقه خاصی نیست و حتی در دمشق نیز شاهد کشتار مردم بیگناه هستیم. آتش پراکنی‌ها در نقاط مختلف اعم از غوطه شرقی و محدوده دمشق ادامه دارد و امیدواریم آتش بس در سوریه اجرایی شود و به کاهش خشونت و توقف و آغاز امدادرسانی بشردوستانه منجر شود.  

* کارشکنی‌های آمریکا نتواستیم از منافع برجام برخوردار شویم

وی در پاسخ به سوالی درباره برجام گفت: ما در برجام منافع زیادی داشتیم و بهره زیادی بردیم ولی با کارشکنی‌های آمریکا نتواستیم از منافع برجام برخوردار شویم، تمام تلاشمان این بوده که سایر اعضا به آمریکا فشار بیاورند که آمریکا از سیاست غلط خود عقب نشینی کرده و فضای لازم را برای بهره مندی ایران فراهم کند.  

قاسمی افزود: برجام توانسته در حوزه های مختلفی برای ایران منافعی را داشته و باید سعی کنیم آمریکا به تعهداتی که ملزم است برگردد.  

سخنگوی وزارت خارجه درباره رفتار آمریکا در قبال برجام خاطرنشان کرد:  ترامپ و هیات حاکمه آمریکا هنوز نتوانسته در این خصوص به جمع بندی برسند و صداهای گوناگون و متنوعی از درون آمریکا شنیده می شود و هدف نهایی آمریکا ایجاد فضای روانی خاصی است که ایران را از منافع برجام محروم کند.

وی افزود: در صورت هرگونه تصمیمی که توسط آمریکا اتخاذ شود برای خروج از برجام قطعا با توجه به رصدی که از رفتار آمریکا داریم، با تمام توان و قدرت لازم پاسخ مقتضی را به این اقدامات آمریکا در زمان لازم خواهیم داد.

قاسمی در پاسخ به سوالی تصریح کرد: مذاکره ای با دیگر کشورها درباره سیاستهای منطقه ای ایران نداریم. ما کشور مستقلی هستیم که درباره سیاست‌های منطقه ای و چگونگی روابط با همسایگان و کشورهای پیرامونی و سایر کشورها خودمان در تهران تصمیم می گیریم و آن را به اجرا می گذاریم.  

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس نیز بر اجماع و حرکت جدی در جهان اسلام تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد که جهان اسلام در این زمینه حرکت بسزایی را دنبال کند.

*بحث هژمونی ایران در منطقه مطرح نیست

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات ظریف و اینکه آیا ایران به هژمونی در منطقه تبدیل شده است؟ گفت:‌ بحث هژمونی ایران در منطقه مطرح نیست. ایران روابط متعادل و توام با احترام متقابل با همه کشورهای منطقه و همسایگان دارد و ایران به عنوان کشوری قدرتمند و کهن می‌تواند نقش عمده و بسزایی در ایجاد ثبات، امنیت و مبارزه با تروریسم در منطقه داشته باشد و مثل همیشه مبدع و مبتکر بسیاری از تلاش‌های صلح جویانه برای مجموعه منطقه تلقی شود.

* رایزنی‌ها با هندی‌ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهدای مدافع حرم به نقل از فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره سرمایه‌گذاری‌های هندی‌ها در سواحل مکران عنوان کرد: مباحث زیادی درباره خطوط انرژی و انتقال انرژی در منطقه وجود ندارد و بحث جدیدی نیست، ولی شرایط کشورهای منطقه تاکنون اجازه تحقق بسیاری از پروژه‌های مثبت و خوب برای مجموعه منطقه را نداده و امیدوارم شرایط فراهم شود.

قاسمی ادامه داد: در سفر اخیر رئیس جمهوری کشورمان به هند توافقات و مذاکرات بسیاری را درباره همکاری‌های 2 کشور در بحث انرژی داشتیم و به این مذاکرات و همکاری‌ها ادامه خواهیم داد. امیدوارم با رایزنی‌ها با سایر کشورهای منطقه آنچه می‌تواند در عمل اتفاق بیفتد صورت بگیرد و به سود تمامی کشورهای منطقه و صلح و ثبات در این نقطه حساس جهان باشد.

این خبر در حال تکمیل است..

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.